Skadade Downskidor

lillishard

Medlem
Skadade Downskidor
Har kommit hem efter en veckas offpiståkning på mina nya CD1 och kollar lite närmre på dem och upptäcker att de har blivit lite skador på dem på ovansidan.

Vad skall man göra för att förhindra att det blir värre?

Skadade Downskidor
eftersom ämnet kommit upp tidigare så finns det läsning på forumet. bla här; https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=86389 med en hel del relevant information fram tills signaturen "la_grave"'s första postning.

Ta en pansarfil och runda av av topsheet'et så att det rundas ihop med sidväggen på alla skidor av denna konstruktion. Har du tid så ta en runda med halvgrovt sandpapper också så det blir slätt och fint.

några citat ifrån den länkade tråden:

"Helt normalt. Händer när man slår ihop skidorna, bara att lära sig undvika det. Påverkar inte skidan något, då det bara är grafiken som skadas."

"När top sheet är draget runt kanten ända ner till stålkanten blir inte skadorna inte alls så stora.
Skadorna blir heller inte lika stora om man har ett top sheet av metall typ Titanium."

"Känsligheten för den typen av skador beror på konstruktionen. Värst är metallfria rena sandwichkonstruktioner, som skidan i detta fall. Många skidor har detaljer i konstruktionen som nästan helt eleminerar problemet, tex med en lätt neddragen topsheet. "

"Små skador har ingen betydelse, men kolla så att det inte finns öppet trä om det är en skida med träkärna. Då är det läge att täta skadan mot vatten. Jag brukar (som alltid) använda långsamthärdande epoxy och värma upp både lim och skida under appliceringen, så att limmet blir lättflytande och absorberas av trät. Man kan ju även snygga till skidan lite i övrigt när man ändå är igång och kladdar med lim."

Senast ändrad:
Skadade Downskidor
De där är ju knappt inåkta.

Jag tycker det jobbigaste med sånna där skador är att bära skidorna. Massor med glasfiberstickor i händerna :( Så sandpapper är bra. Limma och kladda med epoxy har jag aldrig orkat. Skidor är ju förbrukningsvaror ;-)

Skadade Downskidor
Som sagt over her. Chipping skader ikke skien annet enn estetisk.

Vi jobber med å lage skiene våre så slitesterke som mulig, og årets matte topsheet er mye mer motstandsdyktig mot riper enn fjorårets. Likevel hender det at det chipper, og vi jobber med å finne et enda bedre produkt slik at vi kan redusere dette til et minimum.

Vi tester 4 nye typer topsheet i år, og vil ha en ny type neste sesong. Enkelte modeller får "step-down" cap, som vil redusere chipping og skader ytterligere.

Om noen her har tips til hvordan vi kan gjøre skiene mer slitesterke eller generelt bedre, så tas alt imot med takk. Alt vi vil er å lage en best mulig ski...

Hvem tar chipping som reklamasjon?

Skadade Downskidor
SiSt sa:
Som sagt over her. Chipping skader ikke skien annet enn estetisk.

Vi jobber med å lage skiene våre så slitesterke som mulig, og årets matte topsheet er mye mer motstandsdyktig mot riper enn fjorårets. Likevel hender det at det chipper, og vi jobber med å finne et enda bedre produkt slik at vi kan redusere dette til et minimum.

Vi tester 4 nye typer topsheet i år, og vil ha en ny type neste sesong. Enkelte modeller får "step-down" cap, som vil redusere chipping og skader ytterligere.

Om noen her har tips til hvordan vi kan gjøre skiene mer slitesterke eller generelt bedre, så tas alt imot med takk. Alt vi vil er å lage en best mulig ski...

Hvem tar chipping som reklamasjon?
Det siste lurte jeg på også.

Hvis du vil ha en ski som ikke chipper i betydelig grad kan du
a) runde av kantene på topsheet mot sidewall ganske aggressivt. Løsningen er veldig gratis, og anbefales alle.
b) kjøpe en ski med topsheet av trefinér. Denne løsningen er dyrere.

Jeg synes du skal tamed neglefilen og sette deg i garasjen med alle 13/14-ski før de går ut til høsten..;-)

Skadade Downskidor
Filade kanten runt hela skidan innan de åktes. Ändå chippat förvånansvärt lätt.
Och topsheetet på mina cd4 har släppt en decimeter på ena tailen och kanske fem centimeter på den andra efter 7 dagars turande. Haft oflyt med de här skidorna sedan de beställdes (och försvann).

Skadade Downskidor
oscarius sa:
Filade kanten runt hela skidan innan de åktes. Ändå chippat förvånansvärt lätt.
Och topsheetet på mina cd4 har släppt en decimeter på ena tailen och kanske fem centimeter på den andra efter 7 dagars turande. Haft oflyt med de här skidorna sedan de beställdes (och försvann).
Bilder? Evt. send meg en mail, simen@downskis.com.

Ang. shipping, så er det en egen tråd, men vi forhandler med dhl og ups om neste års frakt.

Skadade Downskidor
SiSt sa:
Ang. shipping, så er det en egen tråd, men vi forhandler med dhl og ups om neste års frakt.
Absolut.. Menade att det måste handla om otur eftersom jag vet att ni inte hade med fraktproblemen att göra och jag vet att ni inte menar att tumma på kvalitet.
Mailar asap

Tillbaka
Topp