Skalplagg vs fodrade skidkläder?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 28131
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 28131

Guest
Tjena.

Är i behov av ett nytt sett skidkläder och är lite tveksam vad jag skall välja. Åker mkt skidor men har inte använt skalplagg utan endast åkt i lätt fodrade skidkläder. Jag är tveksam till om det är värt att pröjsa den stora prisskillnad som det är mellan de olika plaggen.

Skalplaggen ska ju andas bättre samt ha en större tålighet mot väta, är detta något man märker av? Jag menar vattentätt räknas vid en vattenpelare av 1500mm, de fodrade jackorna jag tittat på har 8000mm och skalplaggen runt 16000mm. Har man nånsin nytta av 16000mm vatenpelare vid skidåkning eller är det bara ett försäljningsargument? Sedan har jag sett kläder med pelare upp mot 28000mm!

De fodrade jackorna är ju självklart varmare i kall väderlek. Jag åker vanligtvis i ett underställ + ett fleecställ. Kommer jag att få pälsa på mig betydligt mkt mer under skalplagget för att uppnå samma värme och i så fall, blir det otympligt att åka?

Är det någon som har erfarenheter ifrån båda sortens kläder är jag mkt tacksam för era åsikter.

/lengquist

Sök gärna på forumet innan ni postar. Detta har diskuterats många gånger innan. https://www.freeride.se/forum/search.php

Skalkläder är givetvis att föredra!
De andas bättre, du kan lättare reglera hur mycket kläder du vill ha på dig, och de är mer mångsidiga.

Fodrade skidkläder är ju väldigt praktiskt för en skidåkare med inte riktigt så höga krav på utrustningen, men enligt mig så suger det eftersom jag tycker att det blir klumpigare och att det inte är särskilt mångsidigt.

Senast ändrad:
Får då försvara mig med att jag givetvis har sökt i forumet innan. Hittade dock inte något tillfredställande svar.

..

skalplagg är till för de som hikar massa uppför och åker i stora berg.. :)

jag kör bara med en underställströjja och sen jackan (underställskallingar + underställsbyxa och sen snowboardbrallerna)

det finns så många fina ventilationslösningar att jag väljer att åka med en något fodrad jacka och byxa.. inte för mycket och inte för lite.. på en skala från 1-10 där 1 = enlagers skal och 10 är dunjacka så kör jag med 4-5 ca.

NÄR det blir kallt som f*n kör jag med dunjacka (snowboardvariant men ventilation)

..

egentligenskulle väl alla köra med skal för då kan kan köra från -30 till +30 .. välj abara en som andas bra 10.000/10.000 e bra .. lagon så där.. sen ere "bara" att ha mer eller mindra under kläderna beroeden på väder och vind :)

fast vart skall jag lägga min fleesetröjja när det blir för varmt ???? jag kör då inte med någon ryggsäck.. det kanske handlar om det ..

så... lagom för mig.. 10.000/8.000 Burton Analog.. shysst kit :)

/Pinn

skalplagg är ju väldigt bra på det sätt att det inte gör lika ont att ramla. fråga skalman, han har jättemycket skal som är bra när han ramlar. skalet tar smällen! så jag skulle satsa på skalplagg, om du vill slippa skador.

skalplagg är äckligt kalla.. körde i en skaljacka som är vattentät å vindtät å endå höll jag på å frysa ihjäl.. trots att jag hade massa kläder under..

kör fodrat!

Tillbaka
Topp