Skid utrustning inför Kanada, hjälp!

Exotic

Ny medlem
Hejsan!

Jag ska till Kanada under vinter halvåret och åka riktigt mycket skidor, framför allt få åka så mycket puder det bara är möjligt!. men behöver er hjälp! Jag ska nämligen inhandla ny skid utrustning, skidor, pjäxor och bindningar och vill gärna ha tips från erfarna offpist åkare!

Jag har åkt en del offpist men bara på mina nuvarande Armada pipe cleaner, vilket inte är det ultimata för offpist åkning.

Så det jag har tittat lite på är följande

Skidor, Armada Arg 2012, eller salomon rocker 2.

pjäxor, salomon quest 14

bindningar, salomon gardian 16 ( vet att detta inte har släpts än)

Nu är det så att jag inte har så mycket erfharenhet inom offpist utrustning, så detta har jag kommit fram till genom att läsa lite ressensioner och kollat på produkt filmer, är jag helt ute och cyklar med detta val? har jag glömt något? Sen undrar jag också vilka av detta två skidor som ni rekommenderar eller självklar något annat alternativ? All hjälp uppskatas!

Låter som en bra idé du har, jag ska göra likadant i vinter. 3månader har jag tänkt i antingen Revelstoke eller Kicking Hourse. Har du planerat någon ort ännu?

Åter till dina frågor.

Salomon rocker 2 är ett väldigt bra val! Beror ju iof på din åkstil och vad du vill använda skidan till. Men R2 är en riktigt bra skida än vart och hur du åker. Specielt om du köper 12/13 års modell då de har gjort tailen hårdare och kortare rocker vilket va ett litet problem på den förra modellen att det blev jobbigt om man landa i baksäte men nu är det problemet löst och jag kan då inte tänka mig en bättre puder/puder-jibb skida!

Armada däremot, well jag säger KÖP INTE. De är så sjukt mjuka och ostabila, visst är de roliga att leka med i pudret då de är som kokt spagetti men om du vill köra en brant linje uppe på berget så går den som en a-lagare på en tandemcykel dvs. vingligt och osäkert.

Vill du ha något alternativ mot R2 skulle jag rekomendera Nordica Radict, så länge du väljer en skida med liknande jämn rocker-profil som bla. R2 och Radict har, det fladdrar inte alls lika mycket då.
Radict är lite hårdare men lite tyngre också har inte honeycomb tip/tail och inte dessa avklippta stålkanter som R2 har som gör den mycket mer lekfull. Årets Corruept born to drop är också en stark kandidat, kika även in dem!

Ang. pjäxor, quest 14 är en grym pjäxa just för offpiståkning men glöm inte ghost, jag skulle nog hellre välja ghost, en proffsigare pjäxa helt enkelt.
Annars har Dalbello schysta offpist pjux, t-halls pro modell är riktigt schyst!

Bindningar, ja guardian har väll varit en av vinterns stora snackisar. Har hört att den ska slå duke men är tveksam. Den har inte provats lika mycket ännu, men det är ett bra val.
Dock så kommer jag köra på ett par p18 när ja inte turar sen använder jag mig av quiverkiller inserts och byter till ett par Guardian när ja ska ut och tura.
Mycket av skidkänslan försvinner med turbindningar, det blir tyngre men framförallt högre, man får inte lika bra kontakt med snön dvs. sämre känsla, det anser jag iaf.

Hoppas det hjälper!
Åker du själv eller med ett gäng?
Har du löst något boende?

//Almroth

AshtraYmofucku sa:
Salomon rocker 2 är ett väldigt bra val! Beror ju iof på din åkstil och vad du vill använda skidan till. Men R2 är en riktigt bra skida än vart och hur du åker. Specielt om du köper 12/13 års modell då de har gjort tailen hårdare och kortare rocker vilket va ett litet problem på den förra modellen att det blev jobbigt om man landa i baksäte men nu är det problemet löst och jag kan då inte tänka mig en bättre puder/puder-jibb skida!
För att förtydliga (eller i alla fall försöka göra det):
Rocker 2 122 (12/13) är samma skida som Rocker 2 (11/12). Ska du ha varianten med styvare tail och mindre tailrocker är det Rocker 2 115 (12/13) som gäller, den är också bantad till 115 mm midja istället för 122.

Bara några tankar.

När det gäller pjäxor, dumpa allt vad gäller att läsa recensioner och gå och prova. Ska du åka i flera månader måste du ha ett par pjäxor som passar bra, annars är hela säsongen förstörd. Ska du åka någonting innan du åker till Kanada? Annars kan det kanske vara en idé att vänta med pjäxor tills du är på plats. Oddsen att ett par pjäxor sitter bra från början är inte stora så att ha tillgång till den bootfittern du köpt dem av, efter att ha åkt lite i dem, är värt massor

När det gäller skidor är ju iaf ARG en ganska ren puderskida, med omvänd skärning tom va? R2 har hyllats en hel del som mer allround men jag upplevde den som för bred när det var rejält uppkört och hårt. Har du bara tänkt ha en skida för hela säsongen eller kan det tänkas bli flera par? Även i Kanada lär det väl inte vara tokpuder varje dag.

Edit: Det trillade in inlägg samtidigt som jag skrev, så mycket för att kolla på Eurovision samtidigt...

Den här tråden är värdelös, både för dig och för oss, så länge du inte spec'ar lite mer info om dig själv. Vettiga grejer är dina fysiska förutsättningar (storlek, styrka, åkteknik, erfarenhet), hur du gillar att åka (skog, stora berg, snurra utför klippor, snabbt, lugnt) och vad du gillat för skidor av de du åkt på tidigare...

Pjäxor är inte lämpligt att diskutera på Internet, så länge inte alla parter är väldigt insatta och vet sina fötters förutsättningar.

Av det som AshtraYmofucku sa så kan jag ju meddela att Rocker2'an (det som var R2 i år iaf) kommer vara oförändrad till nästa år men den benämns som Rocker2 122 i fortsättningen. Den är inte vek i tailen om man laddar på lite, isf. har man bara monterat lite för långt bak. Enkelt löst mao... Det jag tror han snackar om är Rocker2 115 som är en lite tävlingsvänligare variant av 122'an med mindre mått och som nämnts, en styvare, flackare tail.

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
AshtraYmofucku sa:
Rocker 2 122 (12/13) är samma skida som Rocker 2 (11/12). Ska du ha varianten med styvare tail och mindre tailrocker är det Rocker 2 115 (12/13) som gäller, den är också bantad till 115 mm midja istället för 122.
Vad jag förstått också så är R2 115, egentligen en El Dictator och då är den ju egentligen breddad med 1mm ;)

tjena! la upp samma inlägg två ggr så länken under är också min (liknande titel) , tabbar mig på mitt första inlägg ;)

Tackar för svaret! Jag har också hör att Armada ska vara lite "skakigare". Dock ska de ha lagt in en förstärkning så att den inte ska fladdra lika mycket längre, men vet ej ifall det funkar så bra. Har även tittat en del på Armada AK JJ, har du några syn punkter på den?

Jo har även kollat på ghost, den har jag också varit väldigt intresserad av!

jo bindningarna har jag just valt för de har varit mycket snack om dem, lätt övertalad kund här! :) men jag har inte hittat så mycket fler alternativ än dem så tackar för tipsen nu ska jag ut och kolla på dem!

Som det ser ut just nu, har inte bestämt något än, så blir det Whistler. Funderat en hel del på Revelstoke också. Håller på att kolla med boende, funderar även på att jobba en del av tiden så då får jag hjälp med att hitta boende. Som det ser ut nu får jag kanske med mig en kompis, men annars så får man hitta några nya vänner när man kommer dit!

Pillard sa:
Vattendroppe sa:
AshtraYmofucku sa:
Vad jag förstått också så är R2 115, egentligen en El Dictator och då är den ju egentligen breddad med 1mm ;)
Stämmer inte. Det är två väldigt olika skidor...R2 115 är betydligt snällare än el dictator och desto mer mångsidig. För att återgå till ursprungsfrågan är arg bara intressant om du bygger ett litet quiver. R2 skulle däremot kunna fungera som enda skida i BC eller västra USA. Sen att du ändå kommer vilja komplettera med ngt annat är en annan diskussion.
När det gäller skor har du redan fått det enda raka tipset. Sluta läs och gå till en redig butik för att prova.

snej sa:
Pillard sa:
Vattendroppe sa:
Stämmer inte. Det är två väldigt olika skidor...R2 115 är betydligt snällare än el dictator och desto mer mångsidig. För att återgå till ursprungsfrågan är arg bara intressant om du bygger ett litet quiver. R2 skulle däremot kunna fungera som enda skida i BC eller västra USA. Sen att du ändå kommer vilja komplettera med ngt annat är en annan diskussion.
När det gäller skor har du redan fått det enda raka tipset. Sluta läs och gå till en redig butik för att prova.
Ah, cool! Har bara hört lite att 115 skulle ersätta dictatorn. Men ifall det blir en lite snällare version av densamma så kanske det är dags att börja titta på fler skidor till nästa säsong, även om jag varit galet nöjd med Bibby i vinter ;)

Vart i kanada ska du åka? Skulle också vilja skjuta till tipset att göra pjäxorna på plats för att kunna utnyttja all den servicen som ska ingå när du köper pjäxorna hos riktiga proffs. Oftast behöver pjäxorna justeringar här och där för att bli helt perfekta och det är något man behöver göra genom att köra, justera, köra, justera, köra och... ja du förstår att det blir svårt om din bootfitter är i sverige och du i kanade på säsong :)

Exotic sa:
Tackar för svaret! Jag har också hör att Armada ska vara lite "skakigare". Dock ska de ha lagt in en förstärkning så att den inte ska fladdra lika mycket längre, men vet ej ifall det funkar så bra. Har även tittat en del på Armada AK JJ, har du några syn punkter på den?
!
Testade AKJJ förra vintern, dock i ordentligt skitföre, och blev väldigt besviken. Den är otroligt styv under foten och tip och tail är mycket mjukare och har en lite för brant rocker"knäck" Upplevde inte att dem fladdrade så jäkla mycket i högre fart, men det var andra parametrar som ställde till det, nämligen skärningen. Den korta radien tillsammans med den styva och korta effektiva ytan gjorde att dem kändes som snowblades.

Nu är jag inget JJ fan, och det är väl just det. Det verkar vara 2 läger ang JJ, de som älskar och de som hatar.

Folk som älskar sina JJs brukar vara de som köpt sig sin första puderplanka och inte är så vana vid offpiståkning. Eller jibbers som vill ha något för bredare för offpiståkning.

Jag testade även Atomic Bent Chetler och Salomon Rocker2 samma dag, och kan konkludera med att R2 var den skidan kändes bäst den dagen.

Här har du en matnyttig tråd (även om det är årets skidor det handlar om)
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=84633

Självklart ska jag gå till en affär och kolla på pjäxorna, men ville ha lite mer koll innan man tog sig dit. Kommer även ta med mina Armada PC, så kommer kunna ha dem till pisten. Det verkar som de flesta rekommenderar Rocker 2?

tack för länken PNyberg väldigt bra!

Tillbaka
Topp