Ska iväg och teståka skidor imorgon, behöver tips.

• Trådstartare Trådstartare Doesnotexist
  • Start datum Start datum
D

Doesnotexist

Guest
Snabb fakta:

Ålder: 20 år
Längd: 187 cm
Vikt: 90-92 kg (större delen muskler) :)
Åkt skidor: lite då jag var liten (någon helg per vinter) började åka förra året igen, blev ganska mycket då, innan dess hade jag inte åkt på minst 5-6 år.

Jag är ute efter en kortsvängsskida, kommer i stort sett bara att åka pist, hopp lite kanske, dock inget extremare än en 360.. så är inte ute efter några jibbskidor.

Har funderat lite på
Dynastar: Contact, Contact Groove
Rossignol: Zenith Z3 alt. Z6.

Vad är skillnaden på dessa. Vilken skida tror ni skulle passa bäst till mig utifrån det jag har skrivit?

Tips på några andra bra kortsvängsskidor.

Hoppas på snabba svar :)

Finns det inte någon på hela forumet som vet något om skidor och kan tipsa mig?

Kan rekommendera Dynastar. Har själv Contact 09, förra årets model och är helnöjd med dessa. Den modellen finns inte i år men det finns väl någon motsvarande i år. Kör på 165cm och dessa har radien 12m så det är en väldigt kvick skida. Den pallar även med högre fart och lite mer långsväng också. Provade Zenith Z6 förra säsongen men upplevde den som betydligt "trögare" än Dynastar.

Hur menar du då du säger "trögare". Rätt så dålig på skidor. (men ska bli bättre).

Alltså Z6 har större radie, 15m på en 170cm viket gör att den inte är lika "kvick", mer gjord för lite längre svängar och om man som jag vill ha en skida mera för kortsväng passade Contact 09 mig mycket bättre. Z3 har yttreligare 1m i radie, 16m, vilket gör att om du är ute efter en kortsvängskida är nog dessa inget för dig. Contact Croove ligger på 12m så det är nog den utav de fyra som passar dig bäst. Contact har visserligen samma radie men jag tror att den är lite för mjuk för dig med tanke på din längd och vikt.
Det finns en hel del andra fabrikat också som säkert också är ok, men kolla in radien. Om du är ute efter en kortsväng bör radien ligga på 11 -13m.

Köper jag Rossignol, Dynastar eller Salomon får jag 25 % rabatt.

Snackade med en på Dynastar idag och han sa att Contact var mer förlåtande och funkade bättre i uppkörd pist medan Groove funkade bättre i nypistat.

Vad tror du om det?

Har som sagt inte åkt så mycket skidor innan.

Det har han nog rätt i, Groove har en smalare midja jämfört med Contact. En bredare midja är en fördel då den inte "gräver ned" sig lika mycket i uppkörd pist, jämför med offpistskidor som är betydligt bredare. Nu skiljer det ju inte så mycket mellan Groove och Contact ändå men visst är det nog lite skillnad. Sedan tror jag fortfarande att Contact kan vara lite för mjuk för dig. Dock skiljer det väl en del i pris också?
Utav de tre fabrikat du nämnde skulle jag sätta Dynastar först och Salomon sist vad gäller kvalitet och åkkänsla. Det är min personliga åsikt efter att ha testat olika skidor genom åren, och det finns säkert andra som har en helt annan uppfattning i den frågan.

Tack för grymma svar. Åker i Romme och där blir det grymt stora högar med sorbe i backen då skolklasserna kommer. (Ett rent helvete att åka i).

Det är inte någon jättestor skillnad i pris 5000 för Contact och 6000 för Contact Groove.

Kalle_T sa:
Kan rekommendera Dynastar. Har själv Contact 09, förra årets model och är helnöjd med dessa. Den modellen finns inte i år men det finns väl någon motsvarande i år. Kör på 165cm och dessa har radien 12m så det är en väldigt kvick skida. Den pallar även med högre fart och lite mer långsväng också. Provade Zenith Z6 förra säsongen men upplevde den som betydligt "trögare" än Dynastar.
Soft med en radie på 12m?

haha ne jag fattar att du menar 12cm...

Varför inte Dynastar Contact 4x4. Fartstabil skida som går fint att åka både små och stora svängar med. Radius 16 m men går väldigt fint att åka korta svängar med ändå. 178 cm borde passa fint för dig.
Annars kan även Nordica Spitfire vara ett fint alternativ. Väldigt kul skida som jag kört en del på själv och verkligen kan rekommendera. Radius 14 m och trycker du till denna så blir du nästan "skjuten" ut ur svängen. Väldigt rolig skida.
Lycka till med köpet!

Har inte testat Contact 4x4 men sett att den fått toppomdömen i en del skidtidningars tester så det kan nog vara ett alternativ. Men är inte den lite mera åt storslalom hållet ändå?
Nordican har jag inte heller testat men hört mycket positiv om.
Fast nu hade ju killen lite rabatt på just Dynastar, så....

Nja, storslalom skida skulle jag säga blir mera runt 18 m men visst den är ju lite mot det hållet. Lite mitt i mellan slalom och storslalom kan man säga. Men den går som sagt väldigt bra att åka allt möjligt med. Väldigt bra allroundskida.
Men ska du ha en ren slalomskida med väldigt kort sväng så skulle jag nog gå för Nordican. Ett annat tips kan också vara Salomon Aero X om du hade rabatt på salomon som du sa. Den har 14 m radius och är carbonförstärkt så den är stabil och fin.
Men jag tycker absolut att du ska testa skidorna på någon skiddemo om du har möjlighet. Är bra att läsa skidtester men valet av skida är så personligt så jag brukar alltid rekommendera att man bör pröva innan man köper. Är tyvärr väldigt många som gjort bort sig genom att t.ex. bara köpa "testvinnaren" som man sett i någon tidning

Brodin87 sa:
Varför inte Dynastar Contact 4x4. Fartstabil skida som går fint att åka både små och stora svängar med. Radius 16 m men går väldigt fint att åka korta svängar med ändå. 178 cm borde passa fint för dig.
Annars kan även Nordica Spitfire vara ett fint alternativ. Väldigt kul skida som jag kört en del på själv och verkligen kan rekommendera. Radius 14 m och trycker du till denna så blir du nästan "skjuten" ut ur svängen. Väldigt rolig skida.
Lycka till med köpet!
Contact 4x4 är inte den för mer avancerade skidåkare?

Jag är rätt nybörjare än, åkte lite då jag var mindre.. sen ett uppehåll helt på 6 år..

Sen har jag åkt lite förra säsongen då jag jobbade på romme.

Tillbaka
Topp