Ska jag, eller ska jag inte till Canada?

sincan

Ny medlem
Hejsan, är en kille på 19 år och är jävligt sent ute med att fixa min säsong . Målet har hela tiden varit Canada, men ju närmare det kommer desto svårare känns det. Ska skicka in visumansökan imorgon, men det ryktas om att de är slut. Jag har inte köpt flygbiljett, och har inte fixat boende. Uppförsbacken känns enorm, men vill ändå bestiga den. Jag har inte fixat något av den orsak att det kännts som att det är långt kvar + att jag jobbar på liseberg. Min sista jobbdag är den 22dec, alltså ganska sent. När det kommer till ekonomin så kommer jag då att ha skrapat ihop ca 50 000 (får dock sista lönen i januari). Antagligen kommer jag då att resa mellan jul och nyår. Min budget känns aningen tight. 50000- flyg(10 000) - lifkort(10 000) - boende(20 000) =10 000 kvar att överleva på. Plus att en ny bräda inte hade vart fel då min twinbräda verkar ha något emot puder. Så då hade jobb vart en liten trevlig sak att ha i någon månad för de sista slantarna, och för att även få erfarenheter och lära sig språket bättre. Så vad tycker ni? Ska jag endå fortsätta att satsa på canada, eller ska jag ta en buss ner till St:anton och bli inavlad som aldrig förr? Hade helst velat dra till whistler, men fernie kanske duger det med?

Små frågor. Vad ligger transfern på ungefär (flygplats till ort)?
Är det bäst att boka tur och retur, eller enkel?
Måste ma aktviera sitt visum på något sätt, eller funkar det så fort man får det i näven (för man får det väl på posten?)?
Är jag kört och borde åka pulka istället?

för 50000 kan du ju dra till japan och åka puder i ett par månader. det hade jag satsat på(själv ska jag till kanada dock)... eh. nej men det känns ju rättså tajt att leva på 10000, dock vet jag ju inte hur läge du tänkt att stanna.

combatspenat sa:
för 50000 kan du ju dra till japan och åka puder i ett par månader. det hade jag satsat på(själv ska jag till kanada dock)... eh. nej men det känns ju rättså tajt att leva på 10000, dock vet jag ju inte hur läge du tänkt att stanna.
till slutet på april. Därför känns ett jobb som något nödvändigt. räcker det med ca 20000 att leva på under den perioden?

Senast ändrad:
Ska själv till Fernie och transfer från flygplatsen till Fernie kostar 65CAD med http://www.mountainperks.ca/

Har inte 100% koll men tror man måste aktivera sitt visum när man kommit in i landet, tror man kan göra det i Cranbrook som ligger nån timme från Fernie, vet dock inte vad tur o retur resa dit kostar, kanske kan lifta=)

Kan ju alltid fråga dina föräldrar snällt om det skulle skita sig med fickpengarna, Du kan nog ta och räkna bort lite från de 20000 till boendet du räknat, vi betala 10500 för vårt boendet, så måste kunna gå o hitta billigare.

Räkna på det igen och ta en funderare så ska du se att d löser sig, finns inget bättre än att säsonga, det måste jag bara tillägga.

Fred ut

Äh fan, det går alltid att få perngarna att räcka, bara man har till resan o liftkortet så brukar resten fixa sig.

Klassikern är att gå på restaurangerna och kolla när folk precis käkat klart och ta deras rester... Har man en påse med sig så kan man fixa käk till en hel dag bara man har en kastrull hemma i lägenheten. = Käk gratis större delen av säsongen. (Har själv levt så två månader, funkade dunder)

Svartjobb, även om alla säger att det inte finns så går det alltid fixa. Har jobbat svart som skidlärare, bartender, busschaffis (utan busskörkort!!!), taxichaffis, transfernisse, extraguide, alltiallo, köksslav osv osv... Har ladrig haft ett arbetstillstånd och det har funkat i hela alperna, vad skulle göra Canada så hemskt annorlunda?

Bara att åka till Canada på säsong och ha stålarna till resa och boende säger sig självt att du ska åka!!! Va fan resten löser sig!!!

Min nästa säsong (som jag hoppas på, två år sen senaste säsongen i Åre och tre år sen två säsonger i alperna senast) ska köras i Canada eller Rockies... Får väl se vilket det blir...

Så lyd en gammal bummares råd: Åk till Canada nu, skit i konsekvenserna, det löser sig!

Putte_the_skibum sa:
Äh fan, det går alltid att få perngarna att räcka, bara man har till resan o liftkortet så brukar resten fixa sig.

Klassikern är att gå på restaurangerna och kolla när folk precis käkat klart och ta deras rester... Har man en påse med sig så kan man fixa käk till en hel dag bara man har en kastrull hemma i lägenheten. = Käk gratis större delen av säsongen. (Har själv levt så två månader, funkade dunder)

Svartjobb, även om alla säger att det inte finns så går det alltid fixa. Har jobbat svart som skidlärare, bartender, busschaffis (utan busskörkort!!!), taxichaffis, transfernisse, extraguide, alltiallo, köksslav osv osv... Har ladrig haft ett arbetstillstånd och det har funkat i hela alperna, vad skulle göra Canada så hemskt annorlunda?

Bara att åka till Canada på säsong och ha stålarna till resa och boende säger sig självt att du ska åka!!! Va fan resten löser sig!!!

Min nästa säsong (som jag hoppas på, två år sen senaste säsongen i Åre och tre år sen två säsonger i alperna senast) ska köras i Canada eller Rockies... Får väl se vilket det blir...

Så lyd en gammal bummares råd: Åk till Canada nu, skit i konsekvenserna, det löser sig!
Svartjobb ska tydligen inte vara så jättelätt att hitta i canada.

Orkar tyvärr inte läsa din text eftersom den inte har någon stycksindelning.

Europa och Alperna ?
Gjorde min säsong i st.anton på 45 000 kr och då bodde jag bra och jobbade inget alls.

När det väl är snö i alperna så slår det canada... Men det är oftare snö o canada dock :)

om allt med canada skiter sig, åk till något ställe i Europa med mycket snö :)

Yes, visumen är slut nu http://www.canada.org.uk/visa-info/worker/e_stuwor_SWE.htm . Dock står det som ni ser att det kommer upp ny info i mitten av december. Du kan dessutom ändå skicka in ansökningarna så hamnar dom i kö. Dom på ambassaden uppskattar att man får visat runt årsskiftet.
Tur och retur biljett blir nästan alltid avsevärt billigare än enkel (förutom ryan air förstås), air canada har ombokningsbara biljetter för typ 7000. Du får då betala ungefär 700 för att boka om plus mellanskillnaden - ganska mycket, men säg att du har ett jobb ett par veckor efter ditt tänkta hemresedatum så är det inte mycket pengar.
Man får ett papper i näven istället för visumet. Detta ska man visa när man reser in och jag antar att man då får visum (står inte utförligt).
Jobb verkar finnas gott. Jag mailade på några annonser för ett par dagar sen, 24 timmar senare hade jag fått ett ja på två av dem. Många mindre orter har lediga jobb på deras hemsidor som det bara är att söka.
Som du förstår är jag lite i samma situation som dig. Ingen flygbiljett och inget boende (och hälften av pengarna). Men jobb verkar vara lugnt och boende tror jag fixar sig, så jag åker!

sincan sa:
Vad ligger transfern på ungefär (flygplats till ort)?
- En enkel tur med Grayhound från Vancouver till Whistler kostar runt 20 CAD. www.grayhound.ca

sincan sa:
- Billigast är att boka en tur och retur resa. Se bara till att den är ombokningsbar om du inte riktigt vet när du vill åka hem. Jag hittade min biljett för 5500 SEK på www.travelfinder.se

sincan sa:
Måste ma aktviera sitt visum på något sätt, eller funkar det så fort man får det i näven (för man får det väl på posten?)?
- Man får ett brev hem på posten. Detta + ID visas upp i ett \"immigrant office\" så får man ett intyg. Det finns ett sådant på flygplatsen i Vancouver.

sincan sa:
- Nej då! Klart du ska till Whistler! Allt löser sig säkert. Vad är det värsta som kan hända?

Senast ändrad:
ozzki sa:
sincan sa:
Vad ligger transfern på ungefär (flygplats till ort)?
- En enkel tur med Grayhound från Vancouver till Whistler kostar runt 20 CAD. www.grayhound.ca

sincan sa:
- Billigast är att boka en tur och retur resa. Se bara till att den är ombokningsbar om du inte riktigt vet när du vill åka hem. Jag hittade min biljett för 5500 SEK på www.travelfinder.se

sincan sa:
- Man får ett brev hem på posten. Detta + ID visas upp i ett \"immigrant office\" så får man ett intyg. Det finns ett sådant på flygplatsen i Vancouver.

sincan sa:
- Nej då! Klart du ska till Whistler! Allt löser sig säkert. Vad är det värsta som kan hända?
Tack för dina svar! :D

Tillbaka
Topp