Ska du för första gången åka seriös offpist?

papillon

Ny medlem
Jag heter Erik och spenderade förra säsongen i Val d'Isère. Och nu håller jag på med ett projekt i skolan om laviner. Och för att det ska bli så bra som möjligt vill jag göra en undersökning om hur du tänker förbereda dig inför offpiståkningen. Här är några flervalsfrågor:

1. Vad tänkte du köpa eller redan har köpt inför säsongen?

A. Spade, sond, tranceiver.
B. Spade, sond.
C. Tranceiver.
D. Spade och tranceiver.
E. Spade.
F. Annat.
G. Inget.
Om du svarade F, skriv gärna vad.

2a. Tänkte du lära dig eller har du lärt dig något om laviner innan säsongen?

A. Ja.
B. Nej.
Om du svarade B gå direkt till fråga 5.
Om du svarade A:

2b. Hur tänkte du lära dig eller redan har lärt dig? Genom:

A. En bok.
B. Internet.
C. Kurs.
D. Video.
E. Annat.
Om du svarade E, skriv gärna vad.

Om du bara valde C, D eller bara båda två så är du nu färdig så tack för din hjälp. Lägg bara svaren i ett nytt inlägg.

Om du svarade A eller B eller kanske E:

2c. Hur mycket tänkte du läsa eller har läst om laviner, räknat i fulla A4?

A. 1-10 sidor.
B. 10-40 sidor.
C. 40-100 sidor.
D. 100-200 sidor.
E. Mer.

3a. Finns det någon hemsida på Internet där allt du vill läsa om laviner står (utan onödig information)?

A. Det finns en bra hemsida som passar mig.
B. Jag måste hoppa från sida till sida.
C. Det finns ingen bra information.
D. Vet ej.

3b. Finns det någon bok som är tillräckligt anpassad för det du vill läsa om laviner?(utan onödig information)

A. Ja.
B. Nej.
C. Vet ej.

Om du svarade Nej så berätta gärna vad som är felet med dem som inte passar dig.

4. Vilken del av laviner skulle du helst vilja lära dig om? Sätt i numerisk ordning med viktigast som 1 o.s.v.

A. Fakta om laviner (vad de kan åstadkomma människa, natur osv.).
B. Hur man gör för att undvika laviner i backen.
C. Vilken utrustning det finns att använda och hur man använder den.
D. Hur man förbereder sig innan man ger sig ut i backen för att undvika laviner.
E. Historia om laviner (Hur tekniken har utvecklats o.s.v.).
F. Vilka utbildningar det finns och hur man kan arbeta inom lavinräddning o.s.v.
F. Vad du gör när en lavin har gått.

Nu är du färdig så tack för din hjälp. Nu kan jag skapa en Lavinhandbok som passar dig.
Lägg bara svaren i ett nytt inlägg och en handbok hamnar i ett bibliotek eller hemsida nära dig!

5. Varför tänkte du inte lära dig någonting om laviner? Skriv en kortfattad anledning

Nu är du färdig så tack för din hjälp..
Lägg bara svaren i ett nytt inlägg och en handbok hamnar i ett bibliotek nära dig!

Sond = En utfällbar pinne som används för att känna ner i marken där en person ligger begravd för att lokalisera exakt var han ligger.

Tranceiver = En apparat som kan spåra andra tranceivers och även bli spårad av dem. För att man skall hitta någon eller bli hittad i en lavin.

Så här kan du svara :

1. A
2.C
2b.B o.s.v.....

1 : B (tänkte låna transa av en vän som inte ska med)
2a: A
2b: B, E (inta kunskaper av erfarna åkare i gruppen som ska iväg)
2c: A (har inte tänkt köpa nån bok så har inte hittat mer än SLAOs folder samt lite ströläsning här
3a: B (har inte hittat någon med jätte mycket info utan läser allt jag kommer över)
3b: C
4 : D1, B2, G3, C4, F5, A6, E7

Tillbaka
Topp