Skate Banana vs. Attack Banana

sumoseba

Ny medlem
Hej, ny på forumet, har suttit här ett bra tag nu och läst eftersom jag är sugen på att skaffa ny bräda inför nästa säsong. Verkar finnas så otroligt många kunniga personer här så tänkte om jag kunde få hjälp med några val.
Läst igenom den klistrade guiden för val av utrustning och har nu kommit ner till några val.

Till att börja med, info om mig och min åkning:

178 cm lång
69 kg
Skostrlk: US 9 eller 42-43
Nuvarande set-up: Burton Clash 158 2009, Burton Cartel 2009, Thirty-Two Lashed 2009.

Har åkt i flertalet år med olika frekvenser per säsong. Denna set-up var den första jag köpte och blev betydligt roligare än att åka med hyrgrejer. Nu är jag sugen på att testa en rocker-bräda och slänga mig ut mer i parken/railsen och helt enkelt ha en bräda som funkar att åka switch och ha lite roligare med.

Det jag funderar på nu är huruvida jag ska sälja min Clash och bara köra en ny ersättare eller om jag ska köpa en som ett komplement. Är väldigt nöjd med mina boots och tänker hålla kvar vid de men nu handlar det alltså om ny bräda och nya bindningar.

Så Skate Banana vs. Attack Banana? Har försökt läsa mig till skillnaderna men någon som kanske testat båda och har input eller någon som har läst på mer än jag? Sen längden, vet att 158 är precis till min haka så antar jag ska ha något kortare nu?

Sen nästa del, bindningarna. Känns som att Flux SF45 borde passa eller?

Vet att ni får massvis med sådana här trådar men skulle vara jätteschysst om ni kan upplysa mig! :)

Skate bananan är ju mjukare och jibbigare men funkar överallt. Attack banana ska vara hårdare och mer stora hopp/BC men funkar givetvis i parken också men kräver nog lite mer åkare.
Flux är gött det!

Så då borde jag köra på en skate eftersom jag vill ha en mer renodlad skojbräda och sen behålla clashen för att ha då man vill bomba pist?

Japp! :)

Det är bra att du valt ett märke också, jag hade galet svårt när man väljer modeller mellan alla märken ;)

Aa tog ett tag för mig med:) tack för tipsen! Men ang. Längd, vad är lämpligt? Och är just sf45 det jag ska köra som bindning?

Vilken flyter bäst i puder av skate banana, banana magic eller attack banana, nån som testat och vet skillnaden? Jag har en skate banana nu och den är ju riktigt, riktigt bra men jag skulle behöva nåt som är snäppet styvare och håller skäret lite bättre men ändå funkar i puder...

Har även en TRS med vanlig camber och den är ju helt värdelös i puder, körde den ett par gånger när jag var i kanada...helt hopplös. Hur mycket camber är det egentligen på attack bananan utanför rockern mellan fötterna, är det liknande en vanlig camberbräda? Vill ha nåt som går att köra småhopp, boxar, butters och flatland i liftsystemet men ändå går att ta med på en repa i knädjupt puder...en quiverkiller helt enkelt

Senast ändrad:
Rocker-camber blandning funkar klockrent i puder. Jag kör en smokin superpark 159W mittmonterat i puder och den är riktigt bra, men för bästa flytförmåga skulle jag flyttat bindningarna bak så långt det går. Men vill ju köra park och jibs också så då får man kompromissa.
Jag är 186 och väger 95kg.

En superpark CTX(Rocker imellan bindningarna och camber utanför) skulle nog funka super åt dig också. Attack banana tror jag också på, verkar vara nåt liknande.

Tack för tipset, smokin kör väl med magne-traction också? Nästan ett måste på rockerbrädor tror jag...
Funderar lite på GNU Riders Choice också, verkar vara liknande attackbananen...

Hallvar sa:
Vilken flyter bäst i puder av skate banana, banana magic eller attack banana, nån som testat och vet skillnaden? Jag har en skate banana nu och den är ju riktigt, riktigt bra men jag skulle behöva nåt som är snäppet styvare och håller skäret lite bättre men ändå funkar i puder...
Jag är ju hur partisk som helst, men det du söker är en Smokin Superpark 156 CTX.

Du hör ju vad Thomsson säger. Sök gärna upp CustomX här på Freeride också och kolla med honom. Han har kört Superpark 156 hela vintern.

Tillbaka
Topp