Skärverktyg till stighudar

tallhage

Aktiv medlem
Jag har köpt begagnade skidor (Völkl Shiro 2012) med oanvända och otillskurna stighudar från Pomoca. Jag fick tyvärr inte något skärverktyg till och det verkar vara svårt att få tag i på kort varsel. Är det någon som bor i Stockholm som skulle vara sugen på att låna ut sitt för en snabb tillskärning?

Bor själv i Bagarmossen.

Tack på förhand!

Tyvärr ligger alla mina grejer nedpackade, annars hade jag skickat dig ett.

Att skära till hudar med bara en kniv är dock inga problem, kolla på youtube hur det görs! Skärverktygen är egentligen mest pga lättja och för de som jobbar i verkstad och skär till stora mängder hudar åt klienter. (Lite att jämföra med monteringsjig kontra pappersmall för bindningsmontering)

Jag litar inte tillräckligt på mitt handlag för att våga göra det tyvärr.

I värsta fall får jag beställa ett och vänta.

Till mina stighudar från Koal kom med en brytbladskniv inkluderat. Till mina BD kom det med deras skärverktyg. Det senare lite smidigare, men har slarvat bort det annars hade jag kunnat lämna av den i Bagarmossen.
Men brytkniven från Jula eller liknande funkar säkert hur bra som helst. Inte speciellt svårt att få till det bra med kniv.

tallhage sa:
Jag litar inte tillräckligt på mitt handlag för att våga göra det tyvärr.

I värsta fall får jag beställa ett och vänta.
Du skär ju längs skidans kant, det _går_ inte att skära fel på ett sådan sätt så att det inte går att rätta till. Såtillvida du inte skär rakt genom skidan, men lyckas du med det köper jag nya skidor till dig så länge jag får kniven på köpet ;)

Tillbaka
Topp