Skibumbil...

Skibumbil...
Appelsved sa:
Bult: Du är 30 och tar dina föräldrars bil...?Skaffa en egen.

Hebbe: Det är en insprutningsmotor, inte en insprutare. En insprutare är en komponent i motorn som förser cylindrarna med bränsle.

Som motorentusiast kan jag väl bara ge tipset att läsa på om bilmodellen ni är intresserade av. Kolla upp i förväg vad som är kända svaga punkter på modell i fråga och nagelfar dem noga när ni tittar på bilen.
Ifall du inte visste det kan man inte vara en ordmärkare utan man är "en som märker ord" ;)

Skibumbil...
Nä men jag köpte en Lamborghini Gallardo Spider. När jag kom till Stockby tröttnade jag lite smått så jag köpte en Bentley, rätt skön kärra fakiskt.
Sedan när jag var på väg hem från Ekholmsnäsbacken köpte jag en till bil, jag vet inte varför. Det var en Sönderpimpad Ford Mustang från -67. Fast jag pallade inte den så jag köpte en formel 1 bil och körde hem igen, gick på en sisådär 4 sekunder.

Nä men jag är nöjd med mina köp, fick väl lägga ner en del miljoner för att komma till ekan fram och tillbaka, men det var värt det.

Ps. Liften var stängd....ds

Skibumbil...
Bra fint med en lite större bil så man får plats med lite grejjor. Sen kan man bara lyfta ur bordet så kan man kissa genom golvet, sparar man tid.

c0f9e47a15e570cc8b2810ecba8fd377.jpg

Skibumbil...
Bummarbil är överskattat.. kul första året men sen orkar man inte sitta o svettas i 200 mil..
Iofs, vill man nu det så allt man behöver för en komfertabel resa är en stycke iPod G5, en stycke Belkin TuneFM radiosändare, lite benplats och en kudde..
Att lägga pengar på växellådor, dubbdäck och nya helljuslampor är aldrig nåt jag förstått mig på....

ps. Om växellådan pajjar "redan innan man hunnit in i danmark" så är de lungan för mig, för de e precis hemma hos mig så vafan.. bara te o ta flygbussen till sturup ifall de händer sig..

Senast ändrad:
Skibumbil...
Appelsved sa:
Bult: Du är 30 och tar dina föräldrars bil...?Skaffa en egen.

Hebbe: Det är en insprutningsmotor, inte en insprutare. En insprutare är en komponent i motorn som förser cylindrarna med bränsle.

Som motorentusiast kan jag väl bara ge tipset att läsa på om bilmodellen ni är intresserade av. Kolla upp i förväg vad som är kända svaga punkter på modell i fråga och nagelfar dem noga när ni tittar på bilen.
..orka gnälla på ett två år gammalt inlägg

Skibumbil...
Hojvall, var ni i Sälen i förra säsongen med den där fina bilen? Tycker jag känner igen den...

Själv kör jag en Volvo som rullade hela förra säsongen och går fortfarande bra.

Skibumbil...
Hade en vw-buss förra säsongen.. rasa efter 4 mil, nya lameller, frös sönder i österrike, nytt värmeelement, ny glykol, klara sig med nöd och näppe hem till sverige, sönderslagen på midsommar och skrotad...
Säsongen innan det drog vi en veteranhusvagn till österrike me en opel astra 1,6:a (topphastighet 75 knyck)...
Den här säsongen åker ja själv så d blir min golf som får ge sig ut på sin längsta resa genom historien.. problemet är att mina lagg e för långa för attt gå in i bilfan, så ja måste göra nån specialare för att få dit stabila takräcken.. d går nog.

Skibumbil...
Jag körde till Anton och hem i en 745;a som gjort 50 000 mil, kostade 6000. Inga problem (ok då, tog en kvart)att lägga upp den i 180 på Autobahn med takbox och cykel bakpå...

Enda trixet var på hemvägen då batteriet lossnat, eller ej satts fast ordentligt efter vintern, minuspolen låg emot nåt relä så all el i hela bilen brann upp. Den gick fortfarande som en klocka, men det blev till att kliva upp i gryningen och sen mörsa till Göteborg innan mörkret föll. Det gick, men det var på det berömda damhåret...

Skibumbil...
Vi tänkte åka -64 amazon ner jag och en polare. Ingen aning hur långt den gått... men dom säger ju att volvosar bara går och går så det ska nog gå vägen.

Givetvis med tidsenligt takräcke från tidigt 60tal på taket...

Senast ändrad:
Skibumbil...
Hmm. sitter inne med världens bästa skibumbil.. eller iaf bil att packa en massa saker och köra fort på autobahn med.. dock till salu nu då jag måste ha något lite billigare.
Bmw 525 årsmod -95, kombi och automat. går som ett skott, lastar mycket och man kan fälla hela baksätet så att typ 20par skidor går in och fortfarande finns plats att rulla ut en sovsäck.. motor och kupévärmarutag finns det med. Drar typ 0,8 långkörning, vilket jag ser som klart godkännt för en bil som ligger på över 2 ton fullastad.
Kan varmt rekomendera dessa bilar om man vill lägga någon extra krona på bummarbilen, dessutom är ju min till salu nu;-)

Skibumbil...
Förra säsongen tog vi polarens 245 GL från -87 ner till Österrike. Efter lite svetsning av sparklådor, gjordes ett besök på den lokala skroten där vi hittade en skrotad volvo från vattenfall. Fick en hel kasse delar för 100:-. Bytte vattenpump, alla filter, stift och kamrem. Bilen gick som en klocka ner till österrike och en sväng till italien och sedan hem igen, ca 600-700 mil. Det enda som kärvade var ett bromsok, vilket innebar att bromsbeläggen var helt slut på en sida. Behövde bara bromsa 3ggr mellan österrike och färjan, så det var lugnt :-) Den slog om till 36000 mil på vägen hem. Bilen rullar fortfarande.

Skibumbil...
har man råd att köpa BMW så ska man det. vi har alltid haft BMW å alla dem har/går som en klocka!

dyrt kanske men en bra bil!

Skibumbil...
Inte för att vara den som väcker en uråldrig tråd till liv men finns det någon som gjort en längre resa i en ombyggd van? Dvs boendes i bilen och en resa på runt 6månader under delvis vinter? Är några som är sugna på det men känns som det låter som en bättre idé än det faktiskt är :P lite isolering, plywood och ett T-golv så man får två fack för skidor och prylar under "sängen". Om ja/vet/hört rykten om någon som gjort det, vad skulle man få räkna med för en bil som ska gå en jävla bit och gå att bo relativt obekvämt i, 100k?

Skibumbil...
Hade ingen aning, ifs inte kollat så mkt, om att man kunde få en husbil så "billigt". Kommer isåfall köpa bilen i sydamerika men lär ju inte va dyrare där! Lägger gärna mindre men antog att 100k va på gränsen till snålt om man ska ha en bil att bo i en längre tid (vi kommer isåfall va 3st). Bra nyhet att en husbil kan va aktuellt däremot

Tillbaka
Topp