Sir Francis Bacon 10/11 vs. Pandora 11/12

• Trådstartare Trådstartare lisztomania
  • Start datum Start datum
L

lisztomania

Guest
Är extremt sugen på att köpa Lines Pandora 11/12 till vintern. Förra säsongens Sir Francis Bacon finns dock kvar lite här och var, och efter en hel del research är det enda jag funderar över: är det någon märkbar skillnad? Måtten är ju identiska, 142-115-139, det enda som skiljer är svängradien som på Pandoran är 15,5 och på SFB 18.
Tacksam för råd

Är ju så mycket mer i en skida än mått och sväng.. Vridstyvhet, flex, skärning, rockerkurva, bland annat.. Har inte åkt någon av dom, men skillnaden kan ju vara enorm fast dom har samma mått..

SNDVLL sa:
Är ju så mycket mer i en skida än mått och sväng.. Vridstyvhet, flex, skärning, rockerkurva, bland annat.. Har inte åkt någon av dom, men skillnaden kan ju vara enorm fast dom har samma mått..
Givande svar där. De flesta förstår väl att det är mycket som påverkar en skidas egenskaper. Dessa skidor verkar ju faktiskt vara väldigt lika varandra. Jag gissar ju att flexet på Pandoran är mjukare, men jag VET inte och säger därför inget mer. Antar att trådskaparen önskar svar från någon som faktiskt sitter på ren fakta!

Nu kan inte jag heller några detaljer men jag vill minnas att Pandora är en damskida så det är väl ganska troligt att den är betydligt mjukare än SFB även om alla mått är lika

Ja, Pandora är damskida. Early rise 27.5cm x 15mm på SFB och 20cm x 8mm på Pandora är också en skillnad, annars är det samma info om flex osv.
Tänkte bara om någon med erfarenhet av dessa har något att delge

lisztomania sa:
Ja, Pandora är damskida. Early rise 27.5cm x 15mm på SFB och 20cm x 8mm på Pandora är också en skillnad, annars är det samma info om flex osv.
Tänkte bara om någon med erfarenhet av dessa har något att delge
Pandoran är rätt mycket mjukare. Förresten vad har du för åkstil? Vikt....osv. Lättare att ge dig "rätt" skida om vi vet ngt om dig.

Pandoran har/hade (i vart fall inte tidigare) tailrocker. Är däremot en helt fantastiskt rolig skida, gillar den skarpt.

Skulle inte säga att den är "jätte" mycket mjukare. Kortare radie och kortare rocker pga att Pandoran är i kortare längder... Så det blir proportionerligt (långt ord)... Skulle säga att den är väldigt lik SFB, så om du vill ha en längre skida lär du också behöva den extra styvheten i SFB....

Hoppas det hjälper!

Tack för svar!

163 cm kort, ca 66 kg. Skulle nog vilja påstå att jag är stark, gymmar med vikter flera ggr i veckan och har, citat, "krut i benen" ;)
Är väl ingen fartgalning, har dock som ambition att stå på både i och utanför pist. Inte jättemycket offpisterfarenhet, men vill åka så mycket som möjligt.
Körde SFB i Stryn i somras och älskade dem där, dock bjuder ju tyvärr inte vintern på smörslask ;) Så därför är frågan vilka av dessa två som är den bästa allroundskidan för mig i vinter. Sedan blir det förstås sommaråkning också.
Har tänkt köpa 162cm. För att spä på min beslutsångest ytterligare hittade jag nyss Pandora 10/11 för samma pris som SFB. Decisions, decisions...

Senast ändrad:
Pillard sa:
PNyberg sa:
Jarle sa:
Pandoran har/hade (i vart fall inte tidigare) tailrocker. Är däremot en helt fantastiskt rolig skida, gillar den skarpt.
Made for little girls....enjoyd by Jarle :D
Var finns like-knappen när man behöver den? ;)
Det undrar jag med :lol:

OnT
Gillar du att stå på framför finess är nog Pandoran helt fel, den är jäkligt rolig att leka sig fram på eller lägga djupa svängar. Åka ordentligt fort i stökiga/puckliga förhållanden med få svängar, not so much

Tillbaka
Topp