serre chevalier

• Trådstartare Trådstartare el_maco
  • Start datum Start datum
E

el_maco

Guest
serre chevalier
TJENARE !!
Jag ska dra ner till serre chevalier över jul är det ngn som har varit
där som kan rekommendera ngt om offpist eler ngn park. ska du oxå dit
över jul kan du ju höra av dig !!

serre chevalier
rekommendationen lyder: åk senare. serre brukar traditionsenligt (eftersom det ligger såpass lågt och söderut) ha dåligt med snö en bit in i januari. pröva feb-april istället. det härliga kanonvädret därnere har en tendens att vara skoningslös mot snön...

var själv där en marsvecka ifjol. *mmm* har däremot haft polare som var där i mellandagarna (typ 99) och fick bussa till sestriere (ita) och/eller le deux alpes. detta var tydligen inte ovanligt. tyvärr...

serre chevalier
Vad har hänt med alla svar på det här ämnet? Eller har el Maco startat en till?
Jaja, jag ska till Serre v.14 och har hittils bara hört att det skulle vara för sent. Därför var det roligt att läsa korkeks rekommendation om att åka ända in i april. Var det långt in i mars ni åkte eken? Nån mer som har erfarenhet av vårskidåkning i Serre?
Det där med snö över jul verkar vara lite lotteri. I nya Åka skidor skriver de om juldagen förra året då man kunde åka med puder upp till knäna...

serre chevalier
Det går aldrig att förutsäga vädergudarnas nycker, men vissa likheter finns i deras uppträdande genom åren. Bland annat har Serre Chevalier ofta drabbats av snötorka under den tidiga delen av säsongen, dvs januari och halva februari, för att komma starkt på slutet, dvs andra halvan av februari och mars.

Dock vill jag lyfta ett varningens finger för mars och april; eftersom Serre ligger så långt söderut och förhållandevis lågt kan det bli väldigt varmt såpass sent på säsongen, vilket leder till att snön smälter med en förfärande, och till viss del skrämmande, hastighet.

Alltså: åk hellre sent än tidigt, men det är alltid en risk att åka till ett ställe som ligger så lågt och så långt söderut.

serre chevalier
Knepigt detta med SC. I senaste Åka Skidor står det att den sydliga vinden som oftast kommer i början av säsongen dumpar snön i SC, medan senare på säsongen när det är västliga vindar är snön förbrukad när molnen kommer till SC. Tydligen beror det lite på när man varit där vad man tycker. Skall själv dit vecka 5 och håller tummarna att gudarna skall vara goda mot mig!!!

Tack för mig!

serre chevalier
Jag var i Serre i vecka 10 & 11 -00
Det hade varit sol i tre veckor när vi kom ner. Backarna var fulla med sten. Förstörde min nya bräda. Om man bortser ifrån att backarna var dåliga så är Serre väldigt mysigt speciellt den gamla byn. Jag kan tänka mig att om det är mycket snö så är det grym åkning. Hoppas du får bättre före än vad vi hade

Martin

serre chevalier
Läs senaste numret av Åka Skidor. Personligen hittade jag favoritåkningen i Tabuc skogen. Var där i slutet av Januari-01. Snön vräkte ner under några dagar och vi hade förmodligen himla tur! I Monetier finns den bästa åkningen enligt mig. Men när snön faller? Det vet nog ingen med säkerhet.

serre chevalier
Kom du iväg till Serre? Hur var det i så fall? Av deras hemsida att döma så har de inte så mycket öppet än. Gick det att åka off-pist?

serre chevalier
Lyssna på killen som berättar vad som står i Åka Skidor.
För allt som står där, det är SANT.
Utan undantag, väderväxlingar, trenduppdateringar eller vindförändringar.
Åka Skidor rockar min värld.

Särskilt sedan de berättade för mig att växthuseffekten är positiv, för då får vi mer puder på jorden, vilket allvarligt talat är det allra viktigaste.

Tillbaka
Topp