Ski toute neige vs offpist

tob82

Ny medlem
Skall ner till Argentiere med ucpa om inte alltför länge och har bokat in mig på Ski toute neige. Har dock funderat på om man skulle ta och boka om till den rena offpistgruppen.

Vi som åker ner är riktigt duktiga (tycker vi iaf) åkare, med en dock begränsad erfarenhet av offpiståkning, som inte vill åka med ev. blåbär.

Är det någon som vet om det skiljer mycket i åkkvalitet och utrustning mellan de ski toute neige och offpist?

Tacksam för snabbt svar då det börjar bli dags att ev boka om!

Hej,

Toute Neige är ligger väl nånstans emellan en vanlig skidgrupp och off pist.

Jag skulle aldrig ha tvekat på att boka om.

Vad jag vet så har dock ingen av grupperna bergsguide, utan det är skidlärare som gäller. Om ni vill slippa blåbär (fransmän vad jag kan förstå) så vet jag inte hur ni bäst gör. Men kolla vilka krav som ställs.

Vi åkte på snowboard randonnée i arg för två år sedan, och bromsades både uppför och utför av fransmännen i gruppen, som iofs var rätt festliga men hade dålig hälsa, kondis och snowboardkunskap.

//Erik

Utan att närmare känna till UCPAs indelning, är det dags för en språkkurs.
Tout neige tout terrain är ju den franska benämningen på offpist. Offpist är ju mycket sällan puder. Att kunna hantera och ta sej ner säkert i all slags snö, först då är man en komplett skidåkare.
Svenska juniorer tror ju att offpist alltid är puder. Men det är ju långt ifrån sanningen.
Snökvaliteten offpist alltså i icke pistad terräng varierar ju efter väder och vind, oftast mest vind.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp