Som jag kommer ihåg det så är den som gör en säsong en "seasoner", medans den som levt större delen av sitt liv på luffen bland skidorter - "skibum" eller skidluffare, bum kan även betyda luffare nämligen. eftersom det är ett amerikanskt utryck...
Sa jag förresten att jag kände mig som en jävla petig viktigpetter när jag vaknade idag och inte skulle göra annat än dra ut med MTB"n och cykla tio mil, ligga och sola på stranden och bara njuta av att det är fyra månader kvar av ingenting till säsongen börjar ;-)
Budget för säsong går ju ganska snabbt att räkna ut. En sängplats på större ort brukar ligga på vad en månadshyra i sthlm gör. ~1500-5000SEK. Går naturligtvis att hitta MYCKET billigare. Mat kostar ungefär samma som i Sverige så vill man lyxa lite så kan man räkna 2000 per månad. Liftkort, försäkringar - 10000, resa, saker som går sönder, resor från orten utsvävningar kan ju landa på vad som helst mellan 0 och så mycket man nu har...
Jag brukar räkna ungefär 30" på 4 måndare i Schweiz och 6 månader i Österrike. Sen beror ju mycket på hur mycket man jobbar oxå.
Men det viktigaste, förutom pengar är att våga flumma iväg och prova konstiga saker, det är lite det som är grejen... Dra iväg med några personer på en enveckas tripp nånstans utan pengar till mer än liftkort och en hamburgare och åka till nåt obskyrt ställe. Lyckas fixa gratis boende genom att ragga upp nån lokal donna osv... Det är ju det som är tjusningen... Tävlingen gäller ju vem som kommer hem med mest av reskassan utan att ha jobbat ;-)
Lycka till första säsongen är ALLTID roligast... Resten blir liksom bara spegelbilder av den första på nåt sätt...