Skador från höften och neråt.

Jag pluggar mitt tredje år på Designhögskolan i Umeå och skall göra ett avslutnings arbete kring skador från höften och neråt.

Det vore jättebra och roligt om ni ville berätta om era skador eller andra liknande upplevelser eller problem kring utförsåkningen, hur det gick till och omständigheterna kring det om det var tidigt eller sent på dagen vart i världen det hände osv.

Har ni några idéer på hur det skulle kunna undvikas? stora som små, seriösa eller galna idéer är välkomna.

Mitt mål är att förhindra bestående skador.

mvh John Lindén

jag drog av ledband å korsband i vänsterknät en slaskig dag i april uppe i åre på freeride helgen.. detta sög stenhårt då det är ganska alvarliga skador som oftast aldrig läker helt..

jag tweakade av skidan i luften, och landade sedan med all vikt på benet utan skidan, självklart pallade det knät inte trycket av hela min kroppsvikt och det veks åt helt fel håll i sidled, SNAP och så var det knät åt helvete.. haha

förstår att de kan vara svårt att förebygga sånna skador då de var bindningarna som ligger till svars för detta. i dehär fallet var de ett par LOOK px 14 som inte riktigt kom överens med mina salomon spk pro pjäxor, så de var ett litet glapp som gjorde att bindningen löser ut lättare än mot en annan pjäxa.. dock visste jag inte om det förens det var förssent.. Man skulle ju ioförsig kunna få alla att kolla så att deras pjäxor och bindnignar verkligen sammarbetar då de kommer från olika tillverkare, mina gjorde det inte.. och de får jag nu lida för resten av livet.. sånna småsaker borde ju gå att förebygga, men men det är lätt att vara efterklok!

rehab massa månader och snart tillbaka på banan lite iallafall!

hoppas detta inlägg hjälpte lite och så får jag önska dig lyckatill med ditt projekt!
/jeppe

tjo, jag går på draggen i umeå. jag vred sönder mitt vänstra knä dan före julafton förra året, fortfarande inte bra. tips till att förhindra sånt är att inte ha bindningarna på för hög vikt, hade 45kg mer än jag väger. tränade bort skadan någolunda tills i somras då jag landade fel på studsmattan och knäckte upp allt igen. hoppas att jag inte känner av så mycket i vinter!

Tillbaka
Topp