Serre Chevalier 12/13

Reasmus

Medlem
Serre Chevalier 12/13
Hallå gott folk

I början av december hade jag tänkt att sätta mig i bilen och styra ner mot alperna och det lutar nog åt Serre Chevalier.:cool:

Planen är att spendera hela säsongen där vilket då blir till mitten/slutet av april. Ingen av mina bekanta har några liknande planer så jag hoppas på att hitta några andra här som är sugna på att hänga med ner och dela boende och skidåkning. Plats i bilen finns ju för några till så det hade varit grymt om någon ville hänga på! Inte dumt att ha bil där nere med tanke på att det finns en del närliggande orter som man kan köra på samma liftkort.

Själv hade jag inte tänkt att jobba utan jag sparar pengar i detta nu. (Lyckades tjöta till mig tjänstledighet från jobbet så det känns riktigt gött!)

Har börjat kika så smått efter boende så om någon är sugen på att hänga på och kanske rent utav har något bra tips på logi är ni varmt välkomna att höra av er!

Ha det gött
//Rasmus

Serre Chevalier 12/13
Tjohoo! Är också inne på serre chevalier, fast bara under cirka 4-5veckor mellan jan-feb. Så har du/någon plats över i boendet (säng, soffa, golv,badkar allt funkar ;) ) och vill tjäna in pengar så är jag intresserad :)

Rock on!

Serre Chevalier 12/13
Tjena

Det låter nice:) Har inte kommit så långt i planeringen än men vi får försöka hålla igång tråden under tiden så kommer det säkert att dyka upp alternativ!

Ha de

Serre Chevalier 12/13
Om jag inte kommer in på plugget är jag också intresserad! Kanske har ytterligare två kompisar som också är på (vi träffades i Chamonix 10/11).

Var i Serre för många år sedan, minns dock inte så mycket, men det verkar bra!

Serre Chevalier 12/13
Härlig inställning!

Har inte varit i Serre själv men det lockar på något sätt. En polare känner en snubbe som jobbar som skidlärare där så det blir nog att kontakta honom för lite tips. En fransman som pratar svenska så det bådar ju gott...

Go kväll

Serre Chevalier 12/13
Tja!
Jag och en jämnårig kompis har planer på att göra vår första säsong i vinter, och har kikat en hel del på Serre!
Håller just nu på att jobba ihop pengar till kalaset, för tanken är väl att inte jobba ihjäl sig där nere.

Vore najs om det blev ett gäng svenskar! :)

Serre Chevalier 12/13
Va i Serre i vintras och jobbade och åkte riktigt mycket skidor, riktigt najs! åk dit! men det är nog soft att ha bil så man kan testa annat om man har tid, finns ju som sagt andra orter både på den Franska och Italienska sidan som är bra och ligger nära! typ La Grave och Sestriere.

Serre Chevalier 12/13
Serre utan bil suger. Berget är ok men blir rätt lamt efter ett tag, finns dock mycket schysst åkning runt omkring och med bil kan man ju jaga pudret. Eller så skiter man i allt och super ner sig på grottan 6 dar i veckan.

Serre Chevalier 12/13
Ja, bilen är klart att den skall med. Dels är det ju gött att kunna köra runt sedan är det fruktansvärt att åka kollektivt i alla dess former.

Visst hade det varit grymt om vi blev ett gäng som åkte ner. Alltid skoj att ha någon att supa ner sig med på grottan:P

Serre Chevalier 12/13
Jag kanske åker ner ett par veckor för att sällskapa på grottan! Ska bara se om jag har några franska eller engelska polare som hänger kvar sen jag var där så man kan bo gratis!

Serre Chevalier 12/13
Jag är intresserad!

Lite äldre än genomsnittet här inne, med 27, antar jag men jag ser det som att jag bidrar med min erfarenhet!
Dumpar mitt nuvarande jobb i slutet på november och tänkte ta mig till alperna på vinst och förlust.
Har kikat en del mot Valdi då jag vart där förut men är öppen för förslag.

Hör av dig så kan vi se om det klickar!

/M

Serre Chevalier 12/13
Markus85 sa:
Jag är intresserad!

Lite äldre än genomsnittet här inne, med 27, antar jag men jag ser det som att jag bidrar med min erfarenhet!
Dumpar mitt nuvarande jobb i slutet på november och tänkte ta mig till alperna på vinst och förlust.
Har kikat en del mot Valdi då jag vart där förut men är öppen för förslag.

Hör av dig så kan vi se om det klickar!

/M
Fast jag slår dig Markus med min 33 (!) år av erfarenhet. ;-) Tyvärr har alldeles för få av dessa år spenderats på offpis-åkning. Jag har därför bestämt mig för att vara tjänstledig två månader under jan-feb 2013 och dra till ännu okänd ort i Alperna för att slipa på offpiståkandet. Har turat en del på randonneeskidor, och hittills alltid lyckats ta mig ner men har nu som ambition att göra nedresan lite mer bekväm. Söker därför likasinnad som inte glömmer bort sin skibumkompis på powderdays utan som antingen, som jag, kommer att doppa näsan i pudret några gånger per åk eller som inte har nåt emot att vänta. Finns det nån sån här?

Serre Chevalier 12/13
Skulle behöva lite hjälp nu från er som har säsongat i Serre tidigare.

Jag har kikat runt en del på boende men det var svårare att hitta än vad jag trodde :/ Det är ju fortfarande bara augusti men det är gött att vara ute i god tid. Jag har mejlat diverse företag och även till officiella contact@serre-chevalier.com utan resultat, de flesta svarar inte. Det enda erbjudandet som har dykt upp är i Briancon och som jag har förstått det är det inte så skoj att bo där.

Är det för tidigt för vintersäsongen nu? De flesta skyltar ju också bara med veckoboende så det är ju inget som går att boka direkt på nätet direkt.

Så ni som kan det här, har ni några bra förslag på hur man skall gå tillväga? Eller kanske rentav någon kontakt man kan vända sig till direkt...

Har kollat lite på Residence L\'Alpaga i Villeneuve. Är det ett bra säsongsboende?

Tack på förhand och hoppas att det blir ett gäng som tar sig ner till vintern!

Rasmus

Serre Chevalier 12/13
Det är inte för sent. Vi fick tag i vårt boende i september. Kolla med urbania på alla orterna. Kan variera ganska mkt i pris :)

Serre Chevalier 12/13
Tack för det, skall kika där. Min fundering var egentligen om det var för "tidigt" nu då många bara visar sommargrejer på sina hemsidor. Men det skall nog lösa sig :) Gäller bara att ligga i...

Serre Chevalier 12/13
Hej där!

För att fortsätta Reasmus funderingar om boende. Vart är det man vill bo? Jag trodde tvärtom, att det är Briançon man bor i!? Jag vill främst till Serre för att jag har hört att det finns grymma freeride/tur möjligheter i området och dom närliggande anläggningarna (bl.a. la grave). Är det någon som har någon erfarenhet av detta i området?

Serre Chevalier 12/13
För skidåkningens skull är det bättre att bo uppe i dalen snarare än i Briancon, men har man bil så kvittar det. Det finns gränslöst bra turmöjligheter runt om hela området. De flesta skibummarna bor i dalen; dvs i Villeneuve, Chantemerle eller Monêtier-les-Bains. Skidbussarna går från Briancon via Chante, Villeneuve, Monetier och tillbaka, men ska man till La Grave eller Montgenevre (massor av bra åkning) så får man köra 20 min åt ena eller andra hållet.
Som någon sa, kolla med Urbania på samtliga orter, de har ofta bra grejer. Även turistbyrån förmedlar bra boenden, men dom är gränslöst sega så det gäller att tjata; både via mail och ring. Nu när sommarsäsongen är slut har ni större chans att få tag i någon som intresserar sig för vintern, och som sagt, tjata!
I Alpaga är det ju många bummare som har bott, det är väl ett ok boende om man är lite sent ute, men det finns helt klart bättre att få med lite framförhållning.

Vi ses i vinter!

Serre Chevalier 12/13
Super tack för ett riktigt snabbt svar Tomas. Jag ska till Brincon/ Serre chevalier i helgen för att reka läget. (bor i Frankrike). Är det något man bör se så här mitt i sommaren!? Också en annan viktig fråga jag kom att tänka på, vad ligger kostnaden på för ett säsongsboende? Har tidigare säsongat i Chamonix och där kostade ett säsongsboende ca 15-20 000 kronor för dec- april. Bra att veta prisläget lite om man stöter på ett för bra för att vara sant boende.

Serre Chevalier 12/13
Tror vi pröjsade runt 10000 var från dec-april på alpaga. 4 pers i en liten och lagom sunkig lägenhet med helt bedrövlig heltäckningsmatta!

Serre Chevalier 12/13
Hej

Någon som är intresserad av en lägenhet i Chantemerle? Fick häromdagen nys på en 40kvm lägenhet (genom Urbania) med loft, balkong och ganska fula golv och tapeter. 350 meter till liften, är inte allra närmast men helt ok. Den är för sex personer men det skulle nog bli lite bekvämare med 4-5 st. Då skulle det kosta (med dagens kurs) 13750 SEK alt. 11000 SEK per skall från 15 dec. till 20 april.

Hör av er med mejladress så kan jag skicka en pdf i så fall och sedan kolla om den fortfarande finns ledig.

För övrigt verkar det svårt att hitta lägenheter i år. Har pratat med turistbyrån och de har tydligen inte alls lika många lägenheter som de förmedlar för säsongsboende som tidigare år. Står dock med på deras "väntelista".

Ha det gött
/Rasmus

Serre Chevalier 12/13
Kul att det är så många som är sugna på Serre Chevalier!
Jag ska ner för andra säsongen. Hade varit nice att träffa någon av er där nere!

Serre Chevalier 12/13
Det låter trevligt Svanet! Får se hur det blir för min del, har inte lyckats få tag i något boende än tyvärr så det kanske blir säsong någon annanstans. Men jag vill ju till Serre egentligen...

Serre Chevalier 12/13
Verkar vara sjukt segt med boende alltså! Har inte heller lyckats få tag på något, är det någon som kanske sitter och trycker på en lägenhet eller har några tips?

Serre Chevalier 12/13
Reasmus sa:
Det låter trevligt Svanet! Får se hur det blir för min del, har inte lyckats få tag i något boende än tyvärr så det kanske blir säsong någon annanstans. Men jag vill ju till Serre egentligen...
Hej reasmus! Har också tänkt åka ner till alperna för en säsong, och har även jag inte tänkt att jobba (kanske några timmar här och där om det går, mest för att kunna göra ännu mer saker väl på plats). Ingen av mina polare delar min dröm så vore gött att dra ihop ett gäng! Hur gammal är du? Har du lyckats hitta boende någonstans? /filip

Serre Chevalier 12/13
Tjena!
Är en 19-årig kille från Göteborg är lättsam och social. Jag SKA ner till alperna för att åka skidor en säsong. Har inte bestämt mig vart jag ska men vill helst till antingen Verbier eller Serre chavalier. Har åkt skidor hela mitt liv och vill gärna utvecklas så söker efter utmaningar (offpist, bergs turer). Om detta låter intressant så hör gärna av er!

Ha det gött Filip

Serre Chevalier 12/13
Hejsan! Är två 19-åriga killar från lund som skall ner till Serre Chevalier i december någon gång (ej spikat) och skall troligen stanna fram till någon gång i februari, alltså som längst 2 månader blir det. Båda två har åkt skidor mycket och är sociala pågar. Hör av er om ni är sugna på att bo/ta er ner med oss till serre.

Serre Chevalier 12/13
Tjena!

Kul att det snackas om Serre, har gjort en säsong där tidigare 09/10 och äntligen sker det igen! (tacka Norge för det!)

Drar ner med en tjejpolare och behöver boende alternativt roomies att skaffa boende med, finns en jäkligt fet lägenhet i L'Alpaga för 8 pers som lockar ;) Kan självklart ta en något mindre om de finns tillgängliga.

Om någon har något på g och behöver två till, ropa till!

Vet att det snackas på facebook men min iver tog över, haha.

Ha det fint hörni!

Serre Chevalier 12/13
Jag och två kompisar åker ner den 13 januari och stannar till säsongen är slut.
Har fått ett erbjudande om en lägenhet i Chantemerle för 6 personer. Balkong, två badrum och ligger 350 meter från liften. Problemet är att hyran blir lite väl dyr för bara tre, därför behöver vi 2-3 personer till som är sugna på att dela lägenheten med oss!

Serre Chevalier 12/13
b0mpabompa. Låter kanon tycker jag, drar ner med Rackadoodle och vi har också tänkt att dra någon gång i januari och är som sagt intresserade av att hitta roomies. Hur har ni tänkt att ta er ner?

Hare gött! :)

Serre Chevalier 12/13
Hej!

Boende för säsongen 12/13 i Serre Chevalier finns från datumet 5e januari till slutet av säsongen. Det är lägenhet 201 http://snowmonkees.com/accommodation/apartment-201/ Sjukt nära till liftar och centralt i Chantemerle.

Det är boende för 8 personer och just nu är vi 4. Den klipske räknar snabbt ut att vi behöver 4 sköningar till. Om vi är 8 blir kostnaden runt 17 000 kr per person för hela säsongen.

Vi är ett gäng dedikerade shredders med några gråa hår på ryggen och lätt tilltygade kroppar i den mogna åldern runt 25. God erfarenhet av livet, skidor och säsongande finns i gruppen och vi kan ödmjukt säga att vi tar oss ner från berget utan fadäser ?

Som sagt så söker vi fler trevliga människor till snöapans hus. Då vi inte vill skapa ett Big Brother hus i fransk tappning har vi några önskvärda kvalifikationer som vi gärna ser att du besitter:

- rumsren
- bra ölsinne
- erfarenheter av tidigare säsonger är plus
- kan laga mat
- kollektivkompatibel
- allmänt duglig och skön ?

Fridens!

Serre Chevalier 12/13
Tjena jag har fixat boende från januari till april men då jag tänkt åka ner i december och söka jobb innan säsongen letar jag nu boende!
Om det finns någon som har en ledig soffa eller golv som jag kan slagga på under december skulle det funka perfekt, betalar naturligtvis för mig och är rumsren. Eller om det är andra med samma problem som skulle vilja dela boende är jag på!

Ha det gött!!

Serre Chevalier 12/13
2 PLATSER I LAGENHET I VILLENEUVE
Vi har en lagehet pa drygt 40 kvadrat, utrustad med diskmaskin, tvattmaskin, skidforad, parkering, ugn, skafferi, separat WC badrum med badkar, balkong. Lagenheten bestar utav tre rum. Till hoger i entren finns det en vaningsang for tva som gar att avskarma, till vanster toalett och badrum. Fortsatt rakt fram sa kommer du i vardagsrummet dar det finns matbord, baddsoffa och kok med separat skafferi/tvattstuga. I anslutning till vardagsrummet finns en stor balkong samt ett sovrum(som vi redan har lagt vantarna pa). Alltsa en ganska rymlig lagenhet for fyra.

Hyran ar pa cirka 170 euro per manad fran forsta deceber till sista april. 200 euro i deposition.

Om ni ar intresserade skicka ett mail till jacob.andersson@hotmail.com sa berattar vi mer om oss och lagenhet, har bilder. Vi kan vara lite langsamma pa att svara eftersom vi ar i Nya Zeeland.

Jacob och Tyra

Tillbaka
Topp