Skida som funkar i de lite fluffigare lägena

Utter: Ja det var nog en av de första skidorna. Och den var mjukare än mjukast. Har dom styvat upp den så är det nog en sjukt bra och prisvärd skida. Nu ska jag ut och pist. Sjukt kul i Alperna nu ;)

//H

Joye sa:
Trivs du på dina Gotama i 188 så kör på det, hoppas skidorna gillade sågen bara.
Hehe! Slarvig när jag skriver... Jag åker på en gammal Scratch BC 188.
Men jag testade Gotama (184 cm tror jag) förra veckan.

Jag väger 82 kg, och kör hårt och fort. Hoppar gärna när det finns möjlighet också.

/L

Varför är alla så rädda för en mjuk puderskida?

Jag körde tidigare på Atomic BigDaddy men har nu bytt till K2 Maiden AK. Den är ju som "alla" vet mycket mjuk. Aldeles för mjuk enligt de flesta. Personligen tycker jag att det är en underbar skida.
I dess rätta miljö har inte jag upplevt några begränsningar. Den flyter helt underbar och går stabilt och bra även i högre farter och svängar av modell mycket stora. En polare fällde skämtsamt kommentaren "Du lär ju endast ta 7 svängar ner här" förra veckan i Val d'Isere (det blev bara 5).

Är det uppkört så behöver man inte fundera. Bara låta skidan göra jobbet och svälja de kvarvarande ojämnheterna med knäna.
Även i pist funkar den över förväntan. Naturligtvis krävs en del för att få upp den på kant men det är värt besväret. Måste nog sticka ut hakan lite till dem som säger att det endast går att sladda med. Med rätt teknik skär den fint.

Till saken hör att jag är 189cm väger 86 kg. Åker synnerligen mycket för att vara 41 år och mitt i karieren. Skrapade ihop 39 dagar förra säsongen och är uppe i 15 denna.

Har nu tagit min första dag i det vita fluffet med mina nya Goodha 191. Var lite rädd att jag skulle känna av den stora förlust av effektiv åkyta som bytet från mina T@nkers innebar, men det var absolut ingen fara. Dom är förövrigt i samma hårdhetsklass som gamla T@nker.

Skulle verkligen kunna rekommendera den som puderskida och prisvärdheten är nog svårmatchad.

Senast ändrad:
Jag skulle valt mellan B-squad 194 (kör sj på 189 men vill ha 194) eller EHP 193. Squaden är gryyymt fartstabil vilket gör att du kan spetta på i vilket snöförhållande som helst. Dom är ju inte så grymt feta vilket gör dom förvånandsvärt kvicka i pisten. Dock så kräver den väldigt mkt fart för att den ska komma till sin rätta. EHP skidan däremot har erdentligt early rise på tipen vilket gör att den börjar flyta lättare i det fluffiga du söker. och tack vare att dom har satt bak sidecuten 4 cm från den tänkta punkten (såsom squaden) så känns den rak och fin och hakar inte upp sig i ngt före.
Så det som talar för de olika skidorna är
EHP kräver inte lika mkt fart och känns som en kortare skida pga early rise tip vilket gör att man kan piska runt den bättre i skogen. Dock är den 112 i midjan och har vääääldigt lite sidecut vilket kommer att kännas skumt när du inte kör fluff.
Squaden...helhetsstyvheten i skidan är dess fördel och nackdel. Den är grymt skön i alla förhållanden och man känner sig sjuukt trygg med den i riktigt höga hastigeter. men styvheten gör även att om du inte stompar landningar riktigt bra så kommer det längre tid att komma till en neutral/aggressiv stans. Detta gör även att om du kör lite fin pillow åkning eller tight skog så kommer ett litet misstag göra att du kommer att ha ...sämre kontrol i skidan eftersom du itne bara kan trycka tillbak dig i rätt balans på ett kick.

Så summasummarum: EHP är nog skiten....stod i valet och kvalet mellan EHP 193 och Armada Ant i början av säsongen. Jag valde tyvärr Antsen som ja nu bittert ångrar. Riktigt tråkig skida som dessutom har kass kvalitet. Knäckte mina i nosen samt att tådelen i bindningen slets ut ur skidan heeeelt omotiverat.

Tillbaka
Topp