Skaljacka ?

bengt_Mansson

Ny medlem
Skaljacka ?
Vilket fabrikat och modell kan rekomenderas när det gäller skaljacka som helst skall funka till både skidåkning och fritid.
Peak, Noth Face, Columbia, Haglövs, eller något annat bra ?

Skaljacka ?
Har en The North Face Mountein jacka som är skitbra, risktig hållbar och snygg tycker jag..... har haft ett par täckbrallor från haglöfs också men dom höll inte för nåt, vet inte hur det är med jackorna.

Skaljacka ?
helly hansen funkar bra tycker jag. är dock på väg att köpa en marmot eller mountain hardwear-jacka eftersom min hh jacka inte har gore-tex.
/s

Skaljacka ?
Jag har en Mammut Motion Jacket som jag köpte på Sportsnet, sitter som en fläskläpp! Lätt och smidig, men ändå stark i materialet. Mycket prisvärd också, inte ofta man hittar en 3-lagers Gore-Tex under 4000:-

Skaljacka ?
Helly Hansen, Fjällräven, Haglövs, Tierra, North Face, Peak, Mountain Hardwear, Mammut

Jag rekomenderar att du köper en jacka som du trivs med. Det viktigaste är ju att den är skön (och snygg). Jag tycker att man kan sitta och läsa om de olika märkena (material) hur länge som helst utan att egentligen fatta ett jota. De flesta jackorna är i nuläget utrustade med GORE-TEX eller ngt annat material som släpper igenom fukt men håller vinden ute. Detta är det viktigaste man ska tänka på när man köper en jacka. Sen huruvida G-T fungerar som det ska kan ju diskuteras.

Lycka till

Skaljacka ?
det handlar väl mest om att bestämma vilken prisklass man vill
ligga i och hur man vill använda sin jacka. I den prisklass som de
flesta jackor som nämns här ligger är ju det mesta av god kvalitè,
det handlar väl mest om vad man själv tycker är snyggt. Sen tycker
i alla fall jag att man behöver två jackor. Mitt i vintern är det skönt
med en jacka som är tunt fodrad, senare på säsongen enbart
skaljacka och då prio på andningsförmåga och ventilation

Skaljacka ?
Personligen så tycker jag att du borde titta på Mover`s jackor.
Min som jag har är dock ingen skal men lätt det bästa köp jag gjort inom jack väg.

Skaljacka ?
Ni är alla fel ute.
Arc´teryx är det enda alternativet om du är ute efter grym kvalitet, ohyggligt snygg design och ett enormt funktionellt plagg i samma paket. Kolla exempelvis på modellen Sidewinder.

Jess.

Skaljacka ?
Det viktigaste är att jackan sitter bra, själv tycker jag om när den sitter tajt så att den inte blir så bylsig och prasslar så förbannat(som ni hör så är jag ingen jibber). På vintern tycker jag att det är lite overkill att ha gore-tex, förhoppningsvis så regnar det inte varje dag, och de flesta membranen klarar en skiddag utan att släppa igenom väta. Det bästa är att känna på tyget, är det kraftig väv så, som en alpin jacka tex har så kommer den hålla bra, men andas sämre och bli åt helvete mycket dyrare. Köp inte en jacka med foder!
Själv åker jag mycket med en Haglöfs Trident, det är en ganska mjuk jacka med Windstopper som ligger på 2000:- i butik. Då sparar men cirka 1500:- på att inte köpa en gore-tex jacka som man kan lägga på vettiga mellan- och baslager, istället för att köpa en jacka för 4000:- och sen ha en bomullspolo eller en rackig "2 för 300:-" fleece från Stadium under. Då kommer du ändå att vara sjöblöt när dagen är slut.
Om du har bra med pengar att lägga på en jacka så har Salomon(större modell) och Arcteryx(tajt så det är löjligt. Har den själv) några modeller med stretchtyg som jag tycker verkar vara schyssta, matrialet är schoeller och har en bunt funktioner.
Sen handlar det väl om vilken image du vill ha. Haglöfs, Marmot, Nortface osv ger ju ett annat intryck än Salomon, Four elements, Extrem och andra skidmärken.
Hoppas det har varit till någon hjälp.

Skaljacka ?
köp en Four elements! snygg, smidig och funkar i alla väder... www.fourelements.se Shelljacket eller climberjacket :) själv har jag en midjacket och den är kanonbra

Skaljacka ?
Jag har en Salomon Advanced Skin... den är helt underbar!! smidig och assnygg... kostade viserligen 3950:- men det får man punga ut med ibland... jag har bättre jacka än skidor..:D

Skaljacka ?
Hörredu JensE, om din Arc´teryx jacka sitter för tajt så kanske du blivit för tjock och borde köpa en ny storlek? Jag har också en Sidewinder och den sitter perfekt.

Jess.

Skaljacka ?
Har en Peak REPTILE som jag fick av päronen i julas... den sitter asskönt, har dock inte testat den ute än men jag tror den funkar skitbra där med....

// bison.

Skaljacka ?
hej.

är reptile en skaljacka? tveksamt. Jag skulle rekomendera någon jacka från mammut, har hört mycket gott om dom jackorna. jag kommer förmodligen själv att investera i en sådan jacka tills nästa säsong.

lycka till!

Skaljacka ?
hmm, nja en fodrad skaljacka kanske =) hehe.. skämt å sido... i affären sa dom man helst skulle ha ett underställ, och sen ett tunt fleecematriell över det... men man får nog redigera det där... låter dock som det kan bli väldigt varmt...

// bison.

Skaljacka ?
Säljer själv en del Everest jackor i butiken jag jobbar i. Helt klart så får du rätt mycket jacka för pengarna. På senare år har de fattat att designen spelar roll. Det membran som finns på de flesta skidjackor är TCS2000 vilket innebär att den klarar en 2000 mm vattenpelare utan attt släppa in vatten. Det ska jämföras med Gore Tex som ligger uppemot 4000-5000 (ibland över 10000). Men det är egentligen bara i sjukt extrema situationer som man måste ha så vattentätt.

Nya Gore Tex XCR som har 25% bättre andingsförmåga än föregångaren är rätt schysst, det är "mjukare" än vanligt Gore Tex. Men jag tycker att man istället ska se till att det finns bra ventilationsmöjligheter, inget membran i dagsläget klarar transportera bort alla den vätska som vi svettas ut under arbete (upptill 0.5 liter/timmen). Alltså måste man kunna öppna och ventilera.

Själv kör jag Helly Hansen (Helly Tech) och grymt nöjd. Men jag har mött kunder som säger att deras Helly Tech jackor läckt som såll. Men det har senare visat sig vara äldre jackor utan tejpade sömmar vilket har gjort att de läckt genom sömmarna. I vissa fall har man också haft en sömm mitt uppe på axeln... Dumt!

Tillbaka
Topp