Skibum light

heurlin

Ny medlem
Skibum light
Kom inte på någon bättre topic än det där men iallafall, jag och en polare tänkte runt 26 dec till 7 januari spendera lite tid och åka runt till, ja, där det känns bäst helt enkelt att åka skidor. Vi kommer bo i bil/tält under tiden men är osäkra som sagt på vart vi ska åka. Dom stora ställen har vi koll på så som Trysil, sälen (tänkte dock skippa sälen helt), hemsedal osv men är ute efter dom här lite mindre ställen men med desto bättre åkning.

Vi är båda bra åkare i pist och semi bra offpist. Just offpist är väl det vi vill testa på mer. Tar hellre 4-5 offpist åk än 35 åk i uppkörda pistar om man säger så, men var f*n ska vi åka? Vem ska man prata med för att få det där "lilla" extra? Vi är helt öppna för förslag och kan väl mer eller mindre åka vart som helst i Sverige/Norge för lite skön åkning =)

Tyvärr är det kanske lite tidigt för att få den där super upplevelsen med åkning kan jag tro (många år sedan jag åkte skidor så här "tidigt" på året) men tyvärr ställer jobb/plugg till det lite =(

Skibum light
om ni ska sova i bilen eller tält så skulle jag ju rekommendera att inte åka norrut till svenska fjäll pga kylan där uppe, utan istället sätta siktet söderut på alperna där det kan vara lite skönare nere i dalarna och ännu mera snö uppe på topparna.

Tälta i -25 grader i trysil låter bökigt, men det är väl bara å köra! låter som en jävligt rolig idé =)

Skibum light
Tanken har slagit oss att åka ner mot alperna istället men då bilen "bara" är testad på expeditioner i afrika, ryssland mfl länder där det är betydligt varmare än vintertiden här så vill vi gärna testa så allt verkligen funkar innan vi ger oss iväg på en längre resa. Tältet är till för när polaren och jag tröttnat på att dela på den 120 madrass som finns i bilen =P

Men ja, -25 är ingen höjdare vill jag minnas från lumpen tiden...

Skibum light
Varför inte en "road-trip" i södra Norge? Det finns ju mängder med mindre skidorter, styr kosan dit det är bäst förhållande för tillfället. Norefjell, Hemsedal, Sogndal, Myrkdalen, Röldal m.fl. Jag blir riktigt sugen även om jag personligen skulle föredra att bo inomhus vid den här tiden på året (mörkt och kallt).

/MM

Senast ändrad:
Skibum light
Mountain_Man sa:
Varför inte en "road-trip" i södra Norge? Det finns ju mängder med mindre skidorter, styr kosan dit det är bäst förhållande för tillfället. Norefjell, Hemsedal, Sogndal, Myrkdalen, Röldal m.fl. Jag blir riktigt sugen även om jag personligen skulle föredra att bo inomhus vid den här tiden på året (mörkt och kallt).

/MM
Road trip som är tanken som sagt, men att hitta alla olika orter som finns överallt är ju desto svårare därför jag tänkte kolla efter tips här =)

Att åka just denna period är väl kanske inte det mest optimala på något sätt men då jag jobbar (på tok för mycket) och polaren pluggar till officer så är det enda tiden vi kan åka som inte innefattar över en helg bara..

Skibum light

@heurlin

Ski Tour Norway 15-16

Jag vet inte var du bor så jag har utgått från Oslo ...

"Touren" är 92 mil och går till Norefjell - Hemsedal - Sogndal - Myrkdalen - Röldal. Säkerligen finns det en och annan anläggning ytterligare att stanna till vid längs vägen. Men, det här ser bra ut! :-)

Varsego!
MM

PS! Jag vet inte om alla vägar över fjällen är öppna på vintern ... men det bör ju gå att kolla upp. DS.

Senast ändrad:
Skibum light
Mountain_Man sa:
@heurlin

Ski Tour Norway 15-16

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/2e7e793352d02fb4d27d0f8705bb80fc.jpg[/url]

Jag vet inte var du bor så jag har utgått från Oslo ...

"Touren" är 92 mil och går till Norefjell - Hemsedal - Sogndal - Myrkdalen - Röldal. Säkerligen finns det en och annan anläggning ytterligare att stanna till vid längs vägen. Men, det här ser bra ut! :-)

Varsego!
MM
Oh! Helt fantastiskt! Dom två sista ställen på listan har jag inte ens skrivit ner på listan över potentiella ställen att kolla upp. Tackar ödmjukast! =)

Skibum light
Om man skulle välja att åka till alperna ändå (tanken är ju bra lockande måste jag erkänna) vart är tipset att man ska åka då? Tanken isåfall är schweiz eller österrike då det ändå ligger något närmare än frankrike/italien.

Skibum light
Ja håll koll på kartan och vilka vägar som är stängda i Norge vintertid.

Dum nog följde jag GPS:en från Trysil till Hemsedal, slutade med att jag fick vända i Fagernes på E16 på kartan ovan, så hade jag inte så långt kvar till Hemsedal, men vägen över från E16 över kullarna som kommer ut mellan GOL och Hemsedal är vinterstängd.
Slutade med att jag fick köra 20 mil extra ned via Hönefoss istället.

Jag var i Hemsedal 5-8e januari 2015, och då kom det massor med snö, så fjällvägen norrut från hemsedal var stängd en natt och kolonnkörning någon dag pga snöfall.
Men var ju trevligt i backarna.
Kom 30-40 cm på en dag.

Så om förra vinterns snöfall upprepar sig så kan det nog vara klart trevligt på de där orterna i början på Januari.

Avstängda vägar hittar du här:
http://www.vegvesen.no/trafikkinfor...n/Trafikkmeldinger?rapportid=604&type=utvalgt

// sacke

Skibum light
Sorry
@sackelman men hvordan fikk du det til å være stengt mellom Gol og Fagernes? Fra leira/Fagernes over golsfjellet hvor du kommer ned i Gol sentrum eller mellom Gol og Hemsedal er ALDRI stengt så fremt det ikke er ekstremt dårlig vær. Typ aldri hørt at den veien har vært stengt.

På kartet ovenfor er det potensielt rv52 Hemsedalsfjellet som kan være stengt eller kolonne pga uvær,men normalt åpen. Rv 13 Vikafjellet er værutsatt og ofte stengt. E134 Haukelifjell er også værutsatt og kan være stengt/kolonne. Men hele ruta skal normalt være mulig å kjøre om ikke Norge herjes av storm. Skal man Voss/myrkdalen-Sogndal er det ikke veldig mye omvei å kjøre til Lærdal og ta ferja over til Sogndal om Vikafjellet er stengt.

Skibum light
Ja det var en bra fråga
@olek, kollar jag nu så är den ju inte vinterstängd.
Väg 51 mellan leira och gol var det iaf det handlade om.
Det kanske bara var tillfälligt pga väder.
funderade på att istället åka norrut och åka väg 52 ned till Hemsedal, men den var stängd pga storm då och öppnade senare med kolonnkörning. Detta borde ha varit kvällen 5e januari.
Slutade som sagt med att jag åkte via hönefoss och sov på en statoilparkering på vägen istället för att komma fram till Hemsedal på kvällen som planen var, fördelen med husbil :)

Tillbaka
Topp