skate banana eller horroscope? hjälp!

PetterElfsberg

Aktiv medlem
Ska köpa ny bräda till vintern. Efter lite research står två alternativ kvar:
Lib Tech Skate banana eller Capita Horroscope.

Någon som har åkt på dessa brädor och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Som jag förstått det har bananen rocker mellan bindningarna och är därefter platt sista delen vid nose och tail medans capitas bräda är platt mellan inre insertsen på bindningen och sedan rocker utanför bindningarna.
Två olika rocker alltså. Skillnad rent åkmässigt?

Mycket tacksam för svar!

Den största skillnaden är nog faktiskt inte typen av rocker utan det faktum att Skate Bananan har Magne-Traction. Magne-Traction gör att du får bra mycket bättre kantgrepp och är enligt mig den viktigaste faktorn för att en rockerbräda ska funka även som friåkningsbräda.

Jag har åkt på många Lib-Tech med deras typ av rocker och på andra brädor med samma typ av rocker som Horrorscope och tycker inte att det är någon avgörande skillnad i hur brädorna beter sig.

Senast ändrad:
tack.
vad jag förstått skiljer sig inte styvheten på dessa något märkbart heller? jag väger endast 70kg och vill ju inte ha en bräda som är för hård för att lattja loss på men heller ingen gummisnodd att åka på.

Horrorscopen är capitas mjukaste herrbräda så du kommer knappast tycka den är för styv :-)

Hur den står sig mot Lib kan jag tyvärr inte svara på dock.

Senast ändrad:
Jag har kört båda och tycker att bananen är betydligt mer lättåkt och framförallt mer användbar. Antagligenhar det att göra med just magnetraction.

Jag använde bananen som en ren friåkningsbräda en vecka i italien/schweiz. och förutom att den inte går att bakmontera något vidare så var den otroligt bra. Horrorscope tycker jag känns mer som...Capita. Dvs lite mer trickig, om du förstår vad jag menar.

Ett tredje tips är Park Rockern från signal. Den är iof galet mjuk, men å andra sidan riktigt kul.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp