Ska Man Ha Mitt Montering?

ja har för mig att man ska ha mittmonterat på symetriska skidor men om de inte är det så tycker jag att du bara borde flytta bindningen en elle två cm framför originalpositionen. Sedan beror det på var du åker, eftersom om du mittmonterar försvinner i princip alla pistegenskaper hos skidan, men så länge du hade tänkt att hänga i parken så är det inga problem ;)

det beror väl lite på vad du har för skidor
har du tänkt att köra park är det bra med mittmonterade men ska du köra i pisten ska du nog he bak monterade

Senast ändrad:
Hej jag har köpt k2 press och bad dom på affären att mittmontera men när jag fick dom så var dom monterade ca 5cm bakom mitten. Det finns 2 märkningar där man kunde montera en bak på skidan och en nära mitten och det var där han montera. Är det bra när man ska åka park eller sa man ha på mitten av skidan? tacksam för svar :)

äh kan väl inte vara så stor skilnad att raila med bak monterat istälet för mitt monterat.
Själv kör jag med k2 fujative bak moterat :D

lollen29 sa:
Hej jag har köpt k2 press och bad dom på affären att mittmontera men när jag fick dom så var dom monterade ca 5cm bakom mitten. Det finns 2 märkningar där man kunde montera en bak på skidan och en nära mitten och det var där han montera. Är det bra när man ska åka park eller sa man ha på mitten av skidan? tacksam för svar :)
Skaru åka park kan du inte ha bakmonterat. Det går inge vidare alls!

ElisWaltersson sa:
lollen29 sa:
Är -5cm bakom mitten bakmonterat ?

köp schizo bindning istället. Kan du ha 5 cm bakom till 1 cm framför....

lollen29 sa:
ElisWaltersson sa:
lollen29 sa:
Kör på dom där de är monterade nu. Känner du att du blir hindrad av det och du känner att svingvikten blir alldeles för mkt för dig så är det väl bara att montera fram bindningen till mitten av skidan.

JHallabro sa:
karl232 sa:
är det mitt montering om jag har 2 cm bakom mittmontering?
nej då är det 2 cm bakmonterat från mitten av skidan, men 2 cm gör inte så stor skillnad! mn om du vill säga att du har mittmonterat så är det ok min lilla gosse!
lilla du, tänk efter lite, är bindningen monterad i mitten av skidan om bindningen är 2 cm bakom mitten? Nej, det är den inte. Vet du förresten att det är 13-årsgräns på forumet?

Senast ändrad:
PNyberg sa:
lollen29 sa:
ElisWaltersson sa:
Kör på dom där de är monterade nu. Känner du att du blir hindrad av det och du känner att svingvikten blir alldeles för mkt för dig så är det väl bara att montera fram bindningen till mitten av skidan.
Jag vet väll inte om jag blir hindrad eller inte eftersom jag kört på slalom skidor innan. jag vet int ehur det ska vara men jag bad ju om mittmonterat.

Jag ser ingen helst anledning om hur mittmontering kan ge bättre balans i luften då hela vår kropp är en stor osymmetrisk klump med osymmetriska pjäxor och osymmetriska bindningar.
TJ Schiller hade inga problem med sin dubbel 1620 med sina skidor -1.5cm bakmonterat.

Vill du förstöra åkningen i puder/pist så visst mittmontera. Någon/några cm bak gör stor skillnad när det handlar om flytförmåga i puder. Tänk dig att du står mitten på en gungbräda och ska försöka lyfta framdelen, det kommer krävas att du lutar dig bak rätt mycket men om du däremot ställer dig någon cm bak så kommer plötsligt hela gungan sticka uppåt samma gäller skidor. Skidornas spetsar kommer mer naturligt ha mer flytförmåga pga mer nos än tail och göra att åka puder blir mycket enklare och mer flow. Skidan blir mer allround.

Jag rekommenderar -1.5cm bak från Exakta mittpunkten på skidan (Skidans längd/2)

Mittmontering är mer vettigt på en symmetrisk skida än en asymmetrisk.

Ett tips är också att markera ut med spritpenna där du vill ha monterat skidan eller markerat med något liknande så du får rätt monterat istället för att butiken gissar på kärncentrum eller (Skidans längd/2).

Senast ändrad:
lollen29 sa:
funakr det bra med -5m från mitten om man ska åka 80% park eller ska man ha mittmonterat ?
Testa hur det fungerar om du inte gillar det så klaga på butiken eftersom de är deras fel att du fick de felmonterat så de bör montera om de gratis.

Bjo-rnR sa:
lollen29 sa:
funakr det bra med -5m från mitten om man ska åka 80% park eller ska man ha mittmonterat ?
Testa hur det fungerar om du inte gillar det så klaga på butiken eftersom de är deras fel att du fick de felmonterat så de bör montera om de gratis.
jag vet ju inte vilket som känns bäst eftersom jag bara åkt slalomskidor. Blir det inte fula hål om man ommonterar?

lollen29 sa:
Bjo-rnR sa:
lollen29 sa:
jag vet ju inte vilket som känns bäst eftersom jag bara åkt slalomskidor. Blir det inte fula hål om man ommonterar?
Jo det blir de men de pluggas igen med plastpluggar så prestandan påverkas minimalt men fult blir det.

Bjo-rnR sa:
lollen29 sa:
Bjo-rnR sa:
Jo det blir de men de pluggas igen med plastpluggar så prestandan påverkas minimalt men fult blir det.
idioter på teamsportia, oh blir såjävla arg! Dom har ju en likadan skida med samma längd fast den är gul under och min är lilla. Ska fara dit och prata. Men blir det stor skillnad i hopp och på rails med mittmonterat?

lollen29 sa:
Bjo-rnR sa:
lollen29 sa:
idioter på teamsportia, oh blir såjävla arg! Dom har ju en likadan skida med samma längd fast den är gul under och min är lilla. Ska fara dit och prata. Men blir det stor skillnad i hopp och på rails med mittmonterat?
HERREGUD!!! kör på och se hur det känns.. varenda en har sagt det till dig! LÄS! IDIOT

lollen29 sa:
PNyberg sa:
lollen29 sa:
Jag vet väll inte om jag blir hindrad eller inte eftersom jag kört på slalom skidor innan. jag vet int ehur det ska vara men jag bad ju om mittmonterat.
Ber du om mittmonterad i butik och det finns två markeringar på skidan så får du den monterad på den främre markeringen. Om du är väldigt medveten om var du vill att bindningen ska sitta så får du märka ut själv var dom ska borra.
Det finns en anledning till att tillverkarna gör markeringar på skidorna var dom tycker att bindningen ska sitta! Den anledningen är att skidan fungerar bäst när man sätter bindningen där. Vet du däremot bättre än tillverkaren så får du fixa egna markeringar. Hur DU vill att bindningen ska sitta lär du dig genom att testa dig fram.
Gå inte till butiken och anklaga dom för att ha gjort fel. Det vore enbart löjligt. Du har ju ingen aning om vad du bett om när du sa att dom skulle mittmontera.
Lägg ner den här diskussionen om "mittmontering" och testa er fram till vad som passar er, skidan och skidans användningsområde.

R-R sa:
JHallabro sa:
karl232 sa:
nej då är det 2 cm bakmonterat från mitten av skidan, men 2 cm gör inte så stor skillnad! mn om du vill säga att du har mittmonterat så är det ok min lilla gosse!
lilla du, tänk efter lite, är bindningen monterad i mitten av skidan om bindningen är 2 cm bakom mitten? Nej, det är den inte. Vet du förresten att det är 13-årsgräns på forumet?
Men jag vet inte om du inte kan läsa R-R för jag skrev såhär: "nej då är det 2 cm bakmonterat från mitten av skidan"... Sen om jag var lite småoseriös på slutet trodde jag vissa kunde fatta!

JHallabro sa:
R-R sa:
JHallabro sa:
Men jag vet inte om du inte kan läsa R-R för jag skrev såhär: "nej då är det 2 cm bakmonterat från mitten av skidan"... Sen om jag var lite småoseriös på slutet trodde jag vissa kunde fatta!
nej jag syftade på karl232 elelr vafan han heter, lessen om det fanns rum för misstolkning!

Dirty-T sa:
lollen29 sa:
Bjo-rnR sa:
HERREGUD!!! kör på och se hur det känns.. varenda en har sagt det till dig! LÄS! IDIOT
Men jag har ju kört på slalomskidor så jag vet ju inte även om det skulle kännas bra med den monteringen som är nu så skulle kanske mittmontering kännas ännu bättre! jag måste ju fråga vad ni tycker eftersom jag inte vet!

Senast ändrad:
lollen29 sa:
Men jag har ju kört på slalomskidor så jag vet ju inte även om det skulle kännas bra med den monteringen som är nu så skulle kanske mittmontering kännas ännu bättre! jag måste ju fråga vad ni tycker eftersom jag inte vet!
Om du kört på vanliga skidor förut så skulle det nog kännas bäst om du monterat på det bakre strecket!

lollen29 sa:
Dirty-T sa:
lollen29 sa:
Wow, ibland går hissen inte hela vägen upp, men här står den nog stilla alltså..

Förtydligande: För att veta vad som passar dig bäst så kan du ju ta och provåka innan du börjar fundera på att montera om. Ja, du har bara åkt på slalomskidor innan, vi har förståt det efter att du skrivit det X antal ggr. Men då kanske du ska ta och prova åka på ett par twintips först och se hur det känns att åka med dom. Om du känner att det kanske vore lättare att åka med mer mittmonterat - montera om.

hämtade ut mina ny twintipps idag och då har dom mitt månterat ena skidan och den andra bak-monterat 3 cm bakom andra sidan men kan åka ändå eller ska jag säja till dom att göra om det, åker 100% park

Senast ändrad:
Henck sa:
hämtade ut mina ny twintipps idag och då har dom mitt månterat ena skidan och den andra bak-monterat 3 cm bakom andra sidan men kan åka ändå eller ska jag säja till dom att göra om det, åker 100% park
Vart har du köpt dom ifrån?

Jag hade reklamerat dem illa kvickt, att montera skidorna olika förstår jag inte hur man lyckas med...

Henck sa:
Grejen är att det funkar och du får dessutom bra flow i både parken och i pudret med den här typen av montering.
har själv kört på detta sedan jag var liten och de är det bästa! har även pratat med Tom Wallisch och han kör likadant när ingen ser, sa han.

sen ska du veta att de är inte butikens fel alls. Dom har ju gjort sitt jobb så räkna inte med att få en ommontering utan några extra kostnade........

pnntus sa:
Henck sa:
Grejen är att det funkar och du får dessutom bra flow i både parken och i pudret med den här typen av montering.
har själv kört på detta sedan jag var liten och de är det bästa! har även pratat med Tom Wallisch och han kör likadant när ingen ser, sa han.

sen ska du veta att de är inte butikens fel alls. Dom har ju gjort sitt jobb så räkna inte med att få en ommontering utan några extra kostnade........
Märckte även nu att dom har mon-teratt en bindning åt fel holl men kanke funckar endå

karl232 sa:
Ja det stämmer, det säger ju sig självt! Om du har bindningen bakom bakom mitten så är det ju självklart att det är mittmonterat!

kör på ungar och kom ihåg, DONT DO DRUGS

BLESS JAH!!! ONE LOVE!!!

Henck sa:
pnntus sa:
Henck sa:

Märckte även nu att dom har mon-teratt en bindning åt fel holl men kanke funckar endå
åkej! altsså det funkar barra du har en skiida med upböjjt där back!
de är åckså ganska skönt att rajla så iåforsejj

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp