Skall köpa Dynastar Legend Pro Rider, är de rätt för mig?

JennieLie

Ny medlem
Jag hittar aldrig några skidor begagnade, fören nu, ett par Dynastar Legend Pro Rider 128, 100, 118. 184 cm.

Jag åker inte så ofta, och mest med dotter (normalåkning slalombacke) och ibland med son 4,5 år som jag har i sele som håller på att lära sig, jag är 179 cm lång och väger 60-65, är dessa skidor något för mig? Jag är inte ute efter värsta skidorna utan vill bara kunna åka lite då och då, så vad säger ni?

Mvh / Jennie

Senast ändrad:
Alltså, det är ju väldigt bra skidor, men kanske inte det roligaste om man hasar runt i barnbacken. De är ju i princip breddade raceskidor, så de väger ju en hel del.

Har faktist inte vart i barnbacken än, vi åker bara halva backarna istället med liften, hasar väl 35% av all åkning! a de väger drygt 4 kilo..

Sorry för att jag kommer vara internet-dryg nu, men inser du inte att skidorna de facto är 184cm långa offpist/friåkningsskidor? Visst, du är lång för att vara tjej, 179cm, men du är väldigt lätt och verkar ändå vara väl införstådd med ditt användningsområde vilket är jättebra. Det måste väl finnas några vanliga pistskidor, "slalomskidor", som är 15-20cm kortare för betydligt billigare peng? Om dessa Dynastar inte slumpas bort för 500:- och du är sugen på dem pga priset förstår jag inte vad som lockar...

Hmm, det är som sagt bra skidor (som bootfitta skrev)...

Jag har åkt på dessa i 3-4 vintrar, och det var ju bland det bästa man kunde få tag i, innan rocker slog igenom. Men då med syftet att åka stora svängar i offpisten på stora ytor.
Jag väger drygt 70 och är 183 lång - lätt men med starka lår ;-) - har ett par pro rider 184 (ja jag har behållt dem som extra lagg) - och de är snudd på för tuffa för mig om jag ska åka pist. Skidorna bangar inte för nåt - de bara skriker fortare fortare. Skitkul, men i ärlighetens namn var jag tvungen att slå på en sladd i var 3-4:e skär. Om man åker fort alltså.

I puder funkade de ju kanon. Bäst trivdes jag med dem på stora ytor med 3 dm nysnö (typ glaciär) ;-)

I pisten och framför allt med barn och med din vikt kommer dessa vara skitjobbiga. De är allt annat än svängglada i låg fart - det går att sladda dem dock.

Skaffa nåt lättare och smalare och kortare. Eller i alla fall nåt med kortare radie.
Jag bytte till ett par med mkt kortare radie (18,5) och helt plötsligt blev det kul även när man åker med barnen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp