Shift vs Tecton

Always-Sunny

Aktiv medlem
Shift vs Tecton
Mitt velande för nästa års set-up vaknar som vanligt till liv när någon skriver i shift-tråden...
Jag söker en tur-bindning till ett par Rustler 11 (180) och Hawx XTD 120 . Är själv 175 cm, 70 kg och sulmått 292. Min åkstil och nivå är väl mellanmjölk, inte fort och aggressivt men heller inte långsamt. Set-up'en kommer primärt att användas till liftbaserad op i Alperna, alltså kortare (<1h) turande för att nå orört. Utifrån det är givetvis shift det naturliga valet MEN min fundering är om jag verkligen behöver den extra elasticiteten (shift) eller kan klara mig bra med Tecton och få dess fördelar (och slippa shift's brister och begränsningar).
Min oro med att välja Tecton är att den kommer funka för dåligt på hårt/slagigt/uppkört, dvs jag får välja mellan att tappa skidor eller riskera att knäcka knän med för hög DIN. Samtidigt har jag sett och hört folk använda sin Tecton som "daily driver" utan problem.

Vore väldigt uppskattat med input från er med mer erfarenhet i ämnet!

Shift vs Tecton
Har kört på Tecton i tre år nu och har aldrig haft ett problem eller tappat skidan. Funkar bättre än Shift. Är lättare, enkel omställning, har två förhöjningslägen men är dyrare.

Shift vs Tecton
Mitt velande för nästa års set-up vaknar som vanligt till liv när någon skriver i shift-tråden...
Jag söker en tur-bindning till ett par Rustler 11 (180) och Hawx XTD 120 . Är själv 175 cm, 70 kg och sulmått 292. Min åkstil och nivå är väl mellanmjölk, inte fort och aggressivt men heller inte långsamt. Set-up'en kommer primärt att användas till liftbaserad op i Alperna, alltså kortare (<1h) turande för att nå orört. Utifrån det är givetvis shift det naturliga valet MEN min fundering är om jag verkligen behöver den extra elasticiteten (shift) eller kan klara mig bra med Tecton och få dess fördelar (och slippa shift's brister och begränsningar).
Min oro med att välja Tecton är att den kommer funka för dåligt på hårt/slagigt/uppkört, dvs jag får välja mellan att tappa skidor eller riskera att knäcka knän med för hög DIN. Samtidigt har jag sett och hört folk använda sin Tecton som "daily driver" utan problem.

Min åkstil ligger nära din och mina Tecton(senaste) sitter på Vision 108. Har inte så många veckor ännu, men testat dem i olika förhållanden utan några som helst bekymmer.

Shift vs Tecton

Det går inte att komma ifrån - Shift ÄR en säkrare bindning än Tecton, generellt sett. Och Tecton saknar inte heller brister.
Att säkerheten är olämplig att kompromissa med har jag bittert fått erfara, när jag valde att behålla Kingpin-bindningar på ett par skidor som jag köpte begagnade.
Bindningen löste inte ut i en situation där Shift troligen hade gjort det och knäet fick ta smällen, med två trasiga ledband som följd.
Nu är Tecton bättre än Kingpin säkerhetsmässigt, men inte lika bra som Shift.
Poängen är att det KAN hända och du vet inte när. Du kan köra i tio år utan allvarliga incidenter, men om det händer blir konsekvenserna väldigt tråkiga.
Ingen bindning ger någon garanti för att undvika skador, men sannolikheten är lägre att bli skadad med den mer pålitliga utlösningsfunktionen från en traditionell alpinbindning.

Shift vs Tecton
Jag har Tecton på ett par Black Crows Navis Freebird. De har aldrig löst när de inte ska och alltid löst när de ska. Kört 11 dagar på dem och är mycket nöjd med hur de presterar.

Tyvärr har mina faktiskt gått sönder, inte så att man inte kan åka på dem, men så att de inte skulle lösa ut korrekt vid en vurpa. Det som Fritschi kallar för Release Lever har lossnat på båda bindningar. Fritschi hanterade det dock bra och jag får två nya tådelar utan tjaffs. Detta verkar inte vara speciellt vanligt förekommande och jag kan ha haft otur att ha fått ett måndags ex eller så har jag gjort något som orsakat detta. Oavsett, Nöjd med bindningarna. Håller i bra och inget glapp.

Shift vs Tecton
En skillnad som kan vara värt att ha med om just resort-skiing är vad man kommer pyssla med mest är att Shiften går att bara kliva i som vanliga alpinbindningar. Tecton betyder att det ska pillas med pins i tådelen. Räknar man med mycket gondolåkande tex kan det bli aningen tröttande

Shift vs Tecton
En skillnad som kan vara värt att ha med om just resort-skiing är vad man kommer pyssla med mest är att Shiften går att bara kliva i som vanliga alpinbindningar. Tecton betyder att det ska pillas med pins i tådelen. Räknar man med mycket gondolåkande tex kan det bli aningen tröttande
Att kliva i Tecton upplever jag är stor skillnad jämfört med andra tech och de Vipec jag åkt på senaste åren. Går mycket smidigt. Men det kanske varierar lite med hur tå/sula är utformad.

Shift vs Tecton
Jag har båda och tycker att båda har sina för- och nackdelar. Shiften har jag redan beskrivit ett antal gånger i Shift-tråden och nu senast i tråden som gällde långtidserfarenheter. Kortfattat är den mekaniskt imponerande, men har några brister som är irriterande men inte funktionskritiska. Värre är att den då och då får för sig att tjuvsläppa i stökigt underlag för vissa åkare. Har man en historik av att ha problem med tjuvsläpp med andra bindningar (det har jag i allra högsta grad med en mängd olika modeller) är det aningen osäkert att köra på fullt med Shift. Dom flesta verkar inte ha problem dock, så det handlar om att rannsaka sig själv. Jag kommmer inte helskinnad ner för tex ett hårt och slagigt Gästrappet om jag trycker på max och inte justerar upp din:en 1,5-2 enheter. Men å andra sidan har jag aldrig klarat mig utan att dra i rejält på en enda skidtestarhelg genom alla åren utan brukar få tjuvsläpp i tid och otid med det mesta, förutom ett fåtal bindningar som jag verkligen litar på. Jag är ett känt problembarn helt enkelt när det gäller tjuvsläpp.

Det är mycket smidigt att, precis som Pillard skriver, bara köra den som vanlig alpinbindning och inte behöva hålla på och fippla med pins. Även om man vänjer sig är det ändå lite meck jämfört med att bara trycka i. Shift turar tillräckligt bra för nån timmes powder access eller till och med heldagsprojekt om man inte går med folk som har ultralätta grejor. Jag är mycket nöjd med Shiften som allrounder, även om jag får hålla igen lite i hård piståkning. Det är framförallt känslan av att man har möjligheten att tura om man vill, att den är riktigt lätt för kategorin och kanske allra mest att det känns som en helt vanlig alpinbindning när man använder den som en sådan som är de tyngsta argumenten.

Tectonen å andra sidan imponerar mer och mer på mig. Den känns lite plastig i klassisk Diamiranda och jag kan väl inte säga att förtroendet för den var på topp första åkdagen. Men det är en jäkel till bindning att fungera bra, speciellt efter den senaste uppgraderingen av tådelarna som iaf förefaller helt eliminera problemet med att den bucklar pjäxan vid knäfall. Det är riktigt smidigt att byta mellan gå och åkläge, det är lätt att byta hälhöjare, inte speciellt känslig för snö och lätt att göra rent. Stoppern är lätt att låsa och har aldrig fällt ner när den inte ska. Jag har inte haft ett enda tjuvsläpp trots att jag har gasat på tämligen ordentligt här och där. Den har helt enkelt fungerat fullständigt prickfritt för mig hittills. Dock får jag slänga in en brasklapp här i form av att jag inte har kört den i riktigt svåra och hårda pistförhållanden än. Jag har inte haft den på skidor som jag använder till det ännu. Där har Shift en nackdel eftersom man sätter den på skidor där man tänker sig att ladda på även i pist, medan de flesta sätter Tecton på betydligt mer offpistinriktade skidor och även på lite lättare modeller. Det KAN påverka det allmänna intrycket av Tectons fasthållning till det bättre.

För mig är fasthållningen är så pass bra att man börjar fundera på om DIN-talen verkligen stämmer (det är väl inte DIN, men ska ju vara jämförbart). För mig har den aldrig släppt, vare sig tjuvat eller i fall, men jag har å andra sidan aldrig skadat mig med den heller. Jag har dock sett min lillebror krascha med den och då flög den av i precis rätt ögonblick. Jag upplever det som mentalt tryggare att åka med den än en vanlig tech, tex ATK Freerider 14 som jag har kört en hel del med.

Jag stukade foten riktigt ordentligt i början av förra säsongen efter ett tjuvsläpp (som vanligt) på ena foten och den andra släppte inte i tid. Då var det en G3 Ion 12 (tech) som släppte för sent, men det hade varit samma med vilken 12-14-tech som helst. Jag har i efterhand testat samma vridrörelse i kontrollerade former av ett fingerat fall med lätt framåtrotation med tech och jämfört med Tecton. Jag är efter det helt övertygad om att jag hade klarat mig från skada med Tecton jämfört med G3 (eller vilken tech som helst) i den kraschen. Något som är lite oklart är vad som händer med Tecton i läget mellan att hälen släpper uppåt och att tådelen löser ut genom att pjäxan trycker till på öppningsspaken, särskilt nu när den plattan som ska tryckas ner är mindre och det krävs en ännu längre framåtrörelse för att det ska släppa. När hälen är lös från häldelen och sitter i tådelen i åkläge sitter den riktigt hårt jämfört med andra techbindningar. Det är ett tänkbart scenario att man får ett slag på skidan och hälen släpper uppåt, men man ramlar inte framåt utan trycker ner hälen igen. Då kommer pjäxan inte att tryckas fast igen utan man kommer att stå ovanpå häldelen pga flexet i tådelen i sidled. Om man får en vridning i det läget, eller ännu värre ett vridfall bakåt kommer knät gå sönder före bindningen gissar jag. Jag testade på en kasserad tådel häromveckan och kraften som går åt där är så pass hög att man nästan skadar tech-inserten om man bänder ur pjäxan. Det här är ett teoretiskt resonemang, men det kan hända.

Sammanfattat:
Jag föredrar Shift pga enkelheten som vanlig bindning på skidor som man åker liftburet med och där man knatar nån gång ibland. Den ersätter Marker Baron för mig.
Jag föredrar Tecton på skidor som används även på rena toppturer eller där man helt enkelt prioriterar turegenskaperna även om man åker mycket pist.

Båda är bra. Jag kommer inte att göra mig av med någon av dom.

Senast ändrad:
Shift vs Tecton
Jag har Tecton på ett par Black Crows Nocta. 168 cm, 68 kg, följsam åkstil. Hade inga problem med tjuvutlösningar förrän en dag i Engelberg med massa snö och dålig sikt, då vissa balansproblem ledde till ett par i mitt tycke lite väl tidiga släpp. Drog upp dem ett steg och sedan dess har de fungerat prickfritt. Så en liten uppjustering jämfört med vanliga alpinbindningar kan vara på sin plats. Det problem jag upplever med bindningen är dålig dämpning, men där har jag inte gjort några A/B-jämförelser så jag vet inte om en del av problemet kan skyllas på skidorna.

Shift vs Tecton
Jag har Tecton på ett par Black Crows Nocta. 168 cm, 68 kg, följsam åkstil. Hade inga problem med tjuvutlösningar förrän en dag i Engelberg med massa snö och dålig sikt, då vissa balansproblem ledde till ett par i mitt tycke lite väl tidiga släpp. Drog upp dem ett steg och sedan dess har de fungerat prickfritt. Så en liten uppjustering jämfört med vanliga alpinbindningar kan vara på sin plats. Det problem jag upplever med bindningen är dålig dämpning, men där har jag inte gjort några A/B-jämförelser så jag vet inte om en del av problemet kan skyllas på skidorna.
Vad körde du på för "DIN" före och efter det släppet?

Shift vs Tecton
Kör på Rustler 11 med Tecton sen julen 2018, blivit runt 100 dagar hittills. Riktigt nöjd med dem, aldrig haft några tjuvsläpp. Kör med DIN "enligt tabell". Åker mest de stora åken i Engelberg (så snart basen tillåter) i alla typer av snö (puder, uppkört puder, bristande skare/vindpack, isskorpa, återfrusen kramsnö, you name it) och alla väder. Kör inte pist om det kan undvikas, och är nog lite mer farträdd än de flesta här... ;) Kortare turer då och då.

Om jag minns rätt är mina från första årgången, och som påpekats har ju några finjusteringar gjorts sen dess. Kan hålla med om att de är, marginellt, meckigare att ta av och på om man åker mycket gondol. Men man behöver i alla fall inte hålla koll på isbildning under tåfjädrarna som på många rena pin-bindningar.

Shift vs Tecton
Lånar tråden och ställer en fråga om Tecton vs. Dynafit Roration:
Är Dynafit Rotation en variant på samma lösning som Tecton har med lateral släppförmåga(sparar knän)? Eller är funktionen med Rotation av en helt annan anledning(att den har mer elasticitet)?

Shift vs Tecton
Nej, inte samma funktion på Dynafit rotation. Där är laterala släppet fortfarande i häldelen, idén var som du skrev lite mer elasticitet i slagigt före där de enklare fasta pintådelarna ibland kan lösa ut (därför man kan se folk som låser tån i gåläget i utsatt terräng).

Shift vs Tecton
Nej, inte samma funktion på Dynafit rotation. Där är laterala släppet fortfarande i häldelen, idén var som du skrev lite mer elasticitet i slagigt före där de enklare fasta pintådelarna ibland kan lösa ut (därför man kan se folk som låser tån i gåläget i utsatt terräng).
Ok, så det är fortfarande Fritschi (Vipec/Tecton) som gäller om man vill ha lateralt släpp på tå-delen? Dvs om man inte vill köra med Cast/Shift?

Anledningen till frågan är att jag är lite nojig för knäna med klassisk pin-tå. Men jag kanske nojar i onödan?

Shift vs Tecton
Ok, så det är fortfarande Fritschi (Vipec/Tecton) som gäller om man vill ha lateralt släpp på tå-delen? Dvs om man inte vill köra med Cast/Shift?

Anledningen till frågan är att jag är lite nojig för knäna med klassisk pin-tå. Men jag kanske nojar i onödan?
Visst finns det anledning att vara nojig över knäskador med klassisk pin-tå. Det ÄR en större risk med pin, det går inte att förutse om och när det inträffar något och en eventuell skada leder till en lång och tråkig rehabilitering. I mitt fall blev jag skadad vid en skit-incident där jag inte ens föll. Med en vanlig alpinbindning hade bindningen kanske rent av bara flexat lite och sedan hoppat tillbaka och därefter hade jag inte funderat mer på den saken. Å andra sidan är inte heller en alpinbindning någon garanti mot ledbandsskador. Det handlar om tillfälligheter och otur, men vis av erfarenheten skulle jag aldrig rekommendera en renodlad tech-bindning till intensiv liftburen åkning.

Det finns för övrigt ytterligare en tech-bindning med lateral utlösning i tån. Eller fanns. Den verkar inte finnas kvar i produktion längre. Skitrab TR2. Men den räknas knappt, eftersom den bara var kompatibel med ett fåtal pjäxor på marknaden. Bortsett från den detaljen, kändes den som en väldigt "smutt" konstruktion.

Shift vs Tecton
Har åkt en del på shift och är nöjd efter uppjustering av AFD så pjäxan inte glappar 0,5mm. Läs på hur du justerar AFD på shift för den är inte linjär utan i steg, dålig design...
Valde shift för att rädda knäna då jag åker mest i system så vikt är inte jättenoga. Stort framsteg jämfört med marker baron.

När folk pratar om tjuvsläpp på shift är det framåt och hälen som släpper? I så fall är det med mycket stor sannolikhet is under pjäxan som är boven. Shift har mycket kort vertikal elasticitet jämfört med andra alpinbindningar och 5mm is under pjäxan gör att det behövs extremt lite för att skidorna ska lossna (testat själv några gånger). När jag väl lärt mig att få bort all snö och is från pjäxan har den inte tjuvsläppt en enda gång.

Laterala elasticiteten är inte heller i paritet med vanlig alpinbindning men har inte märkt av det något i åkningen.

Shift vs Tecton
Jag åker Shift på ett par feta DPS inga problem med inställningar. Men faen vad dom är känsliga för i snö i bindningen. Åkte i skogen idag och klev ur en snabbis för att dricka vatten vid en raststuga. Tror ni att jag fick på skidorna igen. Jag fick göra en smärre kirurgisk operation för att komma i igen.
Att få på dom i brant offpist det kan vara ett riktigt äventyr.
Tecton here i come?

Snödjup

Tillbaka
Topp