Serre/ La Grave

freeride_nu

Aktiv medlem
Serre/ La Grave
Tjenix! Vill ha lite synpunkter på framförallt Serre Chevalier. Är det något att tala om förutom skogskidåkningen? Det är ju det enda man här om stället. Snösäkerhet? Högalpint? Vindpack/kartong? Är det tillräckligt brant? Finns det någon offpist att tala om eller måste man gå långt för att få några futtiga meter och får man i såfall trängas om den? Om man skall ta bussen till La Grave kan man använda samma liftkort i båda systemen? Är det krångligt att få boende? Kanske bättre att bo i La Grave och sedan ta bussen till Serre?

Har varit två år i Alagna och är lite bortskämd men man skall alltid testa något nytt, eller?

Serre/ La Grave
Tjops! Jag tillbringade en vecka i Serre Chevalier v9 -99 och det var kanske inte den mest lyckade resan. Det var tyvärr inte särkillt snösäkert och det var ibland svårt att åka skidor ända ner till liften. Däremot åkte vi en dag i Les Deux Alpes (grannby med La Grave) och här fanns det rejält med snö. Eftersom att Serre bara ligger på 2800 som högst och Deux på 3300 förstår du nog varför. Offpisten i Serre är inte så pjåkig och den är relativt orörd. (Vi fick puder en dag) Förutom skogen vid Aigullette les Èduits. Undvik denna skog om du inte är där innan kl 10. Lägg då istället feta svängar på Cucumelle. Hika till toppen och bränn meter! Annars är skogen vid Tabuc fet bra men den hann vi inte prova. (Vi bodde i Chantemerle) Prova att åka ner i dalgången bakom berget Serre Chevalier. Nås lättast från L´Eychadudaliften. Åk mot de små byarna. Enslig och orört!

Serre/ La Grave
Att jämföra Alagna med Serre Chevalliere är som att ställa en Volvo mot en Ferrari.
Alagna högalpint med radical och mest oskyddad skidåkning, som absolut kräver guide. Stort berg liten håla.
Serre med mycket bra åkning i varierad o skyddad terräng. Bra socialt liv. Men "Serre" var bättre förr innan det blev hett att åka dit. Nu får man sno sig om man vill va först i pudret. Tillgången till bra närliggande orter som, La Grave, Les Deux Alpes, Alp D´Heuze, bäst, Montgenevre mfl.Gör Serre väl värd en resa. Men glöm att ta dej med buss till intilliggande orter. Det enda som fungerar är egen transport.
Tjena

Serre/ La Grave
Har varit i Serre två ggr. Första gången var det overkligt bra. Snö till midjan hela veckan och när vi kom var det en veka sedan senaste snöfallet. Trots detta var det hur lätt som helst att hitta fantastiskt puder. Åkte inte 10% pist under veckan. Det snöade en hel del under veckan och då ska man söka sig till de lättillgängliga lärkträd-skogarna. Underbart! Men...
Förra året tog vi tvåveckor och det fanns ingen snö(nyår +vecka 1). Fick åka buss varje dag till Val thorens eller alpdhúez där vi fick trots snöbrist mkt bra åkning.(Mina nya X-Scream höjde glädjen, hehe). Jag skulle vilja rekommendera att åka ner i februari då det troligen finns massa snö. La Graves närhet gör det inte sämre då man kan ta en underbar guidad tur där. Men jag kan säga att åkningen I Serre Chevalier är det bästa jag varit med om (dvs när det finns snö) !!!
Du måste prova!!!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp