ska köpa ny snowboard

EricJ

Ny medlem
ska köpa ny snowboard
Tjena... ska inhandla ny bräda nu i vår-rean hade jag tänkt..
har ingen aning om vad jag ska köpa dock, jag åker mest park (har nån salomon random som funkar bra i pisten så helst en bara-park bräda) min ekonomi e inte så stadig så ingen dyr bräda men inte heller nå warp skit som håller 1 vecka :P är inte nån elite åkare direkt..
är typ 175 lång och väger 62 kg har 43 i sko storlek

ska köpa ny snowboard
Burton Dominant 154 (eller möjligen 150) alternativt Burton Dominant SL(ick) om du railar mycket..
Billigt, mjuk, lätt, icke vridstyv, snygg, bra pop, bra kvalitee och framför allt, jag har en sån och jag älskar den!

Är så "bara-park" du kan komma..

Och till alla er haters som säger att "man ska inte köra på burton för alla har det", varför tror ni alla har det? För det är ett dåligt märke? Kan ju va för att det är grymt och att alla rekomenderar varandra det och alla är nöjda.. Burton me like!

ska köpa ny snowboard
min polare har en dominant 54 05/06 .. den e ju inte så jätte mjuk =) är inte super
taggad på en dominant men vem vet... nån annan bräda som ni rekomenderar?

ska köpa ny snowboard
Bataleon - Evil Twin, förutsatt att de fortfarande går att få tag på. Spännande triplebasetech och ska tydligen vara riktigt trevlig i parken och på gatan.

ska köpa ny snowboard
blizzy sa:
Burton Dominant 154 (eller möjligen 150) alternativt Burton Dominant SL(ick) om du railar mycket..
Billigt, mjuk, lätt, icke vridstyv, snygg, bra pop, bra kvalitee och framför allt, jag har en sån och jag älskar den!

Är så "bara-park" du kan komma..

Och till alla er haters som säger att "man ska inte köra på burton för alla har det", varför tror ni alla har det? För det är ett dåligt märke? Kan ju va för att det är grymt och att alla rekomenderar varandra det och alla är nöjda.. Burton me like!
Dominanten är ren parkbräda och ska tydligen vara bra.
En liten motfråga, varför lyssnar alla på skitmusik som spelas på radio? För att den är runtomkring, syns och hörs överallt. men ja burton är bra.

ska köpa ny snowboard
kolla på burton blunt, provade en när jag var nere i chamonix och den överträffade absolut mina förväntningar om man tittar på priset, betydligt billigare än allt som föreslagits innan.

ska köpa ny snowboard
Ska du ha ett komplement till din vanliga bräda så är dominanten klockren. Jäkligt rolig bräda att latjarunt med. Dock är den ju ful som stryk, men det är väl inte därför man köper dom....

ska köpa ny snowboard
Personligen hittar jag fasiken inte till parken. Men jag åker på en Smokin snowboards superpark. Det är en mycket trevlig och lättåkt bräda med väldigt trevlig flex i. Top 10 i transworlds good wood 2005. Kan kanske vara svår hitta på den här sidan pölen dock. Och som sagt, jag vet inte ett skit om parkåkning....

ska köpa ny snowboard
Att Dominanten inte är mjuk betyder att du har fel längd, för mig gick den från supermjuk (154), lagom (156) och normalmjuk (156). 154'an var så mjuk att jag inte kunde åka på den, drog upp den på nosen eller tailen bara genom att luta mig en bit bak.

Att Burton skulle vara "kommersiellt skit" i liknelsen med musik på radio är ju helt galet. Man åker inte på en bräda för att den är känd eller snygg, man åker på den pga dess åkegenskaper. Och i Dominants fall är de grymma...

Om nån kan komma på en konkret nackdel med Dominanten för "bara-park"-åkning så skriv, för jag kommer då inte på nåt...

ska köpa ny snowboard
Mike_Rofone sa:
den e inte en riktig twin bräda..
Det är klart att Dominanten är twintip. Hur många parkbrädor är inte det? haha..
Insertsen är i mitten och nosen och tailen är precis lika stora och lika formade.. vad har du för andra kriterier på twintip egentligen?

ska köpa ny snowboard
De e bara hålla me dom flesta! jag har en dominant med burton custom bindningarna, grymt skön! rekomenderar starkt!

pease out!

ska köpa ny snowboard
blizzy sa:
Mike_Rofone sa:
Det är klart att Dominanten är twintip. Hur många parkbrädor är inte det? haha..
Insertsen är i mitten och nosen och tailen är precis lika stora och lika formade.. vad har du för andra kriterier på twintip egentligen?
tekniskt sett så e den inte riktigt twin eftersom att den är mycket hårdare i tailen (inte samma egenskaper i nose och tail det vill säga) men skit samma...
jag har en dominant 54 ;)

ska köpa ny snowboard
Rydell_Himself sa:
blizzy sa:
Mike_Rofone sa:
tekniskt sett så e den inte riktigt twin eftersom att den är mycket hårdare i tailen (inte samma egenskaper i nose och tail det vill säga) men skit samma...
jag har en dominant 54 ;)
Särskilt "mycket" hårdare kan den då inte va, jag har då inte märkt av det över huvud taget..
O andra sidan så har väl inte hårdheten något med egenskapen "twintip" att göra egentligen?

ska köpa ny snowboard
får väl reda ut lite begrepp....

180 - Snurra ett halvt varv med brädan

360 - Snurra ett helt varv med brädan

Air - Ett vanligt hopp utan rotation

Backside Air - Ta tag i brädans hälkant med framhanden

Boarder Cross - Som en motocross bana nedför berget. Flera åkare tävlar om att komma först i mål

Big jump - En gren i snowboard där åkaren hoppar ett enda stort hopp. Hoppen bedöms av domare. (Kan även vara benämningen på själva hoppet man kör på)

Big Air - Samma som Big jump.

Bonka - Att i luften slå till något med brädan.

Clean - Stilren

Drop - Hoppa utför någonting, t.ex. en klippa eller ett hustak

Duckstance - Att stå med bindningarna monterade som en anka, dvs. tårna utåt vinklade från varandra. Underlättar åkning åt båda hållen.

Fakie - Att åka åt motsatt håll mot vad man i vanliga fall gör

Flip - I snowboard är flip en volt. Frontflip är framåtvolt och backflip är bakåtvolt. På skateboard är däremot flip när brädan roterar runt sin egen axel under fötterna.

Freestyle - Åkning med hopp och trick

Funbox - Fyrkantigt hopp som man kan åka upp på från vilket håll som helst.

Goofy - Att åka med höger fot fram

Goggle - Skidglasögon

Grab - Ta tag i brädan

Halfpipe - U-formad ränna som är uppbyggd/utgrävd ur snön och går nedför berget. Trick utförs över kanterna på U-et.

Handrail - Samma som rail

Jibbing - Teknisk åkning på allt i backen t.ex. hopp och räcken

Monoski - Som snowboard fast med skidbindningar monterade tätt ihop jämfota, med tårna i åkriktningen.

Nose - Framdelen av brädan

Ollie - Grundtricket i modern skateboardåkning, där man tvingar skateboarden upp i luften genom att bara använda fötterna. Motsvarande går att göra i snowboard, där det dock är betydligt enklare då man sitter fast i bindningarna.

Offpist - Åkning utanför posten

Rail - Räcken som man kan glida på med skidor eller snowboard (eller monoski för den delen)

Regular - Åka med vänster fot fram

Slope style - Tävlingsform för snowboard och skidor där åkaren gör trick på flera hopp och hinder i rad. Kan vara både big jump, rails och quarterpipes.

Skiers cross - Skidgren lik snowboardens boardercross där åkarna startar 4 och 4 eller 6 och 6.

Stance - Hur man står med fötterna på brädan, dvs. bindningarnas placering

Quarterpipe - Som en halvt U, där åkaren tar fart, åker upp mot väggen, gör ett trick över kanten på väggen och landar sedan i densamma.

Tail - Brädans bakre del

Twintip - Bräda eller skida som ser likadan ut fram och bak. Gör det lättare att åka åt båda hållen.

ska köpa ny snowboard
den e fett mycket hårdare i tailen än nosen.. ,.. ja kunde inte åka switch med den när ja provade en polares,. kör annars på capita outdoorliving center stance o 18 -18 i vinklar.samma flex i nos o tail. ingen skillnad alls på o åka vanlig eller switch,.. gött som fan..

Senast ändrad:
ska köpa ny snowboard
Mike_Rofone sa:
den e fett mycket hårdare i tailen än nosen.. ,.. ja kunde inte åka switch med den när ja provade en polares,. kör annars på capita outdoorliving center stance o 18 -18 i vinklar.samma flex i nos o tail. ingen skillnad alls på o åka vanlig eller switch,.. gött som fan..
Men skojjar du? Du menar alltså att Dominanten är så "hård" i tailen att man inte kan åka switch? Burtons parkigaste bräda går alltså inte att åka baklänges med? Ja men lika troligt som en Ferrari med en topphastighet på 50km/h.. dvs inte särskilt..

Jag kör switch, hoppar switch, landar switch, gör butters switch, gör pressar switch.. ja allt, funkar LIKA BRA SWITCH SOM VANLIGT.. brädan sett..

Btw, tack CustomX för att du redde ut alla begreppen.. vissa verkar ju inte ha riktigt alla hönsen hemma..

ska köpa ny snowboard
twintipsnowboard är en snowboard som har likadantail som nose och undrebelaget eller vad man säger ska vara lagt åt båda hållen så det går liga fort åt båda

ska köpa ny snowboard
jaja sry då.... =)
men eftersom den har hårdare tail än nose (så man ska få fet pop) så e egenskaperna inte samma när man kör switch :)

ska köpa ny snowboard
Mike_Rofone sa:
Hehe, antar att du bara jävlas med burton fantaster, för ett serriölst utalande kan ju inte det där vara.

Tillbaka
Topp