Skärning på twintipskidor?

Hendryx

Ny medlem
Vad tycker ni? Ska det vara mycket eller lite skärning på ett par twintipskidor? Får man bättre rotation i hoppen om man har mycket skärning? Vad vill du ha för skärning?

Henrik

Kan vara lite jobbigt vid landningar om du har stor skärning och landar lite på kant. Skidorna kan då börja svänga och du hamnar långt ut i skogen om du har otur... Inte så roligt om du landar switch.

Är ingen jibb-kung, kan än mindre sätta en 360. Men jag tror verkligen inte att skärningen påverkar rotationen i luften. När du snurrar så sätter du kroppen i rotation. Skidans skärning påverkar hur snäva svängar du kan göra när du åker, och jag har inte sett någon ligga på kant i ett hopp... Så svaret är att skärningen i påverkar hur många varv du kan snurra.... typ

i snowboard däremot har dom flesta en tendens att ligga på kant mot kicken, men i skidor tror jag inte det har någon stor påverkan.

Tror inte skidans skärningsradie har någon påverkan på rotationen.

OM den nu har det så är den nog fruktansvärt marginell...

...så skit i och fundera över det...

jo visst kan man carva upp på kicken det underlättar rejält på t ex cork 360 som ajg inte kan göra men det spelar inte någon större roll skulle jag tro.,

borde man inte flyga snett om man går upp på skär i kicken? iaf om skäret är så snävt att svängradien på skidan spelar roll?
som sagts är det väl bättre med en stor radie som inte "hugger" om man landar lite snett.

I allmänhet så snurrar du inte med hjälp av att kanta skidorna utan att sätta fart på överkroppen.
Det innebär att du inte behöver mycket skärning, det blir bara svårlandat om man landar på skär.

Men om man tittar på filmer där dom följer med kameran när dom kör i pipen ser man tydligt att dom åker på skär ända till kanten samt att dom skär åt ena eller andra hållet beroende rotation!

Tillbaka
Topp