Skida som håller för Lynx?

Hej!
Efter alla år på 75mm har jag konverterat till NTN med en 22 Designs Lynx bindning och nya Scarpa TX Pro. Första skidan var Armada Locator 104. Eftersom jag toppturar mest så vill jag ha en förhållandevis Lätt skida.
Efter ca 8-10 svängar i puder i Navardalen knäpper det till under ena skidan och när jag kikar ner har den spjälkat upp på längden under mittdelen på skidan! Bindningen satt kvar men det såg ut som att träkärnan hade rämnat!
Reklamation och istället valdes en ngt tyngre och enligt uppgift mer "robust" skida; Faction Agent 2. Äääntligen efter några veckors strul och väntan var det dags för testkörning i den lokala pisten, förväntansfull! Nu blev det ca 15 kortare åk på ganska hårt underlag innan det small till igen! Samma sak händer... Man tror ju knappt det är sant!!! Halva säsongen har gått och jag är utan grejor igen!
Tänkte att det första gången var otur och handlade om måndagsexemplar av skidor, men nu...?
Någon som har likande erfarenheter därute? Skidorna köpta på Sport Conrad och var klassade som Telemark med titanal under bindningen.
Nu lite desperat, köpa nya skidor igen, men VAD? Telisskidor för topptur och offpist som inte väger bly och som HÅLLER för Lynx och aktiv åkning. Tacksam för tips?

Hej Micke,

Jag har åkt på Lynx i 4-5 år nu och har haft vissa problem som sig bör men inte de du beskriver, jag en lättviktare på ca 60 kg och det kanske inte gäller dig. Jag har främst haft problem med tjuvlösingar när jag monterat Lynx på ett par lite styvare och bredare skidor (ca 100 mm) med tillhörande ökning av moment och impuls så har från denna säsong en OutlawX som resort-bindning och för kortare toppturer vilket är mer stabilt och helt OK att tura med.

Jag tror du kan behöva montera med QuiverKillers/Inserts/Rampamuff etc för att få bättre fäste (större anläggningsyta) i skidan för att få fästet att hålla. 22Designs har ju "bara" sex skruvar ner i belaget jämfört med Mejido som jag tror har fjorton så moment och kraft på respektive skruv blir väl proportionellt därefter.

Lycka till!
Mvh Karl

Tack för återkoppling. Jag är lite tyngre än dig Karl, 85 kg på 186 cm. Jag är inte så bra på det tekniska men funderar på om det verkligen är monteringen som är problemet, bindningen sitter ju kvar i skidans ovandel? Tänker mer att att det är skidans konstruktion som inte står pall för de "separerande" krafter som en telisbindning levererar. Skulle verkligen inserts göra ngn skillnad här, eller fler skruvar för den delen?
Eller är det en tyngre/kraftfullare skida som krävs, mer metall eller specifika träslag i kärnan.
Mvh/Micke

Bilagor

• Armada 1.webp
    Armada 1.webp
    38.8 KB · Besök: 89
  • Armada 2.webp
    Armada 2.webp
    62.4 KB · Besök: 92
Oj! Där missuppfatta jag. Frågan är vad som är vad? Du har ju åkt 75mm innan, svårt se att det beror på lynx. Ända jag kan fundera på är hårt spända fjädrar och mycket knäböj. Hade hört av mig till skidad eller lagg och hoj.

Återkoppla gärna.

Trist att skidorna gick sönder. Tittar man på dina bilder så ser det ut som träkärnan helt gått sönder, vilket tyder på rätt stora krafter.
Alternativt om det har kommit fukt i träet och skidorna stått ute så träet sprängts?

Jag kollade upp dina skidor och de använder bägge ett mjukt trä, karuba. Jag skulle tro att det delvis har med saken men finns säkert andra bidragande orsaker till att skidorna gick sönder.

Jag håller med Karlbolin om att quiverkiller är bra men kanske inte räckt till för att hindra att skidorna gick söner i det här fallet.
En skida med ett lager metall mer än över bindningen, annat trä (typ björk) och quiverkiller är nog vad du behöver.

Hej!
Efter alla år på 75mm har jag konverterat till NTN med en 22 Designs Lynx bindning och nya Scarpa TX Pro. Första skidan var Armada Locator 104. Eftersom jag toppturar mest så vill jag ha en förhållandevis Lätt skida.
Efter ca 8-10 svängar i puder i Navardalen knäpper det till under ena skidan och när jag kikar ner har den spjälkat upp på längden under mittdelen på skidan! Bindningen satt kvar men det såg ut som att träkärnan hade rämnat!
Reklamation och istället valdes en ngt tyngre och enligt uppgift mer "robust" skida; Faction Agent 2. Äääntligen efter några veckors strul och väntan var det dags för testkörning i den lokala pisten, förväntansfull! Nu blev det ca 15 kortare åk på ganska hårt underlag innan det small till igen! Samma sak händer... Man tror ju knappt det är sant!!! Halva säsongen har gått och jag är utan grejor igen!
Tänkte att det första gången var otur och handlade om måndagsexemplar av skidor, men nu...?
Någon som har likande erfarenheter därute? Skidorna köpta på Sport Conrad och var klassade som Telemark med titanal under bindningen.
Nu lite desperat, köpa nya skidor igen, men VAD? Telisskidor för topptur och offpist som inte väger bly och som HÅLLER för Lynx och aktiv åkning. Tacksam för tips?
Jag har monterat Rottefella chili på ett par Wölkl BMT. Dvs lätta skidor som INTE är gjorda för den bindningen (utan endast en viss Marker-bindning där platsen för skruvhålen är förstärka i skidan)

Jag monterade med inserts(Quiver killers) och de skidorna håller än idag. Jag har förutom att turat även kört en hel del park, hoppat och trillat runt med skidorna.

Så mitt tips är att montera med inserts, det verkar hålla. Även för lätta (ömtåligare?) skidor.

Jag tänker att det kan vara en fråga om storlek och kraft från åkaren... Har själv just Faction Agent 2 pga titanal i monteringszonen men på din bild har ju hela trälagret lossnat så det känns som om problemet är att det blir för stor kraft på för liten yta, inte att monteringen är ett problem i sig. Är du jättestark i benen och åker jättehårt? Det kanske bara inte är möjligt att ha en så pass lätt skida med karuba i kärnan, utan du kanske måste gå på en lite tyngre skida för att öht få setupen att hålla.

Fischer ranger! Jag har haft 3 olika par och kört på dom i snart 10 år utan problem.
Får jag passa på att fråga dig om Ranger då. Jag har ett par men har aldrig åkt telemark på ett par andra skidor. Så jag har funderat lite om dessa är ett par bra skidor för telemarksåkning? Jag är nöjd, men kan så lite om skidval. Åker med dom i pister och lite småsvängar ut i pistnära fjällskog. Vad har du för bindning på?

Jag har 3 olika par. 22 design lynx; 22 design outlaw x och 22dedign axel 75 mm. 96 och 98 i mida på samtliga viket jag föredrar som skandinavien skida.

Tack för alla fina tips. Tänker inte att jag är direkt starkare och åker kraftfullare än många andra, men som sagt, 85 kg och relativt aggressiv åkning tycks ju räcka till (har ju ändå åkt telis i 30 år...)? Har även pratat med en del handlare och andra i "branschen" ( tack Ockåäö för tipset om Skidad, de var bra att prata med) och sammantaget verkar det här inte vara ngt jättevanligt problem även om jag nu drabbats x2 med olika skidor. Verkar dock som att jag behöver en "tyngre" skida för att få det att hålla, gärna med en del metall och solidare träslag i kärnan. Kanske även ska testa att montera med inserts. Har även fått rådet att gå på skidor från ngt av de mer "etablerade" märkena så som Völkl, Head, Dynamic osv pga att de har bättre kvalitetskontroller i sin tillverkning? Någon som känner igen det perspektivet?
Två skidor som jag så här långt blivit rekommenderad utifrån denna problematik är Blizzard Canvas och Icelantic Natural 101. Ngn som har ngn erfarenhet av dem?

Tack för alla fina tips. Tänker inte att jag är direkt starkare och åker kraftfullare än många andra, men som sagt, 85 kg och relativt aggressiv åkning tycks ju räcka till (har ju ändå åkt telis i 30 år...)? Har även pratat med en del handlare och andra i "branschen" ( tack Ockåäö för tipset om Skidad, de var bra att prata med) och sammantaget verkar det här inte vara ngt jättevanligt problem även om jag nu drabbats x2 med olika skidor. Verkar dock som att jag behöver en "tyngre" skida för att få det att hålla, gärna med en del metall och solidare träslag i kärnan. Kanske även ska testa att montera med inserts. Har även fått rådet att gå på skidor från ngt av de mer "etablerade" märkena så som Völkl, Head, Dynamic osv pga att de har bättre kvalitetskontroller i sin tillverkning? Någon som känner igen det perspektivet?
Två skidor som jag så här långt blivit rekommenderad utifrån denna problematik är Blizzard Canvas och Icelantic Natural 101. Ngn som har ngn erfarenhet av dem?
Canvas har inget metall.. utan en rätt lätt träkärna.
Vill man har Blizzard med metall är ju rustler serien GoTo skidan. Kör själv ganska gamla Kabooki med 75 mm bindning och har inga som helst problem (inte att det hjälper mycket ;) ). De har metall under bindningen, men ingen annanstans.
Vill man vara säkert ska man väl titta på tyngre skidor. Stabilare Träkärna + Metall under foten. Typ Rustler.

Canvas har inget metall.. utan en rätt lätt träkärna.
Vill man har Blizzard med metall är ju rustler serien GoTo skidan. Kör själv ganska gamla Kabooki med 75 mm bindning och har inga som helst problem (inte att det hjälper mycket ;) ). De har metall under bindningen, men ingen annanstans.
Vill man vara säkert ska man väl titta på tyngre skidor. Stabilare Träkärna + Metall under foten. Typ Rustler.
Nä det var precis min egen tanke när jag såg specen! Den är ju på papperet inte just mer solid än de jag redan har kraschat! Man kanske får ta handlarnas rekommendationer med en nypa salt, de kanske är mer baserade på vad de råkar ha på hyllan för tillfället?

Svenska Extrem project serien stämmer in rätt bra. Poppel/bok och metal. Har för mig att det är bok i zonen för bindningen. Borde gå eposta Extrem om detta.

Rustler som tidigare nämnts.Poppel, Bok, Balsa, Pawlonia.

Völkl mantra hittar dock inte vad det är för trä kärna. Flerlager trä (multilayer woodcore). Amerikanskt ägt så låter fräckare än det troligen är. Hitta en sida där de säger bok och poppel kärna.

Nordica enforcer. Även den bok , poppel och metal

Senast ändrad:
Oj! Där missuppfatta jag. Frågan är vad som är vad? Du har ju åkt 75mm innan, svårt se att det beror på lynx. Ända jag kan fundera på är hårt spända fjädrar och mycket knäböj. Hade hört av mig till skidad eller lagg och hoj.

Återkoppla gärna.
Vilken skidad? Jarl?

Intressant situation. Är ju tydligt att moderna turskidor ofta inte håller för krafterna som blir när man åker telis med lite mer fart och kraft. Men verkar bero mycket på vilken åkteknik du har också. När jag hörde med Skistore i GBG kring vilken turskida som skulle hålla att sätta telisbindning på så fick jag två alternativ, Extrem Fusion 95 Carbon eller G3 Findr 94.

Utan att veta själv, är det samma binding som går sönder på liknande sätt 9.14 in?

Salomonskidan är väl relativt rejäl?

Jag tänker att det kan vara en fråga om storlek och kraft från åkaren... Har själv just Faction Agent 2 pga titanal i monteringszonen men på din bild har ju hela trälagret lossnat så det känns som om problemet är att det blir för stor kraft på för liten yta, inte att monteringen är ett problem i sig. Är du jättestark i benen och åker jättehårt? Det kanske bara inte är möjligt att ha en så pass lätt skida med karuba i kärnan, utan du kanske måste gå på en lite tyngre skida för att öht få setupen att hålla.
Nöjd med den Faction skidan? Provat nån annan av deras, just för telis?

Nöjd med den Faction skidan? Provat nån annan av deras, just för telis?
Ja, är mycket nöjd med den. Har den både med Lynx för telis och med en ATK crest för alpint. Funkar bra som allround-turare och även för någon tur i pisten när det inte är alltför hårt underlag.

Ja, är mycket nöjd med den. Har den både med Lynx för telis och med en ATK crest för alpint. Funkar bra som allround-turare och även för någon tur i pisten när det inte är alltför hårt underlag.
Vilken skida skulle du välja av Faction om du skulle köra en bindning som har högt tryckt på på fjädrar? (AXL) Jag har provat ett olika par av Faction, (två olika på telemark) men dom andra alpin/AT.

Tillslut kokade det ner till ngt tyngre, med metall. Valde då mellan Völkl Blaze 94 eller Blizzard Rustler 9 vilket var vad Åre Skidsport hade hemma i min längd. Tillslut blev det Völkl! För dagen nedsatt med 30% och att den var 200g lättare fällde avgörandet. Än så länge har den hållit, Tre dagars turande i Jämtland på lite utmanande underlag, ffa bristande skare och "betongsnö" så lite svårt att recensera egenskaperna än, men just nu är jag bara nöjd över att den är hel.

Förresten.
Nu har jag har ett par skidor tillgodo på Sport Conrad efter senaste reklamationen som jag inte behöver. Så om ngn därute behöver nya skidor och hittar ett par i deras sortiment som passar, så beställer jag hem dem. Vet inte riktigt hur dyra skidor jag kan få loss, men säkert ca 7-800 euro. Jag vill isf ha tillbaks ungefär vad Blazen kostade.

Tillslut kokade det ner till ngt tyngre, med metall. Valde då mellan Völkl Blaze 94 eller Blizzard Rustler 9 vilket var vad Åre Skidsport hade hemma i min längd. Tillslut blev det Völkl! För dagen nedsatt med 30% och att den var 200g lättare fällde avgörandet. Än så länge har den hållit, Tre dagars turande i Jämtland på lite utmanande underlag, ffa bristande skare och "betongsnö" så lite svårt att recensera egenskaperna än, men just nu är jag bara nöjd över att den är hel.
Tror Blazen blir bra om den håller! Den är ju inte jättetung trots metallen och vad jag minns av den är den stabil men flyter rätt bra i djupare snö för sin bredd.

Närå, Blazen har en hygglig metallplatta under mitten/bindnings delen. Körde den även hårt ett par timmar i pist igårkväll och den är fortfarande HEL(y)!

Förresten.
Nu har jag har ett par skidor tillgodo på Sport Conrad efter senaste reklamationen som jag inte behöver. Så om ngn därute behöver nya skidor och hittar ett par i deras sortiment som passar, så beställer jag hem dem. Vet inte riktigt hur dyra skidor jag kan få loss, men säkert ca 7-800 euro. Jag vill isf ha tillbaks ungefär vad Blazen kostade.
Har du fått napp?

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp