Skidåk under en säsong

Skidåk under en säsong
Kan vara beredd att hålla med. Behövs en formel som tar hänsyn till höjdmeter, snöförhållanden, väder, temperatur, utsikt, prisnivå, mat, dryck, kötid i lift mm. Utifrån det får man en score. Om någon kan göra jobbet för formeln och värdera vad som ska ge hög eller låg poäng på respektive parameter så kan jag fixa appen. 😅

T ex många av mina dagar är bara ca 500 höjdmeter upp/ner på hundpromenader i mörker, kyla och snålblåst. Förvisso ofta bra snö så det borde väga upp lite. En sådan dag genererar knappast höga poäng, jämfört med 10 000 höjdmeter en solig puderdag i Strandafjeller. Pris på liftkort drar dock mer betyget jämfört men min gratis tur.

Ja ni fattar. Så fram med förslag på formel och parametrar. 😆

Edit: frågar ChatGPT om formeln istället.
Edit2: ChatGPT 3.5 lyckades hyfsat, men behöver mer alternativ för varje parameter. 😅

function calculateSkiPoints(height, snowConditions, weather, temperature, view, priceLevel, liftWaitTime) {
let points = 0;

// Höjdmeter - varierande terräng och svårighetsgrader ger mer poäng
if (height > 500 && height < 1500) {
points += 5;
} else if (height >= 1500) {
points += 10;
}

// Snöförhållanden - puder ger mer poäng än hård snö eller is
if (snowConditions === 'puder') {
points += 10;
} else if (snowConditions === 'hård snö' || snowConditions === 'is') {
points += 5;
}

// Väder - soliga dagar ger mer poäng än molniga dagar
if (weather === 'soligt') {
points += 10;
} else if (weather === 'molnigt') {
points += 5;
}

// Temperatur - lagom temperatur på runt 0 grader ger högre poäng
if (temperature > -5 && temperature < 5) {
points += 5;
}

// Utsikt - vacker utsikt ger mer poäng
if (view === 'vacker utsikt') {
points += 5;
}

// Prisnivå - lägre priser ger högre poäng
if (priceLevel === 'låg') {
points += 5;
}

// Kötid i lift - kortare kötid ger högre poäng
if (liftWaitTime < 10) {
points += 5;
} else if (liftWaitTime < 20) {
points += 3;
} else if (liftWaitTime < 30) {
points += 1;
}

return points;
}
Va i h.... Nu har jag som bekant inte gått Chalmers, jag hade ju annat att göra⛷️
Men en synnerligen utförlig redogörelse över sakernas tillstånd.

Skidåk under en säsong
Behövs en formel som tar hänsyn till höjdmeter, snöförhållanden, väder, temperatur, utsikt, prisnivå, mat, dryck, kötid i lift mm. Utifrån det får man en score.

Skulle även behöva ta hänsyn till det medhavda åksällskapets skill level samt förstås även antal och skill level för de påtvingade medåkarna i backen. Typ om man har backen för sig själv, får köra slalom runt sportlovsfirare eller själv blir betraktad som slalompinne av tävlingsåkare.

Skidåk under en säsong
Vad är målet med alla dessa formler och kompensatoriska koefficienter? Att alla till sist ska få samma exakt värde? 😂

Skidåk under en säsong
Klaga nu inte @fredw , det är ju för att du och jag ska kunna ta oss upp från jumboplatsen fattar du väl? ;)

Jo fast det är nog kört. Jag måste nu nog få ihop flera dussin skiddagar för varje nytt inlägg för att klättra märkbart på listan. Förresten så har jag nog, när jag tänker efter, en skiddag mer än du (oavsett hur många du till slut får ihop)... ;)

Skidåk under en säsong
Klaga nu inte @fredw , det är ju för att du och jag ska kunna ta oss upp från jumboplatsen fattar du väl? ;)
Jag vill nog blanda mig i bottenstriden här, så ni kan lugnt luta er tillbaks nu. 😁

Totalt 8 skiddagar i vinter. Har jag lite tur kan det bli en bonusdag på Sonfjället också, men högst oklart.
Skyller på knäoperation och rehab, så säsongen började i princip när den slutade.
Men nästa vinter...Då..

Skidåk under en säsong
Räknas det här som en åkdag? Fallhöjd ca 70cm.
Screenshot_20230421_133623_Gallery.jpg

Skidåk under en säsong
Räknas det här som en åkdag? Fallhöjd ca 70cm.Visa bilaga 24616

Klart läge för peak-2-peak-gondol a la Idre/Himmelfjäll! Upp till grannens förrådstak så får du tredubbel fallhöjd. Mellanstation på soptunnan BBQ:n. Fast se upp för ett visst bygg/liftföretag annars står det snart 16 andelslägenheter och en padelhall på din gräsmatta. Och en p-automat.

Skidåk under en säsong
Mitt motto är 1m fallhöjd är bättre än ingen. Sen är jag en optimist av rang, trodde i min enfald att den där högen skulle räcka för att åka på rail :)

Skidåk under en säsong
Halloj! Vart jäkligt intresserad över hur många skiddagar/liftåk ni fått under denna sösong 22/23?
Själv har jag fått in 1007 liftåk, 929 åk i Funäsfjällen och övriga i Åre, Vemdalen och Idre.

Kvittot på alla åk, över 3 meter långt🤣
(Kunde bara få ut kvitto på alla liftåk ja fått, inte hur många fallhöjd eller nånting alls, de tråkiga med funäs😅)
Just nu 99 skiddagar, 1172 åk, 202 000 fallhöjdsmeter. De flesta av dessa i Sälen, framför allt i Hundfjället! Vet dock inte kötider eller prisnivå….

Skidåk under en säsong
Vad är målet med alla dessa formler och kompensatoriska koefficienter? Att alla till sist ska få samma exakt värde? 😂
Målet är att veta vem som verkligen haft det bäst! Går ju att komma med sol och Alperna, men har man det bara 10 dagar om året kontra 110 dagar i snålblåst och stenhård pist. Vem har haft det bäst egentligen? Det är det vi måste försöka få svar på. Och kanske även den som haft det överlägset värst? 😅

Skidåk under en säsong
Målet är att veta vem som verkligen haft det bäst! Går ju att komma med sol och Alperna, men har man det bara 10 dagar om året kontra 110 dagar i snålblåst och stenhård pist. Vem har haft det bäst egentligen? Det är det vi måste försöka få svar på. Och kanske även den som haft det överlägset värst? 😅
Exaktemente.
Hellre en dag med Kaiserwetter i Tyrolen än hundra dagar med hundväder på någon kulle i Värmland.😅;)

EDIT: Solen sken under alla mina 16 skiddagar den här säsongen.☀️😎
Och det gjorde den under alla 17 skiddagar förra säsongen också.😄
Nu sätter jag mitt hopp till att @larchii ’s programformel kan lyfta mig från jumboplatsen i @pd ’s lista.

Och du då @fredw , nog hade du väl allt ett par dagar med ”Scheisswetter“🌧️ som gör att du hamnar efter mig i listan?;)

Senast ändrad:
Skidåk under en säsong
Never mind, skit i algoritmer och formler. Har gondolen typ för mig själv på Strandafjellet i episk slushföre. Jag vinner 😆

PXL_20230422_093512885.MP.jpg

PXL_20230422_090245661.MP.jpg

Skidåk under en säsong
Exaktemente.
Hellre en dag med Kaiserwetter i Tyrolen än hundra dagar med hundväder på någon kulle i Värmland.😅;)

EDIT: Solen sken under alla mina 16 skiddagar den här säsongen.☀️😎

Fast....du får betänka att en dag med hundväder ofta genererar en puderdag. Vilket alltid klassas högre än en dag med Kaiserwetter.
För att inte tala om ifall hundvädret genererar en puderdag MED Kaiserwetter. Det måste ju räknas in som åtminstone ett dussin pistdagar med Kaiserwetter. 😁😉

Senast ändrad:
Skidåk under en säsong
Fast....du får betänka att en dag med hundväder ofta genererar en puderdag. Vilket alltid klassas högre än en dag med Kaiserwetter.
För att inte tala om hundvädret genererar en puderdag MED Kaiserwetter. Det måste ju räknas in som åtminstone ett dussin pistdagar med Kaiserwetter. 😁😉
Allra högst rankas puder + Kaiserwetter, du har helt rätt!
Dvs snö på natten och sol på dagen.
Inträffade faktiskt flera dagar under min Graubündenvecka förra säsongen, och sannolikheten för att man ska få en sådan vecka någon gång igen är nog rätt låg. Inget puder på mina två alpresor denna säsongen, men tack vare @Ivo del Scandi så blev det lite i Norge.:)

Skidåk under en säsong
34 halvdagar i Tandådalen. Inte ens lyckats ta mig till hundfjället 😂 knappt till östra ens för skogen vid kvill är så bra. Mycket snö har fallit över sälen i vinter ❄️

Mycket rullband har det blivit med. Inga 100 dagar men ca: 30 har han kommit upp i 😅

Bilagor

• 20230415_145225.jpg
    20230415_145225.jpg
    887.6 KB · Besök: 97
  • 20230414_150014.jpg
    20230414_150014.jpg
    723.1 KB · Besök: 91
Skidåk under en säsong
19 dagar fördelat på fyra resor har det blivit i vinter. Helt okej för en skåning och jag verkar ju klara mig från jumboplatsen. Skulle dock vilja "räkna upp" några av dagarna lite.

Vi anlände till Avoriaz i januari när säsongens största dump kom. Första tre dagarna kom det ungefär en meter snö som sedan följdes av 2,5 dagar solsken. Sista eftermiddagen lite blåsigt, men massvis av puder kvar i skogen.

På Helags åkte jag med isyxa två av dagarna, det måste väl ge någon bonus?

Skidåk under en säsong
Senast ändrad:
Skidåk under en säsong
19 dagar fördelat på fyra resor har det blivit i vinter. Helt okej för en skåning och jag verkar ju klara mig från jumboplatsen. Skulle dock vilja "räkna upp" några av dagarna lite.

Vi anlände till Avoriaz i januari när säsongens största dump kom. Första tre dagarna kom det ungefär en meter snö som sedan följdes av 2,5 dagar solsken. Sista eftermiddagen lite blåsigt, men massvis av puder kvar i skogen.

På Helags åkte jag med isyxa två av dagarna, det måste väl ge någon bonus?
Hmm såklart ska ju puder räknas högst om man tänker på snöförhållandena-parametern. (Behövs dock en formel som tar hänsyn till cm snö också).

Men, som du säger, åker man på is-före med isyxa i exponerad terräng borde det också ge bonus-poäng. En "big balls"-parameter behövs således.

Tror det svåra blir att få folk att mata in sina dagar. Man behöver ju ange rätt mycket data för varje dag man åkt för att ge ett bra resultat.
Så det behöver va automatiserat.

Minimikrav borde vara att folk använder Strava för att logga sin åkning? Då får man koll på när och var man åkt.

Kopplar man appen (som behöver ett namn) till Strava får man ju ut data som gps-data, antal höjdmeter, antal åk, maxfart, snittfart osv. Sen kopplar man en vädertjänst för att få reda på väder och vind just den dagen utifrån gps-datat. I Norge finns senorge.no där man kan få ut nysnödjup, skidföre (blöt eller kall snö) osv för aktuell dag, borde finnas liknande för övriga länder? Annars kanske det finns nåt API till respektive lands lavinprognos-tjänst för att få ut info om snö osv. Via en karttjänst borde man kunna få ut lutning, exponering och "hur bra utsikt man har" osv där man åkt. Och kopplar man sin bank till appen får man koll på kostnaderna för skidåkningen (folk betalar väl inte med cash nu för tiden?). Till sist kopplas instagram till appen för att få bildbevis också. Bara använda en AI för att ta reda på innehåll i bilden (om det är sol, puder, skare, brant osv). Är det personer med i bilderna kan man använda en face recognition-tjänst för att se om personerna i bilden är glada, sura eller ledsna (folk är i regel glada när det är bra förhållanden).

Så, vi behöver nog få in närmare miljonen i investeringar för att täcka utvecklingskostnaderna... 😆 Men då får vi också reda på vem som verkligen haft det bäst.

Skidåk under en säsong
Hmm såklart ska ju puder räknas högst om man tänker på snöförhållandena-parametern. (Behövs dock en formel som tar hänsyn till cm snö också).

Men, som du säger, åker man på is-före med isyxa i exponerad terräng borde det också ge bonus-poäng. En "big balls"-parameter behövs således.

Tror det svåra blir att få folk att mata in sina dagar. Man behöver ju ange rätt mycket data för varje dag man åkt för att ge ett bra resultat.
Så det behöver va automatiserat.

Minimikrav borde vara att folk använder Strava för att logga sin åkning? Då får man koll på när och var man åkt.

Kopplar man appen (som behöver ett namn) till Strava får man ju ut data som gps-data, antal höjdmeter, antal åk, maxfart, snittfart osv. Sen kopplar man en vädertjänst för att få reda på väder och vind just den dagen utifrån gps-datat. I Norge finns senorge.no där man kan få ut nysnödjup, skidföre (blöt eller kall snö) osv för aktuell dag, borde finnas liknande för övriga länder? Annars kanske det finns nåt API till respektive lands lavinprognos-tjänst för att få ut info om snö osv. Via en karttjänst borde man kunna få ut lutning, exponering och "hur bra utsikt man har" osv där man åkt. Och kopplar man sin bank till appen får man koll på kostnaderna för skidåkningen (folk betalar väl inte med cash nu för tiden?). Till sist kopplas instagram till appen för att få bildbevis också. Bara använda en AI för att ta reda på innehåll i bilden (om det är sol, puder, skare, brant osv). Är det personer med i bilderna kan man använda en face recognition-tjänst för att se om personerna i bilden är glada, sura eller ledsna (folk är i regel glada när det är bra förhållanden).

Så, vi behöver nog få in närmare miljonen i investeringar för att täcka utvecklingskostnaderna... 😆 Men då får vi också reda på vem som verkligen haft det bäst.
Jag saknar också en parameter för ”investerad ansträngning” för att nå skidbacken.
Självklart måste det bli faktoruppräkning om man från Skåne transporterar sig 100 mil för att åka skidor jämfört med någon som har backen utanför köksdörren.☝️;)

EDIT:
Stockholmare kan få en halv faktorsuppräkning. ;)

Skidåk under en säsong
Jag saknar också en parameter för ”investerad ansträngning” för att nå skidbacken.
Självklart måste det bli faktoruppräkning om man från Skåne transporterar sig 100 mil för att åka skidor jämfört med någon som har backen utanför köksdörren.☝️;)
100 mil? Kom in i matchen… 135 mil eller 110 mil har resorna varit än så länge. Och snart kommer resorna resa. 230 mil till riksgränsen. Gött med en 4-åring som älskar skidåkning och bilåkning.. Alla enkel.. Älskar att bo i Danmark 🤣🤣

Skidåk under en säsong
Trodde ni!
Men där gick miljöbovsklausulen in = indraget liftkort. Bara att åka hem igen:cautious:
Som bonus får ni åka nästa resa med buss i linjetrafik. Kan bli några byten så sätt av några extra dagar.

Är det Lördag-kväll?😂🥳

Skidåk under en säsong
Intressant läsning! Trodde jag skulle hamna hopplöst sist i sammanställningen, men när jag räknade ihop allt så blev det ändå 19 dagar. Fast då är 4st i Göteborgsområdet och 1st inomhus.

och jag antar att man inte får räkna längd heller :)

Skidåk under en säsong
Den där stockholm<->norrlandsdynamiken är lite exotisk för oss på västkusten, men gött, då kan jag klättra lite till om jag känner att det behövs!
Jag har ju bott i Göteborg 30år så jag tycker att vi räknar in sjömil också. Men då ska det vara seglade sjömil, någon jävla ordning får det vara.
Jag har ett gäng!
H ”sneseglarn”

Eller hur @lamboren ?

Skidåk under en säsong
Vill inte veta hur många åk det blev i den lilla barnbacken i Järvsö sonen envisades med att åka när vi var där. Merparten av fyra dagar spenderades i den 9-16, och ett åk tar 2,5 minuter upp och ner.

Skidåk under en säsong
Av de som angett skiddagar så ser topplistan så här långt ut på följande vis:

@larchii 97
@Heddious 63
@Kalle_Luzern 58
@Neoh 56
@frippolov 40
@RandoScando 36
@Ziggy23 36
@FreeHeelBlumen 34
@Bobski 30+
@Emmis 26
@Kungpulan 25
@pd 22
@Hasse_Lindborg 22
@DrDim 20
@PisteCarver 15
@fredw 15

Räknar vi istället inlägg på freeride per åkdag så vinner @PisteCarver och @fredw överlägset.
Vore även intressant att ta med boendeort, bor du i/ nära en skidort kontra plattlandet så bör det vägas in också. Bor man i en skidort så SKA man få ihop minst 25 tillfällen annars kan man lika gärna flytta till Eksjö. ( Inget ont om Eksjö, jättekul att leka militär där).
Ligger själv på runt 30 men har 5 dagar kvar i paradiset.

Skidåk under en säsong
34 halvdagar i Tandådalen. Inte ens lyckats ta mig till hundfjället 😂 knappt till östra ens för skogen vid kvill är så bra. Mycket snö har fallit över sälen i vinter ❄️

Mycket rullband har det blivit med. Inga 100 dagar men ca: 30 har han kommit upp i 😅
Lär man en ny generation åka bräda får man pluss på 100 bonus poäng.

Tillbaka
Topp