Sista minuten till alperna

kokos

Medlem
Hej Freeride! Jag behöver er expertis! Jag och min lilla familj (man och nioåring) vill åka till alperna vecka 5, och vi har tänkt oss satsa på sista minuten i år. Vi har aldrig åkt sista minuten förr, utan har bokat långt i förväg, därför önskar jag mig nu hjälp. Så snälla Freeride, ge mig tips på era bästa sidor för att hitta billiga resor! Det spelar ingen roll vilket land - alla går bra.

Gissar att du menar ”sista-minuten” paketresa? Kan iofs vara bra priser v5 på den typen av resor.
Annars rekommenderar jag att bygga ihop ditt eget ”paket”. Alltid roligare! Flera skidanläggningar har ex gratis/halva priset på liftkort under lågsäsong (v5). Ex de tre dalgångarna i monterosa (kräver dock att man bokar vissa hotell)

För egen del kom vi just hem från Limone; enkelt med tåg från Nice eller Turin. Perfekt med 9 åring. Kombinera gärna med någon dag vid havet 😎

Gissar att du menar ”sista-minuten” paketresa? Kan iofs vara bra priser v5 på den typen av resor.
Annars rekommenderar jag att bygga ihop ditt eget ”paket”. Alltid roligare! Flera skidanläggningar har ex gratis/halva priset på liftkort under lågsäsong (v5). Ex de tre dalgångarna i monterosa (kräver dock att man bokar vissa hotell)

För egen del kom vi just hem från Limone; enkelt med tåg från Nice eller Turin. Perfekt med 9 åring. Kombinera gärna med någon dag vid havet 😎
Tack för tipset! Ska kolla på det också 😀

Var bodde ni i Limone? Hur hittade ni boende? Airbnb? Annat? Flög ni till Nice? Berätta gärna om lite detaljer 😀

Var bodde ni i Limone? Hur hittade ni boende? Airbnb? Annat? Flög ni till Nice? Berätta gärna om lite detaljer 😀
Nu var vi där över nyår som är den dyraste veckan att hitta boende i alperna.

Vi bodde på Limone palace för 240e/natt (4 bäddsrum). Perfekt läge och frukost. Bokade via Mail med hotellet (betydligt billigare än hos Booking.com)

Våra vänner bokade sunkig lgh via Airbnb. Billigt..

Det finns flera billiga flyg till Nice ( och Turin).
Tågtider hittar ni på trenitalia.it
Ventimiglia-Limone typ 7euro. Tågresan Nice- Ventimiglia går utefter havet och är en upplevelse i sig. går varje timme (tågstationen ligger på gångavstånd eller en hpl med spårvagnen från Nice flygplats).

Limone sägs vara Italiens vackraste alpby. Härligt att strosa runt i.

Nu var vi där över nyår som är den dyraste veckan att hitta boende i alperna.

Vi bodde på Limone palace för 240e/natt (4 bäddsrum). Perfekt läge och frukost. Bokade via Mail med hotellet (betydligt billigare än hos Booking.com)

Våra vänner bokade sunkig lgh via Airbnb. Billigt..

Det finns flera billiga flyg till Nice ( och Turin).
Tågtider hittar ni på trenitalia.it
Ventimiglia-Limone typ 7euro. Tågresan Nice- Ventimiglia går utefter havet och är en upplevelse i sig. går varje timme (tågstationen ligger på gångavstånd eller en hpl med spårvagnen från Nice flygplats).

Limone sägs vara Italiens vackraste alpby. Härligt att strosa runt i.
Tack så jättemycket för all info! Får se vad det blir 🙂

Testa att använda sajter som bara visar restresor. Om du ligger lågt till säsongen startar så kommer det upp restresor till skidorter på bl a www.restresor.se och på www.skidresor.se samt liknande sajter. Där kan ställa in ett maxpris vad du vill betala samt välja avreseort mm. Ticket och några andra sajter har liknande system, men där är det svårt att bara filtrera på restresor. Men inga resor visas innan säsongen startar, så var det i alla fall förra året, men då kunde man göra bra pris.

Jag har tänkt tanken många gånger....att boka sent och åka ditt det finns snö. Dock aldrig vågat. Jag har då tänkt boka allt själv, flyg, transfer och ett boende med AirBnB. Då finns ju möjligheten att åka dit det finns bäst förhållanden just då. Om man bara är tre så finns det ju många enkla val just gällande boenden.

Då skulle jag reka i tre riktningar och scouta klara alternativ på orter i förväg. Typ Österrike, Frankrike (La Cluzac, Flaine) och Italien (Cervinia, Champoluc)... håll lite koll på om något av länderna har ett skollov redan då.

Tillbaka
Topp