Att välja brädbredd efter skostorlek är för bebisar, gå in i en affär och kolla ut en bredd som du tycker ser bra ut, det blir vingligare med smalare men "klumpigare" men stabilare med bredare som man kanske kan förstå.
Välj en bra bredd och rikta sedan in dig på truckar. Truckar är antagligen det viktigaste på hela brädan så snåla inte. De mest populära är independent och thunder nu. Om du köper en 8" bräda till exempel kommer dom i kassan antagligen försöka trycka på dig en independent 139 truck som är 8" bred eller en Thunder 147" truck. Om jag var du skulle jag ändå köra med independent 129 trucken alternativt thunder 145 även om du kör en 8" bred bräda, det blir inte speciellt mycket sämre stabilitet ändå, och om du frågar dessa frågor antar jag att du inte tänker köra på pro nivå på första setupen ändå

Välj om du vill ha mid, high eller low truckar, low är mest populära då det är stabilare. Mid och high ger aningen mer pop men är också ostabilare.
Till sist; ta inte för stora hjul. Ska du köra street (som jag har antagit hela tiden), så kör hjul på 51-52mm och kompensera med snabba lager, alltså några abec 5 eller 7 (eller bara snabba på de som inte har abec som t.ex. bones lagrerna, kör då reds eller liknande då de är billiga och bra).
Väljer du allt detta hamnar du på ungefär 2000:- eller något. Känns det för dyrt bör du kolla på färdiga kompletta brädor som finns på sidorna Frostyz länkade och välj din storlek, du klarar dig nog på de till en början också