Det viktigaste är att jackan sitter bra, själv tycker jag om när den sitter tajt så att den inte blir så bylsig och prasslar så förbannat(som ni hör så är jag ingen jibber). På vintern tycker jag att det är lite overkill att ha gore-tex, förhoppningsvis så regnar det inte varje dag, och de flesta membranen klarar en skiddag utan att släppa igenom väta. Det bästa är att känna på tyget, är det kraftig väv så, som en alpin jacka tex har så kommer den hålla bra, men andas sämre och bli åt helvete mycket dyrare. Köp inte en jacka med foder!
Själv åker jag mycket med en Haglöfs Trident, det är en ganska mjuk jacka med Windstopper som ligger på 2000:- i butik. Då sparar men cirka 1500:- på att inte köpa en gore-tex jacka som man kan lägga på vettiga mellan- och baslager, istället för att köpa en jacka för 4000:- och sen ha en bomullspolo eller en rackig "2 för 300:-" fleece från Stadium under. Då kommer du ändå att vara sjöblöt när dagen är slut.
Om du har bra med pengar att lägga på en jacka så har Salomon(större modell) och Arcteryx(tajt så det är löjligt. Har den själv) några modeller med stretchtyg som jag tycker verkar vara schyssta, matrialet är schoeller och har en bunt funktioner.
Sen handlar det väl om vilken image du vill ha. Haglöfs, Marmot, Nortface osv ger ju ett annat intryck än Salomon, Four elements, Extrem och andra skidmärken.
Hoppas det har varit till någon hjälp.