skadad bräda, ersättning?

Rezzmus

Ny medlem
Tjeena!

Nu är det så att jag va ute och åkte bräda här om dagen och lyckades få en lång och djup repa under brädan (längs med stål kanten. hälkant). Vilket är galet jobbigt! kan knappt åka rakt, då bräda drar vänster av sig själv pga repan.

Skadan kom till då jag skulle gå av en sittlift och på avstigningen blev "tvingad" att svänga till vänster där en planka stack upp ut marken..(lite snö) självklart jag lyckas träffa plankan och ramla. Tänkte inte på något efter jag ramlat.. men något åk senare känner jag hur det börjar gå åt helvete. Vänder på brädan och kollar under den. Det blev ett hack in till brädans grund och en repa på 45cm. Det måste varit en spik eller liknade som stack upp ur plankan jag åkte över.

Har lämnat in brädan på lagning 2ggr på 3dagar, men skadan kommer bara tillbaka hela tiden! Dom säger att det är lagat, men deras så kallade "lagning" håller ungefär en dag. Pallar inte hålla på att lämna in den hela tiden!

Detta suger verkligen!

Så det jag undrar är ifall man själv får stå för skadan (som jag inte kunde påverka alls), eller ifall fjället man var på får betala mig för dåligt underhåll på backarna/avstigningar?

Det måste ju finnas någon slags försäkring på fjällen som återgäldar skador på folks utrustning. Med tanke på att det är en del skador osv.

Tacksam för hjälp!
PEACE

Du kan inte bevisa att det är just den plankan som har gett dig repan, så det blir nog svårt att få ersättning. Men du kan ju försöka, dom kanske är rediga och ger dig pengar endå

Det låter ju som att de bara fyllt i repan med valla?!?
Iofs, har gela repan gått ner i träkärnan kanske inte en p-tex fäster?. Å har man 45cm träkärna exponerat så blir nog brädan ganska kortlivad...

Att få ersättning från anläggning eller av försäkringsbolag tror jag är ganska svårt. Hade det varit enkelt hade liftkort förmodligen varit ännu dyrare än vad de är idag och försäkringar ska vi inte tala om. Exakt hur blev du "tvingad"?

@ snow_flake - Har tyvärr ingen bild på skadan! blev så hetsig på att få den lagad då skadan skedde, så tänkte inte på att ta en bild. men kan kolla imorgon ifall man kan se själva jacket som går in i brädan.

@ linusontheline - Tror jag kan visa att det var den. Men även om det är den och dom anser att det inte kan vara den, så får jag säkert inte tillbaka något. Jobbar ju på anläggningen där skadan hände, så ska prata med chefen imorgon om ersättning osv.

@ kaskar - Ja, verkar som det. Men dom säger att dom "lagat" den, så dom borde ju gjort mer avancerade grejer med den än att lagt valla. nej, hela repan har inte gått ner i kärnan.. det är just på ett ställe som det ser ut som att en spik slagit igenom och sen dragits längs med brädan. så själva repan är djup, men inte ner till kärnan OCH jacket är ner till kärnan. kortlivad.. shiet, har haft bräda i två veckor.. that sucks

Sant.. men kan i alla fall försöka och se vad dom säger!

@ kaskar - Satt i mitten av liften och kund inte åka åt något håll då den på vänster sida ville höger och den på höger vill vänster.. så, blev till att åka rakt fram där plankan fanns

Du kan ju försöka men förmodligen kommer du inte få ut någon ersättning

Jag lyckades med det här i Idre på en bonktunna men skulle lika gärna kunna vara på en sten. Det är surt men det är bara köpa nytt och bita i det sura äpplet.

Själv har jag också haft en del problem med mina grejer...

Som tur är har jag fått tillbaka en rättvis summa pengar från försäkringsbolaget vid samtliga problem:)

För att få igenom detta är ett av de bästa sätten att få ett expertutlåtande typ. personalen i skidboden att intyga att skadan är så pass allvarlig som den låter och att därefter antingen be dem att kontakta försäkringsbolaget eller att få försäkringsbolaget att kontakta dem...

Hoppas att det löser sig

linder sa:
Du kan ju försöka men förmodligen kommer du inte få ut någon ersättning

Jag lyckades med det här i Idre på en bonktunna men skulle lika gärna kunna vara på en sten. Det är surt men det är bara köpa nytt och bita i det sura äpplet.
oh, den va inte liten! Sant, som du säger.. hade kunnat varit en sten lika gärna. Men får se vad som sägs imorgon! hoppas på det bästa!

Rezzmus sa:
@ kaskar - Satt i mitten av liften och kund inte åka åt något håll då den på vänster sida ville höger och den på höger vill vänster.. så, blev till att åka rakt fram där plankan fanns
vadå, då låg den ju där alla ska åka. eller åkte du för långt fram?

Senast ändrad:
du borde ju få ersättning om den låg där man verkligen ska åka. tänkte att det var på sidan nånstans där man egentligen inte ska vara.
men det är ju rätt svårt att bevisa det nu i efterhand...

Rezzmus sa:
du skrev i början att du åkte vänster... bara en parantes

martina95 sa:
Rezzmus sa:
själva avstigningen har ju ett lut, och under där är det ju flera stycken små plankor som är till för att hålla i snön, så att den inte ska försvinna. Och då hade det blivit väldigt upp åkt under dagen. Så precis när man är på väg ner från liften, fanns plankan, under snön.

Rezzmus sa:
martina95 sa:
Rezzmus sa:
själva avstigningen har ju ett lut, och under där är det ju flera stycken små plankor som är till för att hålla i snön, så att den inte ska försvinna. Och då hade det blivit väldigt upp åkt under dagen. Så precis när man är på väg ner från liften, fanns plankan, under snön.
då ska du ju egentligen få ersättning, men det blir som sagt ruggigt svårt nu, hade varit 25 ggr lättare om du hade märkt det direkt och visat var det hänt för personalen...
otur hade du ju iaf...

Håller med Kaskar...

Verkar ju som att dom gjort ett riktigt dåligt lagningsarbete...

Jag har lagat ett flertal repor. Både djupa som små. Smält ner Polyetylen stift i repan, sickla bort, valla om. Där har du medicinen. Har alltid funkat finfint för mig! Jag har kört detta direkt mot träkärna och det har fast mycket bra även där!

Om "lagningen" bara släpper hela tiden låter det som att dom bara har vallat över.

AdamClaeson sa:
Har du drulleförsäkring?

Ring ditt försäkringsbolag och berätta vad som hänt. Ibland är dom snälla...
ja, om man ens kan kalla det lagning! riktigt drygt i alla fall!

Hörde av mig till försäkringsbolaget igår (har drulle), mailade dom och hoppas på svar idag!

Tillbaka
Topp