Ski Stop = Bajs!

elefantbajs2000

Ny medlem
Ski Stop = Bajs!
Hoj!

Vad tänker företagen när dom tillverkar bindningar till twintips? Det är meningen att man ska kunna landa och åka baklänges men om då bindningarna löser ut så knäcks ju ski-stoppen! Detta gäller säkert inte alla bindningar.

Jag köpte nyss ett par nya Völkl Karma med Salomon 912 TI B85 bindning. Och idag när jag var i Bjursås så gjorde jag 180 men landade med lite felvikt och ski-stoppen tog i och knäcktes. Igår så hände samma sak min kompis som har ett par Salomon 910 bindningar och för en vecka sen så pajjades min kompis Marker bindningar på samma sätt. Bajs så det stinker om det långa vägar!

Är det nån som vet en bindning som inte har detta helt puckade fel?....Har hört talas om att Line har fixat det...

Ski Stop = Bajs!
ta bort skistopen och knyt ett rep runt benen då. knäcker hällre en ski stop än har ett par lagg på 170cm flygande runt benen i hög fart.

Ski Stop = Bajs!
och hur har du tänk att den ska vara konstruerad då?. Du kan ju liksom inte ha två stoppers en som är vänd "fel" för att lösa ut fakie och den andra vanligt både skulle ju ändå lösa ut om du rammlar.

Ett tips kan vara att kör du mycket stora hopp och är en åkare som åker med riktigt tryck är att du vrider upp bindningarna minst 10 kilo.

Själv kör jag med mina twintips på 90 kilo när jag väger 75 och fet laggen tror jag är ställda på 85 kilo. Då försvinner problem med skidor som löser ut när de inte passar men kan även vara skadaligt som attans för knäna om dom sitter kvar när dom ska av. Men det är antagligen en risk man får ta?

Ski Stop = Bajs!
alla brukar vara så marker, tyrolia, look,rossignol,salomon alla gör de min gör de å mina kompisars åsså men de kostar bara 200 spänn att byta båda skistops om de e paj!

Ski Stop = Bajs!
Mmm jag ska nog skruva åt bindningarna, fast frågan är ju om man vill riskera en skistop eller ett knä.

Jag håller med att det är nog svårt att konstruera en skistop som klarar båda hållen, men eftersom det verkar vara ett vanligt problem och att skidåkningen idag har rejält många åkare som hoppar och landar både switch och vanligt så borde väl företagen kanske hitta på nåt.

Jag har själv funderat på olika lösningar men dom är för krångliga för att skriva ner här, och det kanske är det som är problemet, att det är för krångligt. Men som dom flesta problem är det väl lätt när man hittat på det.

Ski Stop = Bajs!
Om du inte vill paja din ski stopper, SE TILL ATT INTE RAMLA! hahahaha! annars kan du ju montera
bindningarna åt fel håll och åka baklänges hela tiden?! välj själv, jag har själv alldrig råkat ut för detta
problem , men skidor eller bindningar är väl gjorda från början för att åka framlänges?

Ski Stop = Bajs!
Whatever: Vad tänker du med.. Om man monterar en bindning baklänges så kan man ju fortfarande inte kliva i bindningarna på något anorlunda sätt.. Å då blir de ju ändå inte fakie åkning.
Am I right?

//Bergham

Ski Stop = Bajs!
Redan på de gamla grekernas tid åkte man utan ski-stopper. Helt tydligt blir det då man noterar att ingen telemarkare har skistopper... Då MÅSTE det ju vara rätt. /Dief

Ski Stop = Bajs!
Man kan ju alltid montera på stötdämpare på skistoppern.. Så att om skidan åker fakey så trycks dämpningen in och bromsar kraften mjukare. Och när skidan åker åt rätt håll så bromsar den som normalt.. Då lär det inte bli någon "smäll" på skistoppern utan en lugnare kraft. Men då blir antagligen skistoppern betydligt dyrare. Så då är frågan om konstruktionen är värd att betala för.

Antagligen så är det inte speciellt vanligt att skistoppern gå sönder.. Så länge skidan inte har någon tyngd på sig när skistoppern kommer ner så borde den inte gå av.. MEn om åkaren ligger på skidan så går den nog förmodligen sönder.. EFtersom krafterna inte kan komma ut någonstans. För om skidan är utan belastning vid "utlösningen" så borde den bara studsa till o rulla runt o volta o grejer. tills farten är slut..

Ski Stop = Bajs!
hmm, jag tro att Stip Emil har mest rätt i den här frågan. Men det där jag skrev innan , som Bergham hade
lite svårt att förstå, det skrev jag för att förvirra såna som han. hehe!

Ski Stop = Bajs!
Stick från parken och hoppa i puder istället....där lär stoppern inte fastna även om du ligger på skidan. Right? För att stoppern ska paja krävs ju: A. Tryck på skidan som överskirder det den sketna plastbiten tål. B. Att underlaget man landar på gör så att skistoppern fastnar.
Summa sumarum: Se till att inte landa på skidorna när de väl löst ut, och om du tvunget måste landa på skidorna, gör det i puder.

Ski Stop = Bajs!
Jag har aldrig hört talas om skisoppers som går av vid fejklandningar förr så jag tror att elefantbajs har skruvat åt bindningen lite för löst bara. DIN-skalan är ju anpassad för hur agresivt man åker och parkåkning är ju garanterat agresivare än gaycarving. Så mitt tipps skruva åt till som inte släpper i onödan...

/Kim

Ski Stop = Bajs!
Jag har mina bindningar skruvade på 100+ och väger själv 70.. Jag kör med tyrolia´s mad flex, antingen är hårt skruvade bindingar eller mad flex bindningen ett vinnande koncept. Det får ni själva välja vilket som passar er bäst!

Själv klotar jag i snurrarna varje dag jag åker, jag åker flera dagar i veckan och har gjort det i flera år. Inte en enda skistop har gått sönder för mig, konstigt? Jo jag är faktiskt förundrad över hur era skistopers kan lossna hela tiden.

kanske det är dags att fråga en expert om saken? :)

Ski Stop = Bajs!
Vilket jävla sammanträffande!! jag pajjade min skistopper efter en halvkass switchoff från rail! blev skitlack...
kör på scratch-bindningar

Ski Stop = Bajs!
Idag pajade jag mina skistopppers uppe i Romme, har också salomon 910 Ti bindningar, det sög, men min kompis lagade det..Jag kunde dock inte hoppa mer den dagen!

Ski Stop = Bajs!
´Samma sak hände mig med mina salomon bindningar.. tredje hopppet när jag gjorde en 180 och landade med lite frammåt vikt pajjade skistoppern... synd. så det va bara å lämna in dom å få nya på garantin..

Ski Stop = Bajs!
Men nu får ni leva med att ni oajar era J**** stoppers eftersom tillverkarna ser ingen lösning på problemet.

Skulle det finna ett sätt skulle de nog vara framtaget för ett tag sen men nu värklar det inte som det går att göra en bindning som funkar som ni vill att dom ska funka utan att det bli för dyrt och tekniskt.

Sen att nån hällre ofrar en stopper än ett knä och har bindingarna löst stälda får dom göra som dom vill med. Och vill bara medela att tryckte kna bli högt i "gay" carving nästan lika högt som i parkåkning. Om du är en åkare som åker hårt och aggresivt elelr väger mycket och då vill du ha dina bindningar hårt ställda för en skida som löser ut i en sväng är otrevligt.

Ski Stop = Bajs!
om man skruvar bindningen hårdare så är det större sannolikhet att man klarar landningen eftersom skidorna sitter kvar på fötterna och det resulterar i att knäna oxå håller bättre.. men är man rädd om korsbanden kanske man ska ta det lugnare och inte åka skidor alls..

Ski Stop = Bajs!
mina skistop har aldrig gått sönder..stör mej aldrig på dom..de e bara bra att ha dom där så slipper man springa en km efter skidorna om man tappar dom. skaffa look p12 jib..dom går aldrig sönder

Tillbaka
Topp