Skibum? Hur gör man?

• Trådstartare Trådstartare David_Stromberg
  • Start datum Start datum
D

David_Stromberg

Guest
Skibum? Hur gör man?
Asså, idiot fråga...men jag har precis börjat spåna på det här.

1. Jag vill åka skidor/bräda
2. Jag vill iväg från Sverige.

Hur tar man sig ner?
Var bor man?
Vad ska man jobba med?
Hur mkt cash ska man ha med sig?
Hur länge?
Vilka platser är att rekommendera?

mvh David.

Skibum? Hur gör man?
Hej David!

Att rekommendera är att cykla ner, speciellt om du ska långt.
Ta inte med dig pengar, för allt är gratis utomlands.
Sovplats behöver du inte beskymmra dig över om, då gästvänligheten i Alperna slår det mesta.

ps. "skidbum" kommer ifrån ordet bum, som betyder uteliggare,
förbered dig alltså på en kall vinter.

mvh. Bummarna

Skibum? Hur gör man?
Jävligt bra att det finns såna som CHrilles som hjälper till att höja nivån på den här communityn! Stor applåd och bra jobbat dumjävel...

Skibum? Hur gör man?
Ja det var fan bland de dummare (och tråkigare) svaren jag läst.... Stop it damnit!

I alla fall... Det är en gnska öppen fråga så det finns många svarsalternativ. Till att börja med kan jag säga att det finns en del liknande frågor här på forumet. Leta igenom inläggen så hittar du nog något. Annars så beror det ganska mkt på vart du åker. Ska du till Nordamerika så kan du ju glömma buss som resealternativ, då är det ju flyg som gäller såklart. Ska du däremot till alperna så kan buss vara ett billigt alternativ. Vad gäller boende så bör man fixa det innan man åker. Återigen så kan du kolla här på forumet, många söker rese- och bosällskap. Annars får man vända sig till orten i fråga och ringa runt och kolla. Gamla hederliga "trial-and-error"-metoden alltså. Hör dig också för med andra "bummare" om priser, så att du inte blir lurad. Hade du tänkt jobba så ska du nog kolla även det ganska tidigt eftersom jobben är lovligt byte. I USA har jag hört att det ska vara ett helvete att få arbetstillstånd. Vilka jobb du vill ta är ju upp till dig. Allt från diskpojke till bartender brukar finnas...
De flesta som "bummar" seriöst är borta i 3-4 månader. Ofta från början av januari till april någon gång.
Åtgången av pengar varierar också stort. Allt mellan 30"000 och 60"000 är nog möjligt (självklart också dyrare). Lever du billigt, dvs äter nudlar och dricker vatten så kan det bli en billig säsong. Äter du oxfilé och dricker 30€ viner blir den nog inte så billig...
Hoppas du fått lite hjälp. Annars som sagt är forumet belamrat med liknande frågor. Det är bara att leta.
Ja just det.. Glömde. Vart ska man åka då? Tja, det beror på dig. Vill du åka mkt puder så verkar Nordamerika som ett bra resmål. Annars finns det ju en del att välja på i Europa. Kan tänka mig att man på mindre orter med mindre liftsystem får "jobba" lite mer för den där "1:a klass"-åkningen. Å andra sidan är där inte lika mkt folk... Ett tips. Håll dig borta från Chamonix... Det är satans skapelse!

Rock on!

Skibum? Hur gör man?
Hehe.. Skön fråga..

Ja.. Det finns ju inte direkt någon IKEA-manual eller 3 stegsguide för hur man ska göra.. Mitt tips är att lyssna på vad andra har gjrot och sedan plocka det bita som du tycker passa bäst och verar roligast.. Jag rekomenderar verkligen inte att du gör precis som någon annan har gjort. Hala grejen med att bumman är väl att göra som man själv vill lite.. Men lite tips från andra skadar ju inte.. Lycka till..

Skibum? Hur gör man?
De som inte förstod ironin i det hela, jaja.

Saken är att allt kommer inte på ett silverfat.

Leta själv, bestäm dig för ett resmål och kolla upp det du vill veta, så svårt är det inte. Plus att du kommer få mer nyttig information om du jobbar med det hela själv.

Ett tips, kolla den lokala resebyrån på det ställe du bestämmer dig för att åka till, det vet det mesta som är nyttigt att veta.

Lycka till.

Skibum? Hur gör man?
Klart som vodka att jag förstod ironin, men som sagt, det börjar bli lite för mycket av det här på forumet så den borde begränsas till en vettig (och rolig!) nivå!

Rock on!

Skibum? Hur gör man?
Som jag kommer ihåg det så är den som gör en säsong en "seasoner", medans den som levt större delen av sitt liv på luffen bland skidorter - "skibum" eller skidluffare, bum kan även betyda luffare nämligen. eftersom det är ett amerikanskt utryck...

Sa jag förresten att jag kände mig som en jävla petig viktigpetter när jag vaknade idag och inte skulle göra annat än dra ut med MTB"n och cykla tio mil, ligga och sola på stranden och bara njuta av att det är fyra månader kvar av ingenting till säsongen börjar ;-)

Budget för säsong går ju ganska snabbt att räkna ut. En sängplats på större ort brukar ligga på vad en månadshyra i sthlm gör. ~1500-5000SEK. Går naturligtvis att hitta MYCKET billigare. Mat kostar ungefär samma som i Sverige så vill man lyxa lite så kan man räkna 2000 per månad. Liftkort, försäkringar - 10000, resa, saker som går sönder, resor från orten utsvävningar kan ju landa på vad som helst mellan 0 och så mycket man nu har...
Jag brukar räkna ungefär 30" på 4 måndare i Schweiz och 6 månader i Österrike. Sen beror ju mycket på hur mycket man jobbar oxå.

Men det viktigaste, förutom pengar är att våga flumma iväg och prova konstiga saker, det är lite det som är grejen... Dra iväg med några personer på en enveckas tripp nånstans utan pengar till mer än liftkort och en hamburgare och åka till nåt obskyrt ställe. Lyckas fixa gratis boende genom att ragga upp nån lokal donna osv... Det är ju det som är tjusningen... Tävlingen gäller ju vem som kommer hem med mest av reskassan utan att ha jobbat ;-)

Lycka till första säsongen är ALLTID roligast... Resten blir liksom bara spegelbilder av den första på nåt sätt...

Skibum? Hur gör man?
Finns visst en 3:stegs manual:
1: Köp en Volvo 245, packa full och åk.
2: Köp en karta över europa när du stannar på någon tapp.
3: Välj ort, åk dit och skaffa boende.

Haaaj.
pengar kan behövas också.

Tillbaka
Topp