Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Då kör vi vidare med en bergsbild till.🏔️
Vad heter högsta toppen här?
1785924655036.webp

Senast ändrad:
Längst till höger ligger Monte Vioz 3645 möh, och nedanför det ligger trevliga Pejo! Men Vioz är inte högst här.
Kan inte urskilja vare sig Zebran eller Ortler, även om kanske en millimeter sticker upp någonstans runt Punta San Matteo.
Så jag säger Monte Cevedale på 3769 möh.

Längst till höger ligger Monte Vioz 3645 möh, och nedanför det ligger trevliga Pejo! Men Vioz är inte högst här.
Kan inte urskilja vare sig Zebran eller Ortler, även om kanske en millimeter sticker upp någonstans runt Punta San Matteo.
Så jag säger Monte Cevedale på 3769 möh.
Korrekt!
Monte Cevedale syns några toppar till vänster om Monte Voiz.
Det finns ytterligare en topp över 3700m i bilden och ett antal över 3600m.
Mäktig utsikt där från toppen av Presena och vänder man sig om 180 grader så är bergen nästan lika höga åt det hållet och man kan dessutom på nära håll också se två stora ”glassar”.
Trevlig skidort där!🇮🇹☝️

Din tur @STORPOTATEN !

Korrekt!
Monte Cevedale syns några toppar till vänster om Monte Voiz.
Det finns ytterligare en topp över 3700m i bilden och ett antal över 3600m.
Mäktig utsikt där från toppen av Presena och vänder man sig om 180 grader så är bergen nästan lika höga åt det hållet och man kan dessutom på nära håll också se två stora ”glassar”.
Trevlig skidort där!🇮🇹☝️

Din tur @STORPOTATEN !
Jag tror det är dags att se om någon annan är intresserad av att leka, så gäddorna får vila lite på bänken. Grattis.

Vad heter glaciären?
1785945072449.webp

Härligt! Det har mycket stora berg här, så nu får det bli något mer jordnära. Vad heter den här skidanläggningen?

1786005211354.webp

Ja man får ta lite fart i "branten" innan för att komma över den nedre delen :)

Bjästa är en väldigt bra gissning, men det här är lite längre norrut.

Var är bilden tagen?
1786111687405.webp

Då är det disco-fredag och det har varit dåligt med riktig disco på senaste tiden (det verkar som att det bara är jag och @Hawk100 i den här tråden som förstår vad disco är för något🤷‍♂️;)), så nu blir det bättring!
Det är mycket Italen🇮🇹 för mig just nu både i jobbet och i planeringen av semesterresor. Och vad passar då bättre än att köra riktig gammal Italo-Disco med Miko Mission.🔊🎶💃🕺

Var är bilden tagen?
Visa bilaga 46097
Då är det disco-fredag och det har varit dåligt med riktig disco på senaste tiden (det verkar som att det bara är jag och @Hawk100 i den här tråden som förstår vad disco är för något🤷‍♂️;)), så nu blir det bättring!
Det är mycket Italen🇮🇹 för mig just nu både i jobbet och i planeringen av semesterresor. Och vad passar då bättre än att köra riktig gammal Italo-Disco med Miko Mission.🔊🎶💃🕺
Är det Julierpasset?

Strax söder om Trepalle - Sant’Anna vid Livigno?
Helt korrekt!
Vi var på väg till Bormio den här dagen och längre fram i dalen i bilden passerar man Passo Foscagno.
En intressant iakttagelse: När vi passerade passet på 2290 möh så hade vi 66% SOC och fortfarande 24 km kvar till Bormio. När vi sedan kom fram till Bormio på 1200 möh så hade vi 70% SOC.
Energipotentialen från höjden av passet räckte både till att både köra 24 km och ladda batteriet med 4%, ganska fantastiskt tycker jag. I en fossilbil försvinner all den energipotentialen som värme i bromsskivorna och motorn.

Din bild @fredw , nu är det lördag, kan du hitta italiensk hårdrock?

Tack, nu är ju inte hårdrock riktigt min melodi så får fundera. Det får bli litet italiensk bluesrock så länge, ganska hög energi ändå. Fin basgång.

Polignano a Mare I Italien?

Absolut rätt. Fint ställe men undvik högsäsongen. Och restaurangen i grottan är spektakulär men fånigt dyr. Puglia kan dock rekommenderas. Din tur!

1786182805429.webp

1786182623068.webp

Jag tyckte bättre om priserna på restaurangerna i Vieste, se menyn nedan. Genuint och jättegott.

1786183058380.webp

Senast ändrad:
Serra da Estrela?

Verkar inte finnas med på Freeride så troligen formellt fel…

1786185602006.webp

Senast ändrad:
Helt korrekt!
Vi var på väg till Bormio den här dagen och längre fram i dalen i bilden passerar man Passo Foscagno.
En intressant iakttagelse: När vi passerade passet på 2290 möh så hade vi 66% SOC och fortfarande 24 km kvar till Bormio. När vi sedan kom fram till Bormio på 1200 möh så hade vi 70% SOC.
Energipotentialen från höjden av passet räckte både till att både köra 24 km och ladda batteriet med 4%, ganska fantastiskt tycker jag. I en fossilbil försvinner all den energipotentialen som värme i bromsskivorna och motorn.

Din bild @fredw , nu är det lördag, kan du hitta italiensk hårdrock?
Kan man lita på de där siffrorna då?;) Körde hem (dieselbil) från bergen nyss och min app säger att jag hade 32% i tanken när jag startade och 34% hemma! :ROFLMAO:🤷‍♂️

Kan man lita på de där siffrorna då?;) Körde hem (dieselbil) från bergen nyss och min app säger att jag hade 32% i tanken när jag startade och 34% hemma! :ROFLMAO:🤷‍♂️
Ja, det kan man.
Bilens BMS mäter spänningen på battericellerna (extremt noggrant på tusendels Volt), och NMC batterier har ett spänningsfixvärde i förhållande till laddnivån enligt en tydlig kurva.
LFP batterier har en så flack kurva så att det blir nästan omöjligt, här mäter i stället BMS mängden energi som flyter fram och tillbaka i batteriet. Då måste man ladda bilen till 100% minst ett par gånger i månaden för att BMS ska "få koll på läget".
Min Enyaqs BMS till NMC batteriet var så noggrann att jag hade ingen som helst oro att köra det ner till 2-3%. Detta är mycket noggrannare än en nivågivare på en skvalpande bränsletank.;)
1786189029045.webp

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp