Shipping from U.S.A to Sweden [Gift]

frankel

Ny medlem
Hejsan!

Pratade precis med tullupplysningen och fick reda på följande angående att skicka som gåva från USA till Sverige.

Gåvor för max 500 kr ses som tullfria.

TULLAVGIFTER:
Snowboard 2.7-3.7 %
Kläder 12 % (Stickat och skjortor ligger högre)
Hjälm 2.7 %
Goggle 2.9 %

Moms tillkommer med 25 %
Eventuellt tilläggstull kan även det förekomma.

Ser ut som att det inte är värt mödan.
Några kommentarer?

// Frankel

Skulle inte reglerna angående tullavgifter ändras? Eller hade dom bara lagt fram ett förslag om det . . eller , så har jag bara drömt det.

När det gällde kläder och om man köper dessa på plats får man betala 1700 kr om det överstiger ett visst belopp. Detta skall ev ändras till de tredubbla. Hur de skall se att man köpt en massa kläder där borta är nog mindre stor då om man handlat till sig själv förmodligen tar bort lappar å dylikt.

handlar man från affärer samt ebay får man oftast inte tull:S dom kollar ju inte alla paket heller,väldigt sällan nån åker på tull

Affärer, inte onlinebutiker menar du?
Frågan är om det är värt att chansa. Det jag tänkt köpa kostar 12 i sverige, ca 6.5 i usa, sen om det är tull etcetc blir det nog närmare 9-10 och om man har otur detsamma. Känns ju lite illa att det verkligen är så stor prisförändring mot sverige å eu, även om nu dollarn är låg...

Ni som gjort liknande shippingar får jag skriva hur det gick.

// frankel

frankel sa:
Affärer, inte onlinebutiker menar du?
Frågan är om det är värt att chansa. Det jag tänkt köpa kostar 12 i sverige, ca 6.5 i usa, sen om det är tull etcetc blir det nog närmare 9-10 och om man har otur detsamma. Känns ju lite illa att det verkligen är så stor prisförändring mot sverige å eu, även om nu dollarn är låg...

Ni som gjort liknande shippingar får jag skriva hur det gick.

// frankel
jag beställde iaf senast i måndags, iof inte kommit men, de kommer endå bli billigare för mig:P
men jag har beställt från andra affärer samt ebay, och har kompisar som beställt från affärer och sånt, har hört att de hänt med tull en gång

Dahllof sa:
DZettervall sa:
Skulle inte reglerna angående tullavgifter ändras? Eller hade dom bara lagt fram ett förslag om det . . eller , så har jag bara drömt det.
inom EU skulle jag tro att du hört de ifrån
Nejnej, inom eu är det ju aldrig tull på grejjerna . Läste nånstans att reglerna kanske skulle ändras ang köp utanför eu.

Har själv handlat en del från usa, betalat tull 4/15 gånger . så man kan ju fortfarande slippa om man har turen med sig.

Många bäckar små frankel, kanske inte vhöver spara in en årslön på carje inköp . att spara in 2k är ju typ som att handla nya grejjer till 20% rea . inte fyskam !

Nej inte inom EU men ebay finns i usa också.
Det låter ju nice :) Alltså slapp du all tull du, momsavgiften också? Den är ju störst 25 %.

Nej verkligen, 2k är bra att spara in såklart. Men jag räknade om allt, skulle bli som sagt ca 9-10 tusen, sen om man har otur (TAPPADE LITE TEXT I DET INLÄGGET) så kommer den där ev. ytterligare tullavgiften, vet inte alls vad den kan vara på. Kan ju vara på flera tusen så att man tom, förlorar 2 k..

Fler som "prövat" ?

Eftersom tullen bara är typ 2-3% på allt utom kläder så tycker jag man kan se det som pettitesser iförhållnade till momsen. Nu är frågan om man slipper moms ifall man säger att det är en gift under 500 kr? Finns det ngt sätt att slippa? Tänker alltså när man handlar från ebay t.ex.

Ja det det är klart småbelopp de ynka procenten gör, men det man är rädd för är ju den ev. tilläggsavgifen.

varför slänger man på en vidriga momsen? har btw handlat kanske 10ggr från usa och andra icke eu länder typ austrailien och jag har inte åkt på tull någon gång. Handlar man på ebay är det ju ett tips att man snackar me säljaren innan om han kan skriva en annan tag på paketet samt kryssa i gift.

a_ahlnas sa:
handlar man från affärer samt ebay får man oftast inte tull:S dom kollar ju inte alla paket heller,väldigt sällan nån åker på tull
Inte så sällan skulle jag vilja säga.. jag har åkt på det i stort sett alla gånger jag beställt nåt.. både från usa o canada..

Funkar ju inte alltid med att "gifta" paketen . senast köpte jag ett fisheye från en ebay säljare, en affär i usa . skrev gift på den och skickade . men eftersom tullgubbarna såg att de va paket från en mediabutik så tänkte dom att de va nånting dyrt och bad mig om kvitto . skicka tillbaka ett egetskrivt om att de kosta runt 40usd . . fick ändå betala tull/moms whaevva på 180:- . har ingen aning om vad dom grundade den avgiften på . + att posten tog 60:- för att dom behövde lyfta på stjärten för att vidarebefordra brevet från tullen till mig . "expeditionsavgift" . . mhmm . thx lixom . . det man vill ha ytterligare på all fraktkostnad

Vissa har haft tur andra inte verkar det som helt enkelt. En snowboard verkar ju ytters olämpligt att skicka iaf då denna drar till sig uppmärksamhet eftersom paketet blir så stort. Några mer?

Tycker du ska räkna ut hur mycket den kostar då du har lagt på moms och tull sen jämföra det priset med vad butiks priset är här i sverige.
Skulle du bara spara in ett par hundralappar på att beställa från usa så får man också fundera på om det är värt det med tanke på garantier och om det skulle vara något fel på varan så måste du skicka tillbaka den dit och sedan vänta på att dom reklamerar den och skickar en ny.

prospect sa:
Tycker du ska räkna ut hur mycket den kostar då du har lagt på moms och tull sen jämföra det priset med vad butiks priset är här i sverige.
Skulle du bara spara in ett par hundralappar på att beställa från usa så får man också fundera på om det är värt det med tanke på garantier och om det skulle vara något fel på varan så måste du skicka tillbaka den dit och sedan vänta på att dom reklamerar den och skickar en ny.
Nä det har jag inte redan gjort och tänkt på ^^ ;)
Ser mörkt ut det här.

Köpte ett par gogglar från USA. Fick betala 230 kr utöver frakt pga tullavgifter. Blev helt plötsligt lika dyrt som i sverige... bajstull.

Tillbaka
Topp