Ska köpa bräda, behöver tips!

VENGO

Ny medlem
Som rubriken lyder tittar ja efter en ny bräda i den billigare prisklassen. har hittat en Head Matrix med ett par Head P3 bindningar för 2499:- nytt (ord. pris ca 4000:-). undrar om detta är ett bra paket då jag är nybörjare men har börjat åka mer och mer. tänker åka både pistat och hoppa lite.
vill höra lite åsikter, eller andra förslag på brädor i samma prisklass inkl. bindningar.
Vill mest få lite "kött på benen" angående märket. vet att dom gör bra skidor. me är deras brädor lika bra?

Tack på förhand / Oskar

..

är du nybörjare så kommer en head-bräda att fungera alldeles utmärkt för dig..

Om den är i rätt längd och rätt bredd för dig och är lagom mjuk så kommer du att ha superkul med den brädan..

köp.. (det var ett okej paketpris)

/Pinn

tack för dom orden pinn :)

brädan är runt 162 och jag mäter ungeför 186 cm. bredden var väl circus 26 tror ja, mina fötter har storlek 45. hur det är med mjukheten och så vet jag inte riktigt.

/Oskar

nu är brädan inhandlad! en K2 Fuse blev det med K2 V7 bindningar, och ett par salomon symbio skor, mycket nöjd måste ja säga :)

tjo jag har exakt den brädan och bindning och jag är helnöjd. det är min första bräda och den har varit väldigt bra att börja åka på.

kan väl inte säga att jag diggar bindningen nu dock (har börjat fundera på flowbindning istället) men de är billiga och de tål en del del stryk.
lika så med brädan. min har fått ta en hel del fall och på åkningar och det har hållt bra mycket bra...
men det är helt klart bra grejjer kort och gott...
har bara annars hört om burton men enligt vad jag fått reda på så är head ett kvalitativt märke.
de lämnar bra garantier (2 år på bindningarna har jag för mig) och manualer på sina grejor.

lite sent påtänkt nu kanske :P brädan är redan köpt och det blev ingen Head, det bidde en K2 istm försäljaren i butiken (stadium) tyckte att k2 fuse var en bättre bräda och ja måste säga att jag är helnöjd! den är väl kanske i smalaste laget, men inget ja har fått lida för iaf :)

oops i så fall :p
men de viktiga är att man är nöjd eller hur...
lycka till med den fortassa åkningen...
får se hur de går för min del när jag börjar testa på parken om några veckor :s

ok..du har ju köpt brädan nu men eftersom du har 45 i skostorlek så e det ju viktigt att brädan är bred.....annars blir det inte kul, jag lovar.

jo helt klart viktigt att man är nöjd! och att allt funkar och så :)
tack så mycket! hoppas att vädret inte sviker nu då bara. jo det kommer säkerligen bli lite park för min del också. kul kul :)

svar till janne: jo jag har köpt den, och ja har åkt på den med och ja märker inget av det nu, men får se hur det går när jag börjar hoppa lite mer osv...

har du varigt runt på någon park innan?
ska dra till sälen v 11 tänkte testa deras parker där...
några du känner till?
kanske vill hänga på?

nej ingen större park, det ända jag har varit i isf som har någorlunda med hopp och sånt är Asby som ligger ca. 30 minuters bilfärd från mig, dock är det väldigt litet!
är inte specielt välorienterad i sälen och vet inte riktigt vad som finns heller. men kolla runt lite här på freeride så hittar du säkert :)
hade jag haft ekonomin så hade jag helt klart varit på, synd att det är så satans dyrt :/

aha okej... har du testat på mycket olika eller har de blivigt mest jumps eller en och annan rail också?
är rädd för att fega ur när man väl kommer dit (ser rätt illa ut på när folk trar i marken :/ ) men de är något som jag vill testa på...

ja de blir liftkortet som kommer kosta satan. men boendet har jag och ett gäng roddar för knappa 500.- per skalle för en vecka... sen är de ju resan men vi är några som kör så de kan bli lagom ekonomiskt de också...

det har blivit mest jumps men är grymt sugen på att prova på rails me, men det är ju som du säger. ganska lätt att man fegar ur, men det är väl bara öva öva öva så går det nog suveränt till slut :)

mjo precis, det är väl liftkorten som är det dyra, och med studerandekonomi så är det ju inte så lätt att få pengar över heller, men hoppas att ni får det kul i sälen iaf, och mycket bra åkning ! :)

/Oskar

ja jo studentekonomin känner man igen... den är inge vacker...

har du några tipps inför jumpsen? något du hade problem med som kan undvikas?
ja nu kommer det ju lite snö också så man får hoppas att de ligger kvar och kanske kommer mer tills man ska iväg rent av...

/jocke

shyst... själv kör jag på stort nästa år också aplerna direkt :P
men en tyr till sälen på sen säsången ska man nog himma med också :)

shyst ska kolla in de direkt

ohh där ser man! alperna vore inte helt fel! inga planer om vart i alperna det blir isf? det hade inte varit dumt kan ja hålla med dig om, men svenska sälen är ju inte fy skam heller :)

ja gör så! hoppas att det hjälper till lite iaf :D

/Oskar

nä inga planer på vart än men får se... var i livigno i Italien för snart 2 månader sedan... första skidsemestern för min del... ganska fett att de blev till aplerna :) men de blir nog italien eller österike nästa vinter...

har aldrig varit i svenska eller norska fjällen så jag har noll koll på hur det är där dock :/

de var scysta filmer där alltså... synd att de var så korta bara... men de gav i alla fall bra info :D
men är fett sugen på ett halvår i Usa och kanada där lär ju vara ap härlig åkning där med... men de får vänta till ekonomin blir bättre dock :/

hehe okej, ja det måste vara mycket bra åkning där va? läste det du hade skrivit om det och det v erkade inte helt fel! synd bara att ni nite fick brädorna direkt.

nej men vad jag har hört så ska branäs vara ett bra snowboardställe, så dit vore ju inte fel :)

det hade varit nästan som en dröm att få spendera så lång tid på ett sådant ställe, synd att man inte är miljonär dock :P

jo de var helt okej... var precis nybörjare när vi var där och ja är de fortfarande men är dock bra mycket bättre nu... så jag fick inte utforskat så mycket som du säkert också läste då :) men de var riktigt shyst väder och så och eftersom att jag inte har så mycket att jämnföra med så kan jag inte klanka ner på åkningen... många klagade dock på att offpist är totalförbjudet där men de berörde inte mig :p men de verkade ha en ganska skön park också så blir de dit igen så får man testa på den och lite svårare pister :D

hum branäs har jag hört om lite snabbt... läste även nyligen om wäsaberget där verkar de fett också... burton girls hade där av alla ställen så då bör de vara shyst park där... tydligen jäkligt billigt också... funderar på att stanna till där en dag på vägen hem från sälen...

hehe ja fast miljonär tror jag knappt man behöver vara... fixar lite strö jobb här och där under resan så klara man sig... man kan ju alltid få en del betalt i mat och husrum på många ställen... sen kan man ju hyra bil och skoter så kan man ta sig till många härliga offpist områden... :D

de gäller ju dock att man är ett gäng som känner varandra...

okej, ja men det ju bra att det går framåt i utvecklingen så det inte är tvärt om ;D haha. sen är det kanske ett bra ställe att börja på för det är väl något bättre backar där än här hemma i sverige? är nästan grön av avund, hade ja haft chansen att ta mig utanför sverige så hade ja tagit den direkt! nej precis, kanske inte är så smart att börja med off pist åkning :) hoppade du någonting när du var där då? eller var det mest åka runt och "glida" som gällde?

okej, det har inte ja hört något om men om burton girls höll hus där så måste det ju som sagt vara bra! och då är det ju bra att bara ta en dag och prova kanske, så vet man det till senare eller till nästa säsong :) .

nej men hade man varit moljonär, eller iaf haft ett par tusen över så hade man ju kunnat uppgradera sig lite i kläd eller brädväg när man ändå är där, allt sånt ska ju vara så sjukt mycket billigare på andra sidan atlanten. :)

hehe ja precis, det är bra att man har förutsättningar i sverige då, för hoppa är sjukt kul vill jag lova! du kommer ha det väldigt bra i sälen! bryt inga ben bara och använd sele mellan bräda och ben, tror det är ett måste i dom flästa backar!

jaså det var så pass ändå, 5000:- per skalle då antar jag? nae det som kostar är väl liftkort och boende? annars är det väl mest mat som man måste betala för.

ska kolla in den sidan direkt! hehe.

ja precis, det ser man ju bara man kollar på internet sidor om E-shopar i USA, går att spara tusenlappar på sakerna, värt att kolla in iaf :)

jaså? fasen det missade jag, tur att ja itne kollade för ja brukar på abstinensbesvär när ja kollar på sånt på teve, hehe. och att åka i t-shirt lär ju inte vara helt fel, grymt skönt när det är breda, långa och ganska flacka backar som man kan glida fram i :)

ja har ganska höga förväntningar om att de kommer vara ap kul att åka park... har dock inga höga förväntnignar om att de kommer vara lätt eller gå bra så man får väl se... men vadå inte bryta några ben? de är väl ett måste sista dagen för att kunna bevisa att man haft en härlig vecka ;)
men jo sånt där irriterande snöre har jag :p himla bra som axelrem när man bär brädan har jag kommit på :D

ja de var per skalle 1500 för flyget 1000.- liftkort (4dagar) eftersom att bräderna kom bort. och 1100. för boende + mat per skalle...
billigare än många veckor i fjällen enligt vad jag kollade...
vi bokade dock varför sig. hade man tagit med ex lion alpin hade de blivit nästan 1500-2000.- mer per skalle för samma resa :S

så de är så jäkla mycket bättre... fan då får man nästan se till att hitta ett bra jobb där eller spara så man har när man kommer dit så kan man skaffa alla grejjer där direkt ju :D

ja de lär va nice att kunna sitta och gotta sig i T-shirt på en uteservering med en kall i näven också mitt på dagen passa på att jobba lite på brännan ;)
de var en underlig kännsla att ligga och små sola i januari och med -4 grader mitt på dagen kan jag säga... kan tänka mig temperaturerna på sen säsongen då...

har du åkt i park mycket och så eller?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp