Skada nära stålkant

nordis79

Ny medlem
Skada nära stålkant
Hej,

Har funderingar om att köpa ett par beg. Rossignol Scratch BC 07/08 för 1500;- (inkl px12 bindningar), men den ena skidan har en ful skada precis vid stålkanten. Skadan är ca 2x0,5cm, djupet vet jag inte. Vad tror ni, går det att fixa? Ger mig inte på det själv utan det får någon sportbutik göra. Vad tror ni det kostar om det nu går att laga "bra"?

Tacksam för feedback!

Mvh
Erik

Skada nära stålkant
Jag hade bett snubben att laga först och sen köpa.
Lagningen kostar efter tidsåtgång - kan bli vad som helst, och det finns inga som helst garantier.
Den här skadan måste stansas ut och därefter måste nytt belag läggas i. Det är inte alla butiker som har de verktygen/kunskapen - så se till att ha tillgång till det först. (Den här skadan kommer nog inte bli bra med ifyllning med vanlig p-tex stav)
Belagen ser ganska crappy ut för övrigt... jag hade nog inte betalat 1500 för det här.

Skada nära stålkant
1500 låter mycket för ett par 4 år gamla skidor tycker jag även utan skada. Bindningarna är helt ok men inga dyra saker.
1000 efter lagning max skulle jag säga.
De går helt klart att laga men är det slitna eller mer skadade kanter än man kan se på bilden skulle jag ge ett skambud på en betydligt lägre summa.

//Reine

Skada nära stålkant
^^^^ +1

Jag betalade 500 NOK för fix på liknande skada + lite Ptex ifyllning runtom på Strandafjellet i fjol vintras.

Skada nära stålkant
Jag är tacksam för era svar! Killen ville ha 1750:- för skidorna om han skulle fixa skadan och preppa dem.. men jag står nog över köp ändå.

Letar vidare! =) Någon som kanske har några tips på beg. lagg runt 1500-2000:- med bindning? Inga rena pistskidor.... mer något mellanting önskas.

Mvh
Erik

Skada nära stålkant
Lite skitnödigt att ha ambition att laga en sån liten grej på en så gammal och billig skida kan jag tycka.

Är du rädd för att det ska svälla - fyll i med långsamthärdande epoxi och låt den gå ett par vändor över stenen. Annars - kör bara.

Vill du göra det lite snyggare kan du väl bara skära till och lägga i en ny bit belag. Lämna in... tss.. varför då?

Skada nära stålkant
Håller med Markus O. Hade det varit en skida av årets modell eller iaf med lite värde i hade det varit lönt att finlaga. Lämna in i verkstad är orimligt när det är en så gammal skida. Det centrala i sammanhanget är om kanten är upptryckt eller ej, och om sidewallen är hel eller ej och det ser man ju inte på bilden. Belagssidan spelar, som vanligt, i princip ingen roll för funktionen, utan då är det ren kosmetik när vi pratar friåkningslagg. Är däremot sidewallen skadad och/eller kanten upp-/in-/uttryckt är risken överhängande att du får delamineringsproblem. Det är däremot ett stort problem.

Nu har du iofs redan bestämt dig för att inte köpa, men i alla fall så finns det lite alternativ på lagning:

1. Belagsstång.
Garanterat kass i det här fallet. Kommer förmodligen redan att spricka vid appliceringen, annars ramla av efter ett par dagar.

2. Stansa/skära ut belag och lägga i nytt.
Klart bäst variant. I med nytt belag, och gör en service på skidorna. Lagningen blir lika stark som skidan var innan skadan.

3. Långsamthärdande epoxy, ev blandat med belagspulver.
Enklast är att bara fylla upp med epoxy och slipa till skiten. Hade funkat i det här läget. Att blanda med belagspulver är ett eget hittepå som jag brukar köra med, faktiskt mest för att det ser bättre ut. Ger en svart kletig massa som man lägger i skadan och som sen härdar. Hållfasthetsmässigt likvärdigt med enbart epoxy.
Skippa snabbepoxyn, som alltid när det har med skidor att göra.

Skada nära stålkant
Ser ut som att jag nu köper ett par begagnade Scratch Sprayer BC i stället.. också med px12 bindningar, men med hela belag =) och till en ok pris. Blir nog bra för det lilla jag åker (pist-puder). Tack för alla tips och kommentarer i alla fall!

Ska plocka upp skidorna på måndag, och sen väntar jag bara på snön! Bor i Oslo så det är väl inte sååå länge kvar förrän man kan ta en tur för och testa dem någonstans.

ps..
Bilden som jag lagt in på skadan, där är faktiskt belaget inte så dåligt som det ser ut tror jag. Om man ser var skadan befinner sig och ser på "trycket" på skidans undersida (EJ bifogad bild =) ) så kan man se att det är layouten på skidan som gör at belaget ser helt utslitet ut. Men men, har ju inget att säga nu. =)

Tillbaka
Topp