Ska åka snowboard första gången i mitt liv imorgon

kajjsa13

Ny medlem
hejsan imorgon ska jag åker snowboard första gången i mitt liv som sagt.
och jag undrar om de finns några tips att lära sig fortare? :)

men Kajsa lilla kan du inte söka i forumet innan du lägger upp en tråd som denna ????

Fortare och fortare..

Ett bra tips som jag själv använde var att

1. Åka fram och tillbaka över backen på hälarna igenom att flytta vikten från höger till vänster. Fungerar bra!
2. Göra samma sak fast denna gången omvänt på tårna Fungera bra!

När du väl har börjat behärska det så är det dags att lära sig att skifta sidor (Jag gjorde på följande sätt)

Börjar alltid som jag skrivit på punkt (1.) sen lade jag all vikt på framfoten så brädan räta ut sig, när jag väl kom rakt så lade jag vikten på båda fötterna igen och la vikten på tår eller hälar. Allt detta fungerade hur bra som helst mig och allt annat åkande kom mer eller mindre naturligt för mig efter jag lärt mig dessa tekniker.

Hoppas du får någon nytta va det jag skrivit och lycka till i backen!

\ Jan-E

Jo en sak till (mycket viktig) Ta inte emot med händerna om du ramlar framåt försök istället att ta smällen med knä och armbåge.

Tänk att du ska vara på stålkanten varje gång du svänger också.

Hehe är väll inte kung på bräda men man kan väll bidra med något.

Senast ändrad:
Ett vanligt misstag jag ser när folk försöker lära sig åka är att de direkt vänder nosen på brädan ner mot backen och lägger all vikt bakre foten. Det slutar garanterat med en vurpa. Gör inte så!

Ta en titt på youtube istället. Det finns en hel del vettiga videos om hur man lär sig åka snowboard där.

Tillbaka
Topp