Skada på snowboard

Irons

Ny medlem
Skada på snowboard
Kom ut från lägenheten i söndags morse och ser att brädan blåst/fallt omkull och oturligt nog träffat en smal stål kant..

Fått ett ordentligt jack i bräden ganska lång fram, ca 10 cm från nosen. Jacket gjorde en "bubbla" i själva brädan och ett jack i stålkanten (som fortfarande är hel dock). Lyckades pressa ut "bubblan" ganska bra kan säkert ta resten med en tvinn. Detta är inget som påverkar åkningen då jag provade ett par åk efteråt.

Har hört att om de blir ett jack i brädan så att de blir en liten spricka mellan de olika skikten så kan/kommer det in vatten som gör att de sväller och allting blir värre?

Det jag undra är hur jag ska fixa detta? Och vad bör jag använda mig av för å fylla igen sprickan som blivit mellan de olika skikten.

Brädan i fråga är en "lib tech travis rice c2 btx horsepower".

Skada på snowboard
Jag har kört på våtrumssilikon, fungerar utmärkt, men om du redan har kört med den så bör du använda en värmepistol eller nånting för att få bort fukten som redan kommit in så du inte stänger inne den när du använder silikonet.

Skada på snowboard
Man kan även lämna in den till nån som har grejer för att laga.. Då smälter dom in samma plast som belaget är gjort av i jacket..

Var gjort på mina beg skidor. (ska inte säga om de är det bästa alternativet men de är ett alternativ!)

:D

Skada på snowboard
Epoxy. Min bräda sprack i tail och stålkanten lossnade i fram och det har inte varit nåt problem efter limning.

Skada på snowboard
Som alltid vid delaminering är det långsamthärdande epoxy som gäller. INTE 5-min-varianten.
Minst 12 timmars härdningstid, gärna upp mot ett dygn.

Provpressa med en eller flera tvingar så att du ser att du får ihop skadan.
Öppna upp skadan en aning så att limmet kan fylla ordentligt senare.
Värm brädan till ca 60-70 grader.
Blanda limmet.
Applicera limmet i skadan.
Pressa samman med så många tvingar som behövs och några till. "You can never have too many clamps".
Värm brädan ett par gånger under härdningstiden. Det gör att limmet tränger in bättre och det blir också en rent kemiskt starkare fog.
Låt härda.
Snygga till skadan genom att slipa bort överflödigt lim.

Skada på snowboard
Kanon tack för bra tips!

Var ned på en av butikerna här i Oslo där jag bor å fick ett pris på "ett par hundra kronor" kanske kan vara värt de för att få det ordentligt.

Tillbaka
Topp