Skateskidor kort vuxen

EliseWii

Ny medlem
Skateskidor kort vuxen
Hej!
Hade tänkt försöka mig på att lära mig åka längd. Letar skateskidor men med min längd (160 cm) verkar det vara hopplöst att hitta skidor som är 170 cm. Är det junior jag måste gå på då? Finns för- och nackdelar med det?

Och hur svårt är det att lära sig på egen hand? Värt att ta en lektion eller två med någon som kan?

Skateskidor kort vuxen
Fristil=Freeride ? Då är du i rätt forum. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Finns många som håller på med längdåkning också på detta forum så hoppas du får hjälp.

Senast ändrad:
Skateskidor kort vuxen
Ja, tror helt säkert att det finns någon som är duktig på det också. Känns onödigt att regga sig på flera forum när man gör flera saker, finns nog de som kan allt :)

Skateskidor kort vuxen
EliseWii sa:
Hej!
Hade tänkt försöka mig på att lära mig åka längd. Letar skateskidor men med min längd (160 cm) verkar det vara hopplöst att hitta skidor som är 170 cm. Är det junior jag måste gå på då? Finns för- och nackdelar med det?

Och hur svårt är det att lära sig på egen hand? Värt att ta en lektion eller två med någon som kan?
Skidor för dig 180 cm. Men din vikt?

Skateskidor kort vuxen
Skateskidor köps efter vikt. Om du inte väger mycket för din längd kan en juniorskida mycket väl funka.
Gå in på Blocket, där säljs skidor av tävlingsåkare som byter ofta. Jag har köpt både klassiskt och skate av elitåkare (topp 10 på Vasaloppet).
Inåkta toppskidor till billig peng.
Köp av nån som har koll så får du rätt skida för dig.
En lektion är inte fel för att få in grunderna. Skatetekniken har fem växlar där tvåan ska åkas både från v/h.
Skate är kul.
Skatepjäxor går att hitta billiga beg.
Lycka till!
God skateJul
Farsan

Skateskidor kort vuxen
Vikten avgör vilka skidor du ska ha. Det går självklart att köpa begagnat men jag skulle gå till en dedikerad längdbutik (tex pölder) där du kan få proffsig hjälp för att välja ut ett par skidor med ett spann som är perfekt för dig. Typ xxl är sådär då de ofta har så få modeller o antal skidor så då får du ett par ”ganska” bra. Medans i en riktig längdbutik har de massvis med modeller med olika spann där de verkligen kan hitta ett par perfekta och om du har tur tom mäta spannet i en maskin. Är mycket roligare att åka på ett par skidor med bra spann o bra glid.

Skateskidor kort vuxen
Väger 57 kg. Kommer att köpa nya, men svårt att hitta i rätt längd. Men det är 10-20 cm än längden som gäller för skate?

Skateskidor kort vuxen
EliseWii sa:
Väger 57 kg. Kommer att köpa nya, men svårt att hitta i rätt längd. Men det är 10-20 cm än längden som gäller för skate?
Beror som sagt så vikt, skida och hur duktig man är.
Besök en bra butik så kommer de ge dig det du behöver! Är värt någon extra hundralapp.

Tillbaka
Topp