skadade kanter efter stenar

jojolea

Ny medlem
Hallå allihopa, jag skulle behöva lite hjälp från er kunniga.

Jag var i björnrike här i veckan och lyckades köra lite väl hårt i offpisten vilket har lett till att ena railen på min sprojlans gnu riders choice (magne traction) har fått ett par rejäla revor och djupa hack under sig . då är min fråga ifall jag kan fila bort detta själv på något sätt eller om jag måste lämna in den. vet inte heller om jag vågar fila mina magne-traction kanter själv . Kan fallet så vara att för mycket material går åt så att det bara sliter ut kanterna (kanske 2 mm hack vi snackar om)

och ja, jag har sökt i redan existerande trådar

/johannes

2a5xhsm.jpg

7

jpyp6p.jpg

ledsen för kvallen

Senast ändrad:
Lättaste sättet att få det så bra som möjligt är att lämna in dem på någon sportshop till någon kunnig på plan och kantslipning.
Självklart kan du även ge dig på det själv, men det kommer ta tid och vara svårt!

Olle

Senast ändrad:
yup, håller med olle, slipa ner är väl det enda att göra, jag skulle slipa ner så de mindre jacken är plana och fina och låta de djupa få vara kvar, dock något nedslipade, annars kommer det sluta med att du inte har mycket kant kvar :P

Jag skulle nog inte brytt mig så mycket om det. Lätt att man blir lite peting när man har skaffat ny bräda. Kanske jämnat till det med en fin fil. Speciellt om du åker mycket offpist för då är ju risken ganska stor att det händer igen när du slipat den. Skulle kanske kört en planslip när sesongen är slut för då har man säkert samlat på sig lite mer skavanker.

jojolea sa:
hur bär man sig då åt när man slipar railen under brädan utan att skada belaget mer?
Kan man kalla kanten för rail? Brukar bara kalla den för stålkant.
Om man ska slipa undersidan(den mot snön) av stålkanten så slipar man ner hela belaget också. Det gör ju att det är onödigt att slipa ner hela belaget så mycket som behövs för att få bort alla repor på stålkanten. Och man skadar inte belaget på nått sätt utan det blir lika bara som innan förutom att den blir lite tunnare.

Senast ändrad:
haha...den där lilla skadan. Jag trodde vi snackade om riktiga skador, såsom stålkanten inte längre sitter i brädan :P

snow_flake sa:
jojolea sa:
hur bär man sig då åt när man slipar railen under brädan utan att skada belaget mer?
Om man ska slipa undersidan(den mot snön) av stålkanten så slipar man ner hela belaget också. Det gör ju att det är onödigt att slipa ner hela belaget så mycket som behövs för att få bort alla repor på stålkanten. Och man skadar inte belaget på nått sätt utan det blir lika bara som innan förutom att den blir lite tunnare.
skojjar du? varför skulle man slipa belaget också?

kör med en sån här:

det skulle ta ca 10 min att slipa ut de mindre jacken, kanske inte super nödvändigt, men inte så svårt gjort heller lixom...

riccweee sa:
snow_flake sa:
jojolea sa:
skojjar du? varför skulle man slipa belaget också?

kör med en sån här:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/6cc81f9bddc68a75a2d463013a48e82f.jpg[/url]

det skulle ta ca 10 min att slipa ut de mindre jacken, kanske inte super nödvändigt, men inte så svårt gjort heller lixom...
Bra att att rättar mig där. Men för att kunna få bort Alla repor på kanten känns det som man måste ta en del av belaget också om man vill att att det inte ska vara någon vinkel mellan belaget och stålkanten. Eller?
(Inte för att jag själv skulle brytt mig så mycket om det...)

Senast ändrad:
snow_flake sa:
Bra att att rättar mig där. Men för att kunna få bort Alla repor på kanten känns det som man måste ta en del av belaget också om man vill att att det inte ska vara någon vinkel mellan belaget och stålkanten. Eller?
(Inte för att jag själv skulle brytt mig så mycket om det...)
asså, dur har helt rätt när du säger att det blir nog ganska svårt att få ut alla större jacken, iomed att det är djupt och att man filar bort så kanten sitter högre än belaget, man har fortfarande en plan vinkel dock, så det kommer inte bli riktigt lika som om man slipade ner med en vinkel på själva kanten iomed det. Men som sagt, bäst att bara slipa ner 2-3 gånger med kantslip så e det nog såpass bra det blir utan att göra saker svårare än det behöver. Jag skulle nog köra sido-kanten ett varv eller två jämt för att jämna ut ändå iofs, bara för att :D

sist när jag lämnade in en bräda kändes det som att de hade planslipat bort typ halva belaget och kanten...brädan var typ hälften sa tjock ;D

deltab0arder sa:
sist när jag lämnade in en bräda kändes det som att de hade planslipat bort typ halva belaget och kanten...brädan var typ hälften sa tjock ;D
lol, det händer så ofta, men det suger, och det e onödigt. skulle alldrig köra så i min shop,

Själv har jag en teori att man börjat med mjukare stål i stålkanter på senare år för att minska risk för hugg när man railar, vilket medför om man råka köra på en sten så blir de större märken på nya brädor än gamla.

Rome till exempel kör väl med kopparkant på nån av deras brädor så att kanten "Smears out" istället för att gå sönder.

Måste va nån kopparblandning ren koppar deformationshårdnar och blir sprött vid deformation eller vibrationer. Har sett kopparfärgat på Ride också.

Så där som på bilden ser mina T.rice också ut efter en lätt sten känning dock märker jag ingen skillnad när man åker

Bara att inse att om man inte bara ska nöta pist som jag själv tycker är ganska meningslöst med bräda.
Utan ha kul i parken eller skogen så sliter man ut brädan snabbare men det är det ju värt.

Senast ändrad:
Andreas80 sa:
Måste va nån kopparblandning ren koppar deformationshårdnar och blir sprött vid deformation eller vibrationer. Har sett kopparfärgat på Ride också.

Så där som på bilden ser mina T.rice också ut efter en lätt sten känning dock märker jag ingen skillnad när man åker

Bara att inse att om man inte bara ska nöta pist som jag själv tycker är ganska meningslöst med bräda.
Utan ha kul i parken eller skogen så sliter man ut brädan snabbare men det är det ju värt.
Håller med till fullo där. bräda passar allra bäst i luften och i riktigt djup snö ! +1

Fast nu är ju det här en riktigt otursam skada åxå så ingen får avskräckas från brädåkning i skogen( där den hör hemma)

Thomsson sa:
Rome till exempel kör väl med kopparkant på nån av deras brädor så att kanten "Smears out" istället för att gå sönder.
yup, rome artifact har koppar kanter. enligt mig så e det fan inge nice. eller, om man har towrope I parken så du aldrig måste åka vanligt så e det väl fina, men dom blir slöa svin fort och om man slipar dom bränner det fett mycket kantmaterial. men mjukt blir det ju :P

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp