Skadade belag?

Skadade belag?
Den FUNKAR bra... Många på TGR har testat... Jag har varit/är sugen på att köpa en, men mina skidor har en tendens att göra core-shots i stenarna istället för tvärtom, så jag klarar mig...

De dyrare är att föredra då de har en mycket större och värmemässigt effektiva platta som sprider p-texen... Man kan få riktigt bra resultat med dem! De mindre skall funka bra de med, men det krävs mer jobb för att få samma fina finish.

Skadade belag?
Brorsan hade hittat billigare på nån Amerikansk sida som han beställde från. Ska bli intressant att se hur det blir, kan dokumentera det och lägga upp lite bilder här när vi testat den om någon är intresserad.

Skadade belag?
Instämmer med Alpinbutiken. För att få ett bra resultat behövs en planslip efter. Har jobbat med denna modellen ett par år och den funkar bra om man får tag på dessa P-tex stavarna med lim i. Och det sitter stenhårt så en sickel/metallskrapa räcker inte.

Eder Guru Richard

Skadade belag?
Blide sa:
Carled sa:
Slidewright möjligtivs?
Vet inte om jag sagt det här till dig, men du surfar för mycket! ;-)
Blev det föressten downhill i Åre den här sommaren också?
En snabb sökning på TGR så att man inte är helt fel ute, och sedan såg jag det igen när jag letade upp videon... Så ja, jag surfar för mycket. :-D

Näe, träffade Johan för någon vecka sedan och han hade åkt utan mig. Var inte lika bra som senast...

Okej, så man behöver jobba hårt efteråt för att få det jämnt. Jag gör iaf. det än att fyllningen trillar ut efter några dagar... Man kan ju göra lite Dremel eller fingerslip preliminärt för att få det hyffsat jämnt, och sen lämna in för ordentlig slipning när hela skidan har behov av det.

Skadade belag?
hmm, det kändes ju mindre bra att man ska behöva hålla på med planslip. Inte så att det inte är värt men gör det ju lite mer omständligt.

Skadade belag?
Den skulle va rätt najs att ha eftersom både ja o farsan kör mkt offpist.

En fråga (som antagligen är dum,men men) finns det nån liknande grej som tar bort det vita som kommer med åren under skidorna/snowboarden eller ska man lämna in på reparation då?

Skadade belag?
Det där "vita som kommer med åren", kommer inte med åren... Det kommer för att man inte vallar skidorna tillräckligt ofta. Men du behöver troligtvis slipa dem för att få liv i belaget igen...

Skadade belag?
Du kan inte skrapa av belag... Du kan ju bara skrapa av saker som inte är släta. Du måste planslipa skidorna för att det skall bli någon skillnad!

Skadade belag?
Har renoverat en del skidor och har arbetat med liknade maskin. Om man skall få bästa resultat efter man använt en så måste man gå över ganska mycket på planslipen efter.

Det bästa sättet att laga belag på utan tillgång till maskiner o slipar är att smälta en P-tex stav med en tändare och ta bort överflödet med ett rakblad. Sedan valla på det annars går det segt ;).

Fungerar till några repor men efter ett tag är det bra att slippa ner skidorna för att få fram nytt belag så vallan fäster bättre och återfå strukturen i skidan.

Skadade belag?
Håller med kickro, fast lite mer till hållet att avsky den där belagspistolen, man måste gå på som tusan med planslip efter en sådan för att du ska kunna få de bra.

Så håll er till tändare och p-tex stav. Sedan som kickro sa, skrapa bort överflöd med rakblad.

För att gå tebax lite till det "vita" som hamnar på belaget, så är det gammalt belag som helt enkelt har torkat ut. Man åtgärdar det genom att slipa ner belaget tills du får fint belag igen.

Detta får men mästadels pga att man inte slänger på ny ordentligt med valla under sommarförvaringen.

Skadade belag?
FF sa:
En tanke: Går det inte att mata en vanlig limpistol a 49:- från claes ohlsson med ptex?
alltså, om jag ska vara ärlig så har jag många gånger lagat belag genom att bara smälta p-tex med en vanlig tändare och droppa i revor och skador i belagen. kanske inga feta core-shots eller liknande, men det duger utmärkt till att bara hålla dem hela. sen räcker det ju med att hyvla av överflödet, men till det behövs ju inte mer än ett vanligt plant metallstycke. har funkat utmärkt för mig! :)
för den typen av skador tänker jag aldrig betala tusenlappar, så mycket kan jag säga. :)

Senast ändrad:
Skadade belag?
FF sa:
En tanke: Går det inte att mata en vanlig limpistol a 49:- från claes ohlsson med ptex?
håller med men hela grejen med detta är väl egentligen att man ska få tag i P-tex med epoxy i. annars håller det ju inte när man lagar coreshots, vanliga repor kan väl vem som helst laga...

Skadade belag?
LawndartGustav sa:
håller med men hela grejen med detta är väl egentligen att man ska få tag i P-tex med epoxy i. annars håller det ju inte när man lagar coreshots, vanliga repor kan väl vem som helst laga...
absolut, men det känns som att det blir en jäkla utgift. antagligen är det lika bra att gå på den dyrare varianten om man nu tänker göra det själv. den kostar ju nästan 2500 spänn, sen ska man ha p-tex (kostar iofs inte mycket) och om man sen måste slipa för att få bort all överflödig massa känns det ju som att man lika gärna kunda lämna in skidorna och få det fixat...?
jag menar, hur många core-shots åker man på på en säsong? har aldrig ens hänt mig... nej, det känns som dåligt investerade pengar om man inte letar efter sten i backen eller driver butik. :)

Skadade belag?
Limpistolen för 49 spänn funkar som nödlösning men den blir inte tillräckligt varm. Men det funkar. Det funkar ännu bättre när man byggt om den lite så man får in montanas P-tex pinnar istället för claes olsson lim pinnar. Sen går det att " trimma " limpistolen så att den blir varmare, men det e överkurs.

Tillbaka
Topp