Skibum i en säsong!

ericjohansson

Ny medlem
Skibum i en säsong!
JAG ÄR AMATÖR...NÄR DET GÄLLER SKIBUM..

har letat i de andra trådarna, men hittar inte riktigt allt..

jag vill egentligen veta allt som händer/kan hända på resan..
hur bör man ta sig ner?
åka skidor varje dag?

skriv även gärna er upplevelse av era säsonger..

/ eric

Skibum i en säsong!
ericjohansson sa:

hur bör man ta sig ner?
åka skidor varje dag?

/ eric
Shit...du känner att du ändå har sökt på forumet och inte funnit ngt av det du radar upp? Någon får ta och göra en "så här söker man på freeride.se" tråd :P

Alla de frågor du ställer är väldigt individuella. Vissa vill åka själv till ryssland och spendera ett par 100k och åka skidor var varje ojämn söndag.

Du får ta o precisera dig lite mer. Vad gillar du att åka? Vilka orter har du funderat på? Har du tänkt att åka med någon du känner eller vill du hooka ihop med ngn från freeride?

Min första säsong blev Whistler i 6 månader. Hittade boende här på freeride och tog beslutet att åka redan i juni. Jag åkte i november med en till som jag skulle bo med men väl i whistler anslöt resten av lägenheten (3 till) i början av dec.

Min tanke med whistler var:
mkt snö
bra park
och bra uteliv

Även om jag varken var någon puderräv eller parkråtta så fick jag en idé om vad jag vill göra kommande säsonger.

Väl där var jag tvungen att köpa allt utom pjäxor, handskar och goggles.
Var där i 6 månader och boende i whistler är, som många vet, inte billigt. så på 6 månader brände jag 107 000kr (hade jobbat i över ett år, och det skulle bli min första och enda säsong....var tanken..åker på min 4e i år nu :P )

Du fattar lite vad jag menar antar jag. De frågor du ställer finns inga svar på...bara rekomendationer som är olika beroende på vem du frågar.

vil du har mer hjälp så äre bara att maila mig. Jag ska svara så gott det går.

Skibum i en säsong!
Jag och min polare köpte en biljett till Calgary för ett par veckor sen.Åker början av November och kommer hem i början av Maj.

Vi löser vår resa så här(vår första btw): Landar i Calgary och börjar då fundera på vart vi ska.

Ovissheten höjer spänningen! Sen kan det ju bero på att vi är kassa på planering...

Har en budget på 80k utan jobb.

Senast ändrad:
Skibum i en säsong!
Jag spenderade den här säsongen i frankrike, närmare bestämt Avoriaz/Morzine. Kan ju börja med att tillägga att d var d roligaste jag någonsin gjort. All åkning gjordes i Avoriaz och d var sjukt bra. De har en grym pipe som shapeas varje dag, tre bra parker. Två vanliga och en stash, dvs en park bestående av saker gjorda av trä att åka på. De har även sjukt bra offpist när d har snöat. Utelivet är roligt och ölen mutzig kan starkt rekommenderas. Vi var tre stycken som åkte och vi delade även lägenhet. Funkade mkt bra + att man träffade sjukt mkt rolga människor så större sällskap ner behövs inte. Man hinner lära känna mkt folk under en säsong. Jag och mitt sällskap åkte i princip varje dag med undantag för vilodagar och vila pga av diverse skador. Sjukt värt att inte jobba kan ja bara säga. Vi åkte även iväg lite under säsongen, bla hem till sverige och österrike. Vi tog oss dit och hem med flyg från geneve. Man kan hitta väldigt billiga flyg så det gick lätt att ta sig hem utan att behöva göra av med multum med pengar. Men kan vara värt att bila ner då det blir billigare om man är flera stycken + att det kan vara kul att åka runt lite. Spwciellt då man kan köpa en liftkort där så man kan åka i 12 olika skidorter. Så för att avsluta detta så gjorde jag av med cirkus 55 000 kr. Då levde jag bra under säsongen och kunde åka iväg hem coh till österrike. Det här är även inräknat depostitionen som vi var tvungna att betala.

Skibum i en säsong!
ericjohansson sa:

hur bör man ta sig ner?
åka skidor varje dag?

/ eric
35 000 typ klarade jag mig på från november-slutet av mars, då köpte jag 2 nya brädor + ryggskydd + nya snowboardboos + nya brädkläder + festade 3/4 ggr veckan + alla andra kostnader

St Anton var jag i min första säsong, många förstaårssäsongare, jävligt jävligt trevligt

Jag åkte själv och det funkade utmärkt, nya vänner för livet!

Jag åkt flyg dit, tåg hem. Ta det som är billigast?

Jag åkte skidor nästan alla dagar då mitt jobb tillät det. Lite mindre i slutet av säsongen, men blev väl säkert 90 åkdagar på lite mindre än fyra månader.

Skibum i en säsong!
hej Natly
boende i nasserien rl st jacob. då kan du hitta boende mellan 14-20e/natten.

Jobb är det bara att åka ner och söka nästan alla som kommer dit får ett jobb till slut. själv jobbade jag på Ernst falch hotel i Nasserien, 3 h per dag 6 dar i veckan, tips.. de föredrar tjejer. själv fick jag bara jobbet för att jag tog ner lappen på mailbox så de var bara ja som sökte den tjänsten(A)

Skibum i en säsong!
Sjukt värt att jobba är min åsikt. Har säsongat både med jobb och utan och faktum är att det kan bli lite segt att inte ha nåt att göra. Det blir downdays och dagar när man är sliten/skadad och då är det rätt segt att sitta och löka framför teven hela dagen. Kul sätt att träffa folk från hela världen också. Och bra erfarenhet att ha haft en arg och galen Österrikisk kärring till chef... :)

Skibum i en säsong!
Ta med så mycket pengar du har men se till att du har en liten backup till hemresa. Sedan Börjar du festa och åka skidor ser du att det skiter sig med pengar börja jobba...

Tillbaka
Topp