Shopping i fernie?

klabbi

Ny medlem
Shopping i fernie?
Hej,

Undrar över shoppingmöjligheterna i Fernie. Skall uppdatera hela utrustningen (skidor & kläder) och undrar dels över prisnivån och utbud. Tydligen skall det finnas en hel del inhemska märken som skall vara rätt schyssta?

Ev skall vi hyra en del utrustning och här undrar jag om det finns några uthyrarare med bra grejor?

Tack.

Shopping i fernie?
tänkte utnyttja samma tråd här.... ja och några kompisar har kanske lagt om planerna fran en säsnong i st anton till två månader i ferni och skulle behöva lite tips på boende, om det är dyrt eller billigt att leva där och precis som klabbi om utrustning är dyrt att köpa där typ ryggsäck och lavinsändare??? tack för mig

Shopping i fernie?
#1 Att shoppa i Ferine är fullt möjligt, men inget jag skulle rekommendera. Trots dollarfallet, vilket även drabbat den kanadensiskt dollarn så är det inte speciellt billigt. Iaf inte om man köper märkesgrejor typ Arc'teryx, Marmot eller liknande. Utbudet är helt ok, men det finns många märken som inte finns hemma, så det kan vara svårt att veta vilken kvalitet produkterna har. Till din gläjde är alla (iaf alla jag träffat) i Ferine snälla och hjälpsamma, så det är bara att fråga så kommer de säkert se till att du får den hjälp du behöver.

#2 Peak säsongen i Ferine är runt jul, så att hitta boende här efter det borde inte vara något större problem. Kanada är något billigare än Sverige, men precis som hemma så kan du köpa krossade tomater för 5:- och för 20:-, men i allmänhet går det nog att leva billigt om man vill. Något man bör överväga är att hyra/köpa en bil eftersom kanada är otroligt stort och mkt bilvänligt.

Shopping i fernie?
Bil ska man definitivt ha i fernie, finns många orter runtomkring som definitivt är värda ett besök. Man tar sig ju också över gränsen till montana på en timme från fernie och där finns också ett par orter värda ett besök. Angående shoppingen så görs den inte i fernie där det precis som alla skidorter är överpriser på allt. Man sparar mycket på att handla utrustningen i calgary istället, ca 20% jämfört med fernie är min gissning. Det är billigare att handla utrustning i kanada än i sverige, men köper man hos conrad så är han ännu billigare, så det är ju en fråga om man vill klämma lite på grejorna innan. Mat och boende är dock ganska billigt och förhållandevis lätt att hitta i fernie.

Shopping i fernie?
Hej,
jag är i Fernie och utbudet på skidkläder är riktigt dåligt och arcteryx m.m. är dyrt även här. Finns mer av snowboardprylar. Jag köpte sändare och sond här (ortovox, digital) för ca 2800 kr vad jag minns... Det är lite billigare än i Sverige iaf.

/Jens

Shopping i fernie?
Bästa affären i Canada heter Mountain Equipment Coop. Just skidor är det lite dåligt med men kläder och all övrig utrustning finns. De har ett eget märke som håller hög kvalitet. Finns inte i Fernie utan man får handla i Calgary eller Vancouver. Kan man välja är Calgary bättre eftersom de inte tar ut PST i Alberta till skillnad från BC. (7% påslag på priset som man inte får tillbaka när man lämnar landet). Hemsida: http://www.mec.ca

Tillbaka
Topp