skate banana

flux-1

Ny medlem
skate banana
Har åkt på en medelstyv 150cm salomon bräda de senaste 3-4 åren men den är nu i så pass dåligt skick att jag känner att jag ska införskaffa en ny. Jag har nu möjligheten att köpa en lib tech skate banana för en billig peng och utifrån vad jag läst så verkar den vara grym som allround bräda. Är lite osäker på längden bara.

Jag är 1.78 lång väger ca 72 kg. Jag åker ungefär 50/50 park och offpist. Offpist så är det mer hike/skoter där vi stannar på en spot och bygger upp nått skoj. Är ingen långhoppare/fartåkare direkt så en kortare bräda är att föredra bara jag har nog med flyt i fluffet.

Det val jag har är antingen en 152cm 08 gul skate banana eller en 156 cm 09 blå skate banana. 09an är 1200kr dyrare. Båda är använda men i nyskick.

Jag upplever att min salomon är aningen kort och hade funderat på en lite längre, möjligen 156-160cm om det hade varit en vanlig bräda. Från det jag läst så verkar bananen ha bättre flyt i pudret än en vanlig bräda och är därför lite osäker på om jag kanske kunde klara mig med en 152cm. Som sagt så gillar jag kortare brädor bara jag har tillräckligt med flyt i pudret.

Så om det är nån som haft möjligheten och pröva bananen och känner att dom har nån åsikt om längden så är jag mycket tacksam för er hjälp.

Sen har jag även en till fundering. Tänkte köpa en ny bindning nu när jag ändå är i köparsvängen. Är riktigt sugen på en flux bindning nu när junkyard rear ut allt. Är dock osäker vilken modell jag ska köpa. Har jag förstått det rätt om titan är mjuk, supertitan medel samt stream SF hårdast av dom tre? Tycker att prisskillnaden är försumbar så vill bara ha den som passar min åkning bäst. Super Titan verkar ju vara en allround bindning men streamens utbytbara bakkappa verkar ju ge möjlighet för rätt stora justeringar. Titan är inte helt ointressant bara den inte är allt för mjuk.

Kan säga att jag åker i ett par DC judge dojjor stl 42 om det gör nån skillnad.

Tack på förhand!

skate banana
Köp Supertitan. Klockren. Alt. Stream.

Angående Banan kan jag inte uttalda mig, men magnetracion är fett!..

Men... Varför ska du ha en banana om du inte åker parK!? Jag har uppfattat det som en parkbräda. Låter som om du borde ha en TRS eller dyklikt (kanske finns fler modeller men det är den jag har, och fungerar bra som pist/puder och lite park)

skate banana
Nosskire:
Är också riktigt sugen på supertitan men hur stor skillnad är det mellan modellerna? Gillar iof lite mjukare grejer, är titan mkt mjukare än supertitan?

Jag kör park hälften av tiden och offpist andra hälften. TRSen verkar vara en mer aggressiv bräda och jag tror den blir för styv i parken. Sen fick jag erbjudande om att köpa en av bananerna billigt så då tänkte att det kunde vara kul att prova. Ska man tro alla recentioner så verkar det vara framtiden med bananer.

Har i stort sett bestämt mig för modellen men har bara beslutsångest om vilken av dom jag ska köpa. Om jag visste att 152an inte är för kort för offpisten så skulle jag hellre ha så kort bräda som möjligt. Tror att en vanlig 152cm bräda skulle kännas lite för kort men utifrån det jag läst om bananen så verkar den ha bättre flyt pga bananformen.

skate banana
flux-1 sa:
Nosskire:
Är också riktigt sugen på supertitan men hur stor skillnad är det mellan modellerna? Gillar iof lite mjukare grejer, är titan mkt mjukare än supertitan?

Jag kör park hälften av tiden och offpist andra hälften. TRSen verkar vara en mer aggressiv bräda och jag tror den blir för styv i parken. Sen fick jag erbjudande om att köpa en av bananerna billigt så då tänkte att det kunde vara kul att prova. Ska man tro alla recentioner så verkar det vara framtiden med bananer.

Har i stort sett bestämt mig för modellen men har bara beslutsångest om vilken av dom jag ska köpa. Om jag visste att 152an inte är för kort för offpisten så skulle jag hellre ha så kort bräda som möjligt. Tror att en vanlig 152cm bräda skulle kännas lite för kort men utifrån det jag läst om bananen så verkar den ha bättre flyt pga bananformen.
Att en banan flyter bättre vet jag inte, aldrig testat banan. Men prata med doughboy här på freeride om flux. Han är återförsäljare.

Super Titan fungerar klockrent som enda bindning till allt. Mycket nöjd. Att TRS är aggresiv? Tja... Beror på hur man åker den tycker jag men visst är den i styvaste lagret om man jämför med mjukare saker. Men det går.

Att ha för kort bräda i pudret är värdelöst, jag tycker att min trs är i kortaste lagret för mig (162 lång, jag är 186.) och jag vill definitivt kunna bakmonterna den mera. MEN... det är en allroundbräda och det går bra !

skate banana
Jag tycker att en 52 blir för kort för dig. En 156 kommer att passa dig mycket bättre.

Jag har precis spenderat min första vecka på en Lib-Tech med BTX (Banana-Tech och Magne-Traction), en nästa års Skunk Ape 167. Första känslan var lite att man åkte på en tvålkopp, den liksom halkade hit och dit när man åkte. Ingen negativ känsla men rejäl skillnad från en bräda med vanligt spann. Det andra jag upptäckte var att den var väldigt lättsvängd. Det kändes som att brädan verkligen lydde minsta lilla rörelse.

I puder flyter en BTX bräda mycket bättre än en traditionell bräda. Jag körde brädan väldigt lite bakmonterad och jag upplevde att den flöt mycket bättre än brorsans Lib-Tech Litigator 172 med typ 3-4 cm bakmontering.

Jag återkommer med fler reflektioner lite senare, nu ska jag lägga mina barn!

skate banana
Förresten, Stream SF är INTE hårdare än Super Titan. Stream SF och Titan är lika mjuka i bottenplattan. 30% glasfiber i plasten jämfört med 45% i Super Titan. Titan har en lite lägre och mjukare bakkappa och Stream SF är lite mer hitech överhuvudtaget.

Senast ändrad:
skate banana
Doughboy sa:
Jag tycker att en 52 blir för kort för dig. En 156 kommer att passa dig mycket bättre.

Jag har precis spenderat min första vecka på en Lib-Tech med BTX (Banana-Tech och Magne-Traction), en nästa års Skunk Ape 167. Första känslan var lite att man åkte på en tvålkopp, den liksom halkade hit och dit när man åkte. Ingen negativ känsla men rejäl skillnad från en bräda med vanligt spann. Det andra jag upptäckte var att den var väldigt lättsvängd. Det kändes som att brädan verkligen lydde minsta lilla rörelse.

I puder flyter en BTX bräda mycket bättre än en traditionell bräda. Jag körde brädan väldigt lite bakmonterad och jag upplevde att den flöt mycket bättre än brorsans Lib-Tech Litigator 172 med typ 3-4 cm bakmontering.

Jag återkommer med fler reflektioner lite senare, nu ska jag lägga mina barn!
Hur upplevde du bananen i pisten? Dvs passar det på en mullet eller likande som man kommer åka fort och stort med i pist? Lät lite som om den skulle bli orolig vid högre farter av din beskrivning.

Hur blev kantgreppet? Blev det något bättre bett? hade för mig att bananen skulle ge det.

Förresten, ditt fel att jag lever på nudlar i en månad nu... Köpte ju en ny bräda och fick inte någon av mina andra sålda :(

skate banana
Bananen är inte det minsta orolig i höga farter. Jag har straightlinat typ alla pister i Ramundberget under förra veckan och det är inga som helst problem.

Att den är så snabbsvängd tolkar jag som bättre kantgrepp. Kanten greppar fortare eftersom brädan redan är böjd i svängens riktning. Jag vet inte om jag upplever bettet som bättre än en MTX-bräda med spann, men snabbare.

Nudlar är gott:D

skate banana
Tack för svaren!
Det blev 156an, får den om ca två veckor när han kommer till sverige. Kan knappt vänta är grymt taggad och se om allt snack om den stämmer. Hoppas snön ligger kvar så jag slipper vänta tills nästa år. Fick höra igår att det fortfarande var 160cm snödjup där jag brukar åka så bara det inte blir allt för varmt ska det nog ligga kvar några veckor till.

Beställde ett par super titans från junkyard nu när dom har rea också. Hoppas jag valde rätt :S

skate banana
flux-1 sa:
Tack för svaren!
Det blev 156an, får den om ca två veckor när han kommer till sverige. Kan knappt vänta är grymt taggad och se om allt snack om den stämmer. Hoppas snön ligger kvar så jag slipper vänta tills nästa år. Fick höra igår att det fortfarande var 160cm snödjup där jag brukar åka så bara det inte blir allt för varmt ska det nog ligga kvar några veckor till.

Beställde ett par super titans från junkyard nu när dom har rea också. Hoppas jag valde rätt :S
Avundsjuk... Behöver ett par till Super Titans också :/

Nä, min nyinköpta TRS utan banan får duga bra några år! Pengar är det inte gott om.

skate banana
Jag har kört på en 156 banan hela säsongen i Whistler nu och kan säga att det är den roligaste brädan jag provat. OK den kunde varit lite mjukare (jag gillar mjuk som i Rome SDS Artifact) men å andra sidan har du en jäkla spänst/pop i den. Flyter kanon i puder och fungerar riktigt bra i parken. Lite att anmärkapå är att det känns som att MTX bromsar upp en lite ibland, men overall så är det ett stort lyft. Jag har inte slipat mina kanter på hela säsongen då jag inte vill ha vassa kanter, ändå hade jag inga som helst problem nu när vi efter +18 grader fick -15 och allting blev stenhårt.

Ser nu att du redan bestämt dig för 156an, tro mig, du kommer att ha kul på den :D

skate banana
Jag har tråkigt så återupplivar den här tråden..

Angående MTX. Jag upplevde inte att jag förlorade fart nämnvärt även på de jobbigaste transportstreckorna. Som alltid så får man ju inte ligga på konstant skär och "glida" utan man måste hela tiden jobba, Ligga på skär. Falla av. Ligga på skär. Falla av. Men det är ju exakt likadant med vanlgia brädor. OM man inte gör det utan bara står och skråar så tror jag mtx bromar mer. Men det är inte brädans fel utan ditt eget.

Tillbaka
Topp