Skiarea-boundaries i Usa!? Hur hårda straff?

Rydellen

Ny medlem
Tänkte ställa en fråga angående skidområdsgränserna i Usa. I Usa råder en annan syn på gränserna än tex: alperna och kanada. Man kan få böter och/eller dessutom bli åtalad om man blir tagen åkandes utanför gränserna.

Frågan är egentligen hur väl detta efterlevs/följs och hur hårda skidorterna är med att bestraffa detta "brott". Skulle gissa att det kan variera kraftigt beroende på var du är i Usa. Men man kanske kan generallisera mellan de olika staterna? Är tex: Utah värre att åka fast i än Californien etc? Ni som spenderat tid i landet kan väl ge er info angående det specifika stället ni besökte och hur "stämningen" gällande detta var.

Och finns det någon som hört/vet om någon, som fått värre straff än böter?

Usa är lite borträknat i mina beräkning (angående säsong) just pga detta med gränserna. Även pga att kanadicker är sjukt mycket trevligare, men det är en annan femma.

Emil

De flesta orter i USA har en skidområdesgräns, pga försäkrings- och stämningsskäl. Men på de flesta orter får man också lämna detta område, om man gör det genom en av de uppsatta grindarna. Sen finns det väldigt ständga områden innanför gränserna också och där ryker liftkort och man får böter och ev. portning i några år från skidorten vid överträdelse.

Senast ändrad:
Så det du säger är att yttre gränserna i områdena oftast är ok att krossa, så länge du inte åker på ett ställe som är "permanently closed" pga lavinrisk eller vad det nu kan tänkas vara för?

Våra svenska försäkringsbolag (iaf mitt länsförsäkringar) bryr sig inte om jag är utanför en avspärrning eller inte, så då är det lugnt med andra ord! Kanon!

Trodde att gränserna hade med någon sorts "landägande-fråga" att göra också. Jag vet ju hur noga dem är med "mitt och ditt" i det landet. Men så är inte fallet alltså!

Tack för svaret!

Var i Mt Baker Stevens Pass samt Crystal mt denna vinter och där var det helt ok att åka/ducka repen som finns runt skidområdet.
På vissa ställen där det var nartuligt att duck repen(speciellt Mt Baker) fanns det skipatrol-personal som frågade om man hade rätt utrustning samt att man kunde använda den. Hade man det var det bara att åka.

Men dessa 3 skidområderna ligger i en nationalpark och då är det lite andra regler fick vi förklarade för oss. Då kan dom inte neka nån att åka där. Kan tänka mig att det är lite andra regler när det är "privatmark" utanför skidområdet.

Hoppas detta svar hjälper dig något.
Over n out anders

Jag talar för Jackson Hole men vet att det är liknande i Snowbird/Alta m.fl.

Runt hela anläggningen sitter ett rep, innanför detta rep kontrolleras och sprängs (vid behov) allt som är öppet varje morgon av patrullen. I repet finns det ett antal grindar ut till den okontrollerade terrängen, här görs ingenting i förebyggande syfte. På vägen tillbaka från sitt lilla äventyr stöter man förmodligen på skyltar med texten: "Ski area boundary" och korsar man de åker man in på privat mark, och då får teoretiskt markägaren skjuta dig.

Ja ok. Så det är ägandefrågan som är det luriga då...Misstänkte nästan detta.. Men hur är det om jag åker in på hans mark och skadar mig. Påverkas ägaren på något negativt sätt utav detta? Eller varför är dem så kinkiga? Du skrev såklart teoretiskt sätt, och jag vet hur man är i usa. Men normalt sätt skiter folk i det?

Amerikaner och allemansrätt går inte riktigt att säga i samma mening, där har du nog den största anledningen.
Dessa skyltar finner man nästan i botten av berget (eller åtminstone där det börjar bli flackt), visst kan man få sig ytterligare några svängar om man skulle ducka repen men då får man istället en jäkla promenad tillbaka till liftarna då alla utgår från samma punkt i botten.
Sen finns det också en del nationalparker som är strikt förbjudna att åka i, skulle man behöva hjälp där är det snudd på att de inte ens kommer och hämtar en.

Edit: För att återgå till en av dina huvudfrågor. Rep (oavsett om de är för skidområdet, privat mark, nationalpark eller dylikt) och avspärrningar är inget som direkt begränsar ens åkning, utan mer ger en lite guidning i vad som är möjligt och "omöjligt". Som ett bra exempel är åket S´n S i Jackson högst avstängt om man bara droppar in utan vidare, men om man istället går till patrullen innan och skriver på ett papper som säger att allt är ens eget fel om man skadar sig får man gärna hoppa in.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Som ett bra exempel är åket S´n S i Jackson högst avstängt om man bara droppar in utan vidare, men om man istället går till patrullen innan och skriver på ett papper som säger att allt är ens eget fel om man skadar sig får man gärna hoppa in.
USA i ett nötskal?

Va lite så i whistler oxå med waivers. Man va tvungen att skriva på en sådan för att få tillgång till XL parken. Tror tom man fick skriva under ngn liknande för att få hämta ut säsongskortet oxå. Karln, Rydellen, eller ngn annan. Minns ni ngt av detta?

Ja fast det va inget särskilt. I dem pappren stod bara att dem stod för räddnignen så länge du var innan för skidområdet mm och att du var för dig själv utanför repen. I den stora parken kan man förstå att dem inte vill ha in "okompetenta" då det vore livsfarligt. Vet inte hur det är på andra stora parkorter men i detta fallet tyckte jag bara det var bra att dem avsatte sig ansvaret och hade en grind med park-pass-koll. I Kanada verkar dem vara lite snällare med allt rörande "frihet" i åkningen annars. Älskar att det är "The land of the free" som har mest saker som styr än. :D Us and A, not like

Rydellen sa:
Ja fast det va inget särskilt. I dem pappren stod bara att dem stod för räddnignen så länge du var innan för skidområdet mm och att du var för dig själv utanför repen. I den stora parken kan man förstå att dem inte vill ha in "okompetenta" då det vore livsfarligt. Vet inte hur det är på andra stora parkorter men i detta fallet tyckte jag bara det var bra att dem avsatte sig ansvaret och hade en grind med park-pass-koll. I Kanada verkar dem vara lite snällare med allt rörande "frihet" i åkningen annars. Älskar att det är "The land of the free" som har mest saker som styr än. :D Us and A, not like
MM..men minns du gammgubben som va på cay hights festen? Han hade ju krashat som fan i XL parken..han va ju noob dessutom. Han skulle inte vara där. Dmo borde ha haft lite mer koll på folket ändå ?

Erfarenheter från Kanada, säger att dom tar det allvarligt. Åker du in i permanent stängda områden eller områden dom ännu inte har öppnat pga lavinrisk så är det stor risk att liftkortet ryker om dom ser.
Jag vet vänner som pistörerna har jagat, dom säger på radion att det kör en kille där och där som ser ut så och så. Så jagar alla honom. Helt sant. Detta var i Fernie.
Jag har också hört talas om folk som har fått livstids utestängning. Men det tror jag var USA (Jackson kan det ha vart)

Doug Combs var avstängd från Jackson, inte säker om det var livstid men länge var det iaf.

Permanently closed ställen säger jag inget om. I Whistler var de ställena verkligen mening att vara avstängda då de var för farliga. Ofta för folk under en i pisterna som kunde få lavinen över sig om man skulle dra igång en.

Rydellen sa:
Permanently closed ställen säger jag inget om. I Whistler var de ställena verkligen mening att vara avstängda då de var för farliga. Ofta för folk under en i pisterna som kunde få lavinen över sig om man skulle dra igång en.
Det är sant som attan. Men ändå rekommenderade skipatrol vissa stängda ställen, bra ställen att filma på sa dom till Täby killarna. "Åk där efter stängning så är det lugnt!"
Jag blev jagad i whistler. Brännde på som fan i en slow zone. Dom slängde sig på radion. Åkte en bit längre bort och mixade kläder med polarna. Va fan skiträdd hela vägen ner. Hade inte varit skoj att bli av med liftkortet med 5 månader kvar. Fick en varning för speeding dessutom, på ettt flakt område precis vid tube parken. fifan

Coombs blev först avstängd på livstid från Jackson i -97 trots att han var sponsrad av skidorten. En nitisk pistör hade gett sig fan på att få fast honom så han låg och lurpassade på Coombs när han åkte på ett avstängt ställe. Gubben ur lådan bakom ett träd och så ryckte han kortet på livstid. Doug drog till Europa istället och Jackson fick så mycket dålig publicitet på kuppen och det var väl en av anledningarna till att dom sen lättade upp sina policys angående backcountryn. Och Coombs fick tillbaka sitt liftkort efter några år.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp