Skida som funkar i de lite fluffigare lägena

Joye

Aktiv medlem
-uppföljaren till klassikern skida som funkar i alla lägen? https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=25241

Ett år har förflutit och skidabstinensen gör sig påmind mer och mer för varje dag. Även om snön inte har kommit i de riktigt stora mängderna neråt alperna än så har jag lite småplaner på att kanske ta mig neråt några månader.
Tillsvidare är det dock osäkert men man måste ju förbereda sig på något sätt och ett är att veta vad man behöver för utrustning.

Historik:
Förra året fick jag god hjälp här på forumet med mina funderingar om vilka skidor som var mest lämpliga för mina ändamål. Jag är mycket tacksam för det. Diskussionen slutade med att jag införskaffade mig ett par Völkl Karma 185 att ha som vardagsskidor till att funka i alla lägen, något de också gjorde mycket väl under de skiddagar jag hade förra året. Nu är det dock dags att uppdatera skidförrådet och lägga till den typ av skida som jag redan förra året funderade på att utöka med. Nämligen något bredare än den vardagliga karman med bättre flyt.

Fakta som kvarstår är min längd på 176 cm och ungefär min vikt på 80 kg.
Åkstilen är fortfarande fort, stort och hårt. Åkskickligheten förbättrades troligtvis en del under förra året, även om det mest var carvingteknik som finslipades. Mängdträning ger ju också resultat ;)

Så, det som jag iår eftersöker är en skida som ska gå mer som ren puderskida. Den bör vara lite mer åt det hårdare hållet eftersom jag personligen hellre använder mig av fart på öppnare ytor än knixar med knärullning i snårskogen. Ha en sådan bredd att det finns flyt till lite djupare puder samtidigt som den ändå ska gå att åtminstone någorlunda få upp på kan i en lite mjukare pist. Såpass realistik är jag ju ändå så jag inser att det kommer bli några svängar i pist även med dessa skidor när jag väl har dem ute för en dag. Längdmässigt så tror jag på något som är lite längre än de Karma som jag redan har.

Ledord i sökandet är då:
måttlig styvhet
någorlunda bredd
allsidig

Jag har självklart gjort efterforskningar på området för att se vad som erbjuds och följdande modeller har jag funnit intressanta:

Högst prioritet:
Head Mojo105, 191 -Enda riktiga fetingen jag provkört, åre förra våren, funkade båda i vårslask och ispist, dock tvivelaktigt i det senare.
Armada ANT, 191 -Ja, amerikanerna har ett par var så det måste ju vara en någorlunda skida.
Nordica Supercharger Blower, 193 -Efter MnOs lovprisning av skidan så bör man väl ha med den i diskussionen ;) https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=34356
Atomic Bid Daddy(-06), 193 -Den äldre modellen med 107 i midjan, verkar vara allsidig om omtyckt.

Lite outsiders/för lite kunskap:
4front EHP, 190 -Mesigare version av 193an?
High Society FR, 187 -Inget speciellt enligt Mno https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=34356
Faction Thirteen, 191 -
Movement Goliath, 191 -
Dynastar Pro rider XXL, 194 -

För mjuka?:
Völkl Gotama, 190 -Hört mycket, både positivt och negativt.
K2 AK Enemy, 189 -
Scott P4, 191 -

Totalt sågade:
Amplid Infra black, 191 -Verkade så lovande men ingen har jublat över dem än...

Extramaterial:
Rossignol B-squad pro, 189(194) -är väl egentligen inget alternativ men kanske...
Head MoJo103, 191(183) -lite väl styvt och raktgående för mig, funkar bara i lössnö.
Hendryx -, - -Ja, alla verkar lyriska över hendryx skidor. Har svårt att få in att de kan funka så bra både här och där. Blir det alperna så måste det bli en sväng förbi Hasse :)

Lite av mina tankar, en skida som kompletterar mina Karma med bärigheten. Inte ett fullt steg till monsterpuder men en "skibum-everyday"-skida.

Hoppas ni får en riktigt bra fortsättning på det nya året och att snön snart kommer i riktiga mängder till er alla.

Senast ändrad:
Kolla in Line´s nya pro model för Eric Pollard, ser riktigt sköna ut, inte åkt dom själv el nåt men snygg grafik och verkar riktigt sköna. Ska vara rätt flexxiga med mkt pop och mkt snowboard känsla, surfs up dude :) 183 långa och 115 i midjan. Skulle köpt ett par om jag inte redan hade mina gotamas.

Om du ska använda skidan till puderdagar tycker jag du borde spana på den nya big daddy istf den äldre modellen. Styrkan med den skidan är precis som du säger, att den funkar till det mesta. Dock är den lite trögsvängd och passar allra bäst till att köra i mach 3 nedför branta pudetfält. Den nya är något mjukare och bredare, och borde vara ett bättre puderval. Visserligen blir skidorna mer stabila när dom är hårda, men i puder uppskattar man att kunna böja igenom skidan ordentligt.

Amplids Infrablack verkar helt underbar om man gillar lätta och styva storbergslagg. Väger ca:500-1000g mindre än ett "vanligt" par storbergslagg. Annars är Royal Teddy samma skida fast med träkärna (med kolfiberförstärkningar) istället för ren kolfiber. Testade båda två under skidtestet i Duved och det är defenetivt något jag skulle kunna åka med. (hade valt teddyn för storberg och infrablack för bc-jíbb/park/allround)

Annars är Nordican bra. (enda jag testat av de andra)

Jeg vil holde en knapp på Dynastar Pro XXL. Disse skiene er ekstremt fartsstabile, og gir en utrolig god skifølelse! Jeg har et par og jeg er "forelska"! Det beste for deg ville jo selvføgelig vært å teste ulike modeller selv, for å finne akkurat det du er ute etter!

Svårt att svara någon som kan så mycket.. Det enda jag kan bidra med är att fråga varför inte fischer watea är med i listan? Är den för mjuk? Annars är det är riktigt prisvärt alternativ (sport conrad).

Förrutom kvaliten på Fischer. Mest reparerade skidan förra året. Sjukt dålig kvalité på förra årets i alla fall.

//H

Edit: Mina skidor flöt på bra idag i 50 cm puder ;)

Senast ändrad:
Tack för alla svaren så här långt!

FF: Saken är ju den att jag vill ha en skida som kompletterar karman så det inte blir ett tomrum när man går från de ena till de andra. Med ett par Big daddy av årets mått så tror jag det blir ett ordentligt sådant kliv, en sådan skida får istället bli nästa par i samlingen. Förresten är väl sådana mått i alperna inte nödvändiga ;)

Utter: Vad jag läst om de så verkar de vara en aning instabila? Vikt spelar inte så stor roll för mig, kommer väl inte knata på långturer varje dag.

Dafatest: Självklart vill jag testa skidor först, försöker bara fokusera mig lite mer på vilka som kan vara intressanta, kan vara krångligt att kunna köra alla dessa modeller jag har funderingar på.

Bizz: Som hasse sa, kvalitet... sen har jag något emot fischer, de har aldrig riktigt intresserat mig.

Hasse: Vilken modell då? Eller spelar det ingen roll, enligt produktbeskrivningarna så är alla skidorna perfekta i alla lägen ;)

Purple Haze skulle jag tro. Inte allt för bred men tillräcklig för att den skall flyta fint och få surfkänslan i så ;) Fast Rhinon är inte helt fel den heller. Det är den ja har tillbingat mest tid på än.

&&

Joye: Jag har som sagt var inte provat dom på "riktigt" utan bara i en isig pist. Jävligt bra isgrepp på infrablacken förövrigt. Och jag upplevde det inte som att de var instabila men som jag sa så hade jag valt Royal Teddy för lite mer vikt när det går fort. (åker på Kneissl T@nker för närvarande.)

Du skriver inte när du ska handla dem så jag lägger till följande förslag till samlingen:

Völkl Katana. 140-111-130. Finns i 168, 176, 183, 190, 197.

"It's not a true swallow tail. It's got a 'powder channel' like our Selecta snowboard. Basically, it helps the tail sit down while still giving people the chance to ski/land switch. It's built exactly like the Mantra - 2 sheets of titanal - so it's burlier than a Sumo or Sanouk, but it's flat to slightly negative cambered, so it feels slightly softer at first than it really is.

Jag antar att du redan sett tråden men jag länkar till den ändå: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=71360

Det gjorde ont i min plånbok bara av att läsa den...

Jag tänkte precis som Peter... När vill han ha dem? Jag är själv fruktansvärt sugen på Katanan, gärna med den kommande Duke-bindningen... Snygg är den också!

Legend XXL tror jag är ett bra val, sägs vara en mycket kompetent skida enligt jänkarna... Som en Ant fast bättre!

DPskis Lotus 120 då? Annorlunda, cool, prisvärd med tanke på dem låga dollarn, och ruggigt genomtänkt konstruktion! Svänger du förbi Hasse får du säkert testa Nojlas par... Eller hur Nojlas?

Av Völkl Katana kommer möjligen ett fåtal ex släppas till slutet av denna säsong, men den är klar till 07/08.

Att det ska ta sådan tid att gå igång lite diskussion ;)

Min tanke med ett par nya skidor var dock att de inte skulle vara de ultimata fluffskidan (då hade jag väl valt ett par sumo i 190 och vart nöjd), istället söker jag ett par som väl kan _komplettera_ min Karma och ändå funka i de lite fluffigare lägena.

Katana verkar vara en mycket kompetent skida med med mått över 110 så börjar det bli lite väl stort språng från lilla Karma. Dessutom ser det ut som att skidorna kommer införskaffas redan i år.
(Carled: Marker av första årsmodell?.... jag skakar på huvudet tills vidare)

Men vad tycker ni om de som jag är mest intresserade av?
Head Mojo105, 191
Armada ANT, 191
Nordica Supercharger Blower, 193
Atomic Bid Daddy (-06), 193

Någon som verkar vara ett bättre alternativ eller skiljer det så lite mellan skidorna när vi kommer upp i dessa klasser att det inte spelar någon roll?

Eller är tipset att vänta till efter SIA07 och bestämma sig då? ;)

Det skiljer 1 mm i midjemått mellan Katana och Blowern. Och 5 mm till Ant:en, 6 mm till Mojo:n. Så himla mycket större är de inte...

Vad som är bättre eller sämre av de du listar har jag ingen aning om eftersom jag inte kört någon av dem utom Big Daddy:n (kan ha varit 05 också, minns inte). Efter den test-turen insåg jag att om jag ska köpa skidor i den här storleksklassen vill jag ha nåt betydligt mjukare än den skidan. Om det jag klippte in ovan om negativt spann stämmer (dvs att skidan upplevs mjukare än vad den är) vore det en väldigt intressant kompromiss.

Klämt på både Katana och the Duke idag. Katana är en trevlig skida känns det som. Skall prova den ev i eftermiddag. Och Duke ser sjukt bra ut.

Big Daddy är ingen skida jag skulle rekomdera som alternativ.
Head är oki skida
Nordica oxå.
Men var är Pro XXL?

//H

Det finns en hård skida som klarar offpisten med bravur!

VÖLKL MANTRA

funkar kalas i pisten också p.g.a hårdheten i skidan
kräver tryck på skidan, passar utmärkt till tunga åkare

Citat
En skida som ingen teståkare sagt ett ont ord om. Så enkel att hantera att du tror dig stå på en skida för en nybörjare. Sätt lite tryck på den och vips så har du skidan som aldrig sviker. Vi hittade inget före där denna skida gjorde bort sig utan tvärt om imponerade den stort.

http://www.alpingaraget.se/componen...acturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,36/

/avalanche mike

Ok, vi reviderar oss igen och se vad vi får.

Realistika alternativ:
Head Mojo105, 19
Armada ANT, 191
Nordica Supercharger Blower, 193
Dynastar Pro rider XXL, 194
Amplid Infra black, 191
(Völkl Katana, 190)

Outsiders:
4front EHP, 190 (ev 193)
High Society FR, 187
Faction Thirteen, 191

För mjuka:
Völkl Gotama, 190
K2 AK Enemy, 189
Scott P4, 191

För hårda:
Atomic Bid Daddy(-06), 193
Movement Goliath, 191
Rossignol B-squad pro, 189(194)
Head MoJo103, 191(183)

Fin lista det blev, Katana är väl inget realistiskt alternativ om jag vill ha skidorna i år. (Völkl, kom igen nu, ge mig spons.) Mantra är väl heller inget riktigt alternativ, hade jag letat puder i Sverige så kanske...

Men är det verkligen så illa att jag kan välja skidor på utseende? Är det så här jämt i segmentet?

Känn och kläm och gå på magkänsla ;)
När man sitter fast hemma så har jag precis kommit fram till att jag hatar dig Hasse, du har just nu dröm jobbet. Leka med skidor hela dagarna, jag kan trösta mig med att du antagligen sitter fast i butiken ofta under dagtid.(?) Ha!

Dave: Ledig varje dag mellan kl 11 och 16 så jag sitter inte fast så jag klagar inte alls.

Var inga bra förhållanden idag för att testa Katana. Var stenhårt. Men känslan jag fick av The Duke är att det är en bra bindning för att åka med. Åkte bara tre åk men det kommer mer.

Scott P4 för mjuka??? Hmm Jag tycket den inte var så mjuk. Är en skida som funkade riktigt bra tycker jag. 4front är mjukare i så fall. Men testa skidorna så får du en bättre uppfattning..

//H

Joye sa:
Men är det verkligen så illa att jag kan välja skidor på utseende? Är det så här jämt i segmentet?
Knappast, däremot är det troligen inte så många som hunnit testa de skidor du räknat upp. De är ju rätt nya och testförhållandena i både Sverige och Alperna har inte direkt varit idealiska för denna typen av skidor hittills denna säsongen (även om det helt klart funnits tillfällen).

För övrigt håller jag med Dave om att Hasse är ond...

För den delen så ska du kanske kolla in Blizzards sortiment för nästa år. Dom kommer med en del roliga nyheter.

//H

Ps. Peter K du är bara avundsjuk så ;)

Hasse: Om du är ledig mellan 11-16 vad gör du då inne kl 14? ;)
Självklart VILL jag testa skidor men det är inte möjligt med 40 alternativ att testa innan man köper. Vilka 4Front är mjukare än P4, 190 eller 193? Och hur mjuka är P4 mot exempelvis Mojo105 som du också kört?

Peter K: Äh, kom igen, det är ju denna säsongens modeller så då bör de ju vart ute åtminstone sedan tidigt förra våren, de som har lite kontakter och intresse har nog inga problem att provåka ett halvår innan de släpps till butik. Hasse kör ju Katana nu ;)

Hasse (igen): Alla har ju inte möjlighet att smygkika på nästa års modeller innan SIA så har du nåt att komma med så säg det. Hittills har man ju fått hålla till godo med http://tetongravity.com/forums/showthread.php?t=72827 och http://www.newschoolers.com/web/forums/readthread/cat_id/8/thread_id/265968/page/1/ inte jättemycket nytt...

Och jag håller nog med Dave och Peter. Hasse, du är ond!

Jo det är stenhårt ute i backen och jag måste träna foten så den håller så jag är hemma och kör träningsprogrammet nu så ;)

193 är mjuk. Men jag är ju fortfarande inne på att en puderskida ska var det så.

Ska prova Pro XXL så fort det kommer snö så..

//H

Hasse sa:
Peter K du är bara avundsjuk så ;)
Efter en hel vecka i Tandådalen där bara stora backen var öppen har jag rätt att vara lite bitter ;)

Joye: Jo, jag vet. Jag insåg förresten att jag har nån fransk skid-tidning liggande hemma där de testade bl.a. Mojo 105, Pro Ridern och lite annat smått och gott. Kan försöka översätta lite vad de skrev ikväll efter jobbet om jag kommer ihåg det.

Tycker Blowern verkar jäkligt intressant, har inte fått chansen att åka på den men enligt Mno´s smak så verkade dom vara ruggiga.

Den känns bara jäkligt rätt när man klämmer på den, är ju 2 av Völkls gammla chefskonstruktörer som utvecklar Nordicas skidor numera, det kan ju inte vara ett dåligt omen.

Peter_K sa:
Jag insåg förresten att jag har nån fransk skid-tidning liggande hemma där de testade bl.a. Mojo 105, Pro Ridern och lite annat smått och gott.
"Lite annat smått och gott" visade sig vara inget mer från din lista. Men båda de skidorna testades och fick lite blandade omdömen.

Dynastar Legend Pro Rider: Den har redan varit med flera år i vårt test och varit väldigt framgångsrik. Även detta år fascinerar den med att klara alla typer av terräng utanför pisterna enkelt och effektivt. Extremt hög prestanda i djup snö och i uppkörd snö. I riktigt puder är den fortfarande aktiv och flexibel men den är något sämre på att flyta/plana (déjauge på franska, inte helt säker på vad det betyder) än några av sina konkurrenter. Den klarar väldigt höga hastigheter utan problem samtidigt som den är förhållandevis enkel att manövrera.

Head Super Mojo 105: Om dess stora bredd imponerar/skrämmer vid första anblick visar sig Mojo 105 vara betydligt känsligare än vad den ser ut som. Faktum är att den är väldigt enkel att styra och få att flyta/plana tack vare att fronten är så mjuk. Den accelerar inte våldsamt fort utan navigerar avslappnat. När snön blir besvärligare och hårdare får Mojon problem och blir trögstyrd. Den är inte riktigt hemma i dessa förhållanden. Den funkar bättre i medellånga och långa svängar än i branta passager. Slutligen kan man inte säga att Mojo:n har inspirerat testpatrullen även om den är komfortabel och enkel att kontrollera.

I samma kategori (Fat Freeride) som dessa återfanns även Nordica Supercharger Enforcer, Ross B-Squad, Scott Pure SW, Völkl Mantra och några fler. B-Squad, Pure SW och Mantra utsågs till vinnare i den kategorin.

Scott är en underskattat skida. Den är faktiskt riktigt kul och bra skida ;) Sen är den ju i och för sig ganska lika B-Sqaud ;)

//H

Ännu ingen som har nämnt goodha 191. Av den enkla anledningen att ingen vet någonting överhuvudtaget om den skidan?
Det gör inte jag heller men måtten är ju mycket intressanta liksom priset.

För övrigt tycker jag att den här tråden har varit det unga årets klart bästa här på freeride. Det har varit ett sant nöje att följa den. Om nu bara Mno skriver en halv doktorsavhandling där han förklarar exakt allting som tidigare skrivits så vore det perfa.

Sjukt mjuk skida är Goddha i alla fall den jag kände på. Är ju Armada som tillverkar dom..

Senast ändrad:
Jag säger bara Hendryx Purple Haze! Jag har ett par själv och dem är mkt stabila på alla underlag. Har inte provat alla skidor som finns, men jag är säker på att dem är bland dem bästa...

Joye sa:
Inte ett fullt steg till monsterpuder men en "skibum-everyday"-skida.
Moa ha ha ha...

Har du tänkt på att du kanske ska ha två par lagg med dig?

Du har inte med varken B3 eller B4 i din surfar reportoar. Varför?

Kör på Gotama i år. Kvick. bred allround. Om du nu tycker att den är för mjuk så åker dul helt
enkelt alldeles för mycket pist. ...och kanske borde hänga med mayer istället?

Har jag fel igen?

Men varför så långt? 190+ är ju rena ångvältarna (ej pråmar). Ta liften ner istället.

Förlåt... kör på 188 i år och är både mesig och gammal.

Senast ändrad:
Jag har aldrig förstått varför man vill ha en stenhård skida när man åker blandade förhållanden i det opistade? Om man inte väger 150 kg eller åker rakt ner?
Prövade häromdagen min kanadensiske vän Shauns B-Squad 189, kändes som ett par feta störtloppslagg, åkte man de inte 110% var de helt värdelösa enligt min mening, hamnade man en gnutta bakåt så stack de iväg snabbt som skabb.
Så ärligt talat Joye, är du Herman eller vad?
Kör själv på årets Gotama 190 och jag har då aldrig upplevt de för mjuka.

Senast ändrad:
Lite liv, va kul.

Peter K: Det testet var ju om pro ridern, på min lista står xxl, är det stor skillnad mellan dessa då? (lätt för dig att svara på ;) ) Beskrivningen Mojo105 stämmer ganska väl överens med min uppfattning. Att fransmän inte fattat att det finns bredare offpistlagg är också intressant, ingen av vinnarna är ju över 100 i midja :)

Hasse: Mjo, den ska väl vara ett uns mjukare än B-squad. *-)

Frealsare: Kul att du tycker om tråden, det gör jag också. Om jag kommer förbi engelberg så ska jag se till att provköra dem. Om de är tillverkade av armada vet jag inte men det är nog pressade i samma press som pale tt x 66 http://www.palesport.at/index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=28 om man kollar på mått/vikt/radie/osv...

Rockasilly: Jag kommer ha med mig ett par, mina Karma. Att satsa på ett par extremfetingar låter som en mycket dålig idé eftersom jag troligtvis inte skulle få använda de fler än ett fåtal gånger. Således få dras med mina Karma alla andra dagar, inte vad jag vill.

B3 finns inte med i mitt urval eftersom jag redan har en allroundskida med lagom bredd i mina Karma. B4 finns inte med eftersom de inte finns kvar.

Ja, jag har hört en hel del gott om Gotama, har själv vart mycket inne på Gotama. Jag har själv inte provkört Gotama så jag får förlita mig till vad jag hör/läser för att kunna förstå om det är en skida för mig. Du säger att den inte är för mjuk så jag får väl anta att du tycker det, vet dock inget om din vikt/åkskicklighet/erfarenhet eller vad du tycker om för skidor så än så länge väger ditt tyckande inte så tungt för mig.

Och angående längden, prioriterar jag egenskaper som stabilitet och flyt framför smidighet så kanske en längre skida är att föredra? Trivs du på dina Gotama i 188 så kör på det, hoppas skidorna gillade sågen bara.

Lima-ko: Vet väl aldrig om jag sätt B-squad pro som ett alternativ ens, ganska enig med dig att en för hård skida inte är allt för rolig. Någon Herman är jag inte och har inga intentioner att bli heller, käppdunkning i alla dess former är inget som intresserar mig speciellt mycket. Det finns dock en del mellanting mellan Gotama och B-squad för oss med mindre ben än Herman.

Tack för all respons och kom gärna med mer, finns många skidor som jag ännu inte fått någon feedback på än.

Joye sa:
Peter K: Det testet var ju om pro ridern, på min lista står xxl, är det stor skillnad mellan dessa då? (lätt för dig att svara på ;) ) Beskrivningen Mojo105 stämmer ganska väl överens med min uppfattning. Att fransmän inte fattat att det finns bredare offpistlagg är också intressant, ingen av vinnarna är ju över 100 i midja :)
Här finns en artikel av en kille som åker Pro Rider normalt och fick testa XXL:en:
http://www.biglines.com/articles_readmore.php?article=10&read=3304

Han verkar rätt nöjd. Ska man vara konspiratorisk kan man fråga sig hur mycket annonser Dynastar köper av Biglines :) Att spetsen är mjukare än Pro Ridern låter ju iallafall bra. Jag testade dåvarande Pro Ridern i två åk för 3 år sen och då kändes de som omöjligt styva och ville bara gå rakt fram (i mestadels uppkört puder). Detta var å andra sidan under samma era som Head Monster 103 fanns och då skulle ju feta skidor vara styva... Det var dessutom en av de första fat skis jag testade vilket knappast gjorde saken bättre.

Edit för att förtydliga: Om jag hade haft fler åk på feta skidor innan jag testade Pro Ridern för tre år sen hade jag nog uppskattat den mer än vad jag gjorde då.

Senast ändrad:
Hasse sa:
Sjukt mjuk skida är Goddha i alla fall den jag kände på. Är ju Armada som tillverkar dom..
Goodha är allt annat än sjukt mjuka, det paret du kände på måste varit ett väldigt tidigt ex. Dom ligger i samma hårdhetsklass som mina gamla Kneissl T@nker (iaf dom jag kände på) och 191:an har t o m kommit med ytterligare ett lager metall (=ännu hårdare). 181:an är tydligen ungefär lika hård som den hårdare 191:an.

Edit: Jo dom görs av samma frabrik som Armada etc.

Senast ändrad:
Angående styva vs mjuka fetlagg:
En styvare skida är givetvis inte lika lätta att surfa fluff-fluff med (behövs en rejäl karl och rejält drag :) men är däremot mycket bättre i uppkört/hårt etc (dvs svenska förhållanden).
Personligen så föredrar jag hårdare skidor men det är förmodligen för att jag är förstörd från tävlingstiden. Och iom att jag kör x-sm och dyl så kör jag hellre på en hårdare bred skida som kan hantera olika sorters underlag än ett rent pudervapen som viker sig dubbelt när den där isfläcken dyker upp.

Snödjup

Tillbaka
Topp