Skidåk under en säsong

Skidåk under en säsong
Halloj! Vart jäkligt intresserad över hur många skiddagar/liftåk ni fått under denna sösong 22/23?
Själv har jag fått in 1007 liftåk, 929 åk i Funäsfjällen och övriga i Åre, Vemdalen och Idre.

Kvittot på alla åk, över 3 meter långt🤣
(Kunde bara få ut kvitto på alla liftåk ja fått, inte hur många fallhöjd eller nånting alls, de tråkiga med funäs😅)

Bilagor

• 928B9DE8-8A94-4A67-97FD-D6025A8B61B5.jpeg
    928B9DE8-8A94-4A67-97FD-D6025A8B61B5.jpeg
    215.8 KB · Besök: 272
  • 467751DE-79C7-4467-B0DC-F6E36237F436.jpeg
    467751DE-79C7-4467-B0DC-F6E36237F436.jpeg
    724.1 KB · Besök: 267
Senast ändrad:
Skidåk under en säsong
Ingen toppvinter, blir långt från rekordet. Missat helger pga förkylning, dåligt väder och resande (privat och för jobbet). 58 skiddagar kom jag upp på i dag, så skamgränsen 60 borde nås innan de stänger.
Nog inte så många liftåk som du, men blir ju lite mer höjdmeter per lift i alperna. Där jag åker är det inte spärr vid varje lift, så aldrig brytt mig om att be om utskrift.

Skidåk under en säsong
Ingen toppvinter, blir långt från rekordet. Missat helger pga förkylning, dåligt väder och resande (privat och för jobbet). 58 skiddagar kom jag upp på i dag, så skamgränsen 60 borde nås innan de stänger.
Nog inte så många liftåk som du, men blir ju lite mer höjdmeter per lift i alperna. Där jag åker är det inte spärr vid varje lift, så aldrig brytt mig om att be om utskrift.
Det går väl ungefär 7 Funäsberg eller 10 Ramundberg ovanpå varandra innan man når upp till Titlis.🏔️:unsure:
Antal skiddagar eller antal åk kan jag definitivt inte vara med och tävla på om, blir svårt när man bor på slättlandet mitt mellan Alperna och Fjällen.
Kanske kan jag vara med och tävla i vad varje åk har kostat i genomsnitt?💸😥

Skidåk under en säsong
26dagar om jag räknade rätt. De kortaste med 3timmars liftkort. Kunde varit mer, speciellt på orter med större fallhöjd. Nytt försök i december. Antalet åk? Ingen aning

Skidåk under en säsong
Romme Alpin:
56 dagar
1 793 åk
336 755 h.meter
Vet att det har räknat fel vissa dagar.
Bra åkt med tanke på att måste jobba också...

Skidåk under en säsong
Under 22 dagar utfördes 492 åk med totalt 156 968 vertikala metrar i Åre och Dolomiterna. I snitt 22+ åk per dag och 7100+ fhm per dag. För lite enligt min mening, men svårt att klaga när det är mesta fallhöjden jag fått in under en säsong. Femte i rad med 100 000+ fhm för övrigt.

Skidåk under en säsong
Det blev ju en rätt bra vinter ändå:
Några försäsongsdagar i Bydalen och Trillevallen med kidsen.
Sen blev det nyår i Limone med hela familjen. Skön ”vårskidåkning” ☀️
I januari prickade jag en puder-långhelg i Borgafjäll med några polers från sthlm.

Någon vecka senare fick jag med lite polare från Jämtland för en trip till Stranda. 2 dar liftåkning i djup snö och en dag topptur.

En puderdag i Storlien med 18 åringen.
Ytterligare några strödagar med familjen i Bydalen/Trillevallen.

Sportlovet (v10) firades i ett kallt, soligt Riksgränsen/Björkliden med 15 åringen + kompisar. Jag hittade även några ”egna” toppturskompisar där vi gick på två toppar.

Toppturer på Drommen, Almdalen, Mjölkvattnet (3 vändor i vinter).

Ytterligare en sväng till Norge där jag fick en halvdag med orörd snö i Tännäskröket, på väg till Solheisen/Hemsedal , som var en riktig överraskning. Grym åkning!
Två dagars piståkning i världsklass i Norefjell (och lite snäll offpist).

Och nu i lördags fick jag njuta av Lofsdalen, där jag var tämligen ensam om det vindpackade pudret.

Men vintern är ju inte slut än…Borgafjäll och Storlien har öppet två helger till och ska man hinna med en topptursresa i maj till Eikesdalen eller en vända till Riksgränsen igen..?

Skidåk under en säsong
Under 22 dagar utfördes 492 åk med totalt 156 968 vertikala metrar i Åre och Dolomiterna. I snitt 22+ åk per dag och 7100+ fhm per dag. För lite enligt min mening, men svårt att klaga när det är mesta fallhöjden jag fått in under en säsong. Femte i rad med 100 000+ fhm för övrigt.
Det var ett bra genomsnitt du haft, jag kollade i min Ski Tracks app där det låg fyra skiddagar sparade från Zillertal/Tuxertal i februari 2019. Det var mellan 6100 och 7200 fhm per dag. Men det är från dagar med fint väder, när vädret är sämre åker jag inte så mycket.
All åkning är tillsammans med frun, så hon har avverkat samma höjdmeter.

Skidåk under en säsong
Ytterligare en sväng till Norge där jag fick en halvdag med orörd snö i Tännäskröket, på väg till Solheisen/Hemsedal , som var en riktig överraskning. Grym åkning!
Två dagars piståkning i världsklass i Norefjell (och lite snäll offpist).
Eftersom jag var med där, så kan jag meddela att det som @Ivo del Scandi kallar ”snäll offpist”, är när han i hög fart boxar sig fram genom granarna. Det har vi action-cam bevis på! En skåning som jag föredrar att åka skidor på ”kalhygge”.

Solheisen (som ingår i Scandinavian Skipass) i Gröndalen/Hemsedal (en sidodal till Hemsedal) var en mycket trevlig upplevelse. Ett litet skidområde med bara två släpliftar, men varierad och grymt bra piståkning. Och lättåtkomlig offpist från liften.
Trevlig restaurang och sportshop finns det i skidområdet också, allt väldigt mysigt och småskaligt. Bergspanoramat är enastående vackert!
Att vi var där en dag i slutet av mars med Kaiserwetter, nysnö och -10 gr hjälpte naturligtvis också till.

Skidåk under en säsong
Det var ett bra genomsnitt du haft, jag kollade i min Ski Tracks app där det låg fyra skiddagar sparade från Zillertal/Tuxertal i februari 2019. Det var mellan 6100 och 7200 fhm per dag. Men det är från dagar med fint väder, när vädret är sämre åker jag inte så mycket.
All åkning är tillsammans med frun, så hon har avverkat samma höjdmeter.
Tackar! Ja, jag brukar kvala in på den övre halvan av topp 100 under en vecka i Åre och har till och med varit uppe på topp 10 några gånger. Ju sämre väder desto bättre placering brukar det bli.
Dagar med fru ligger snittet på ca 6000 fhm, dagar utan fru på ca 9000 fhm.

Skidåk under en säsong
Jag kan inte alls vara med och tävla i antal skiddagar med andra här, det blir svårt när man bor så långt ifrån bergen som jag gör, och samtidigt har ett heltidsjobb att sköta, och inte heller obegränsat med pengar att lägga ut på skidresor.
Men jag gillar omväxling, och jag har på mina 15 skiddagar den här säsongen lyckats med att åka skidor på 11 olika skidorter.

Skidåk under en säsong
Det går väl ungefär 7 Funäsberg eller 10 Ramundberg ovanpå varandra innan man når upp till Titlis.🏔️:unsure:
Antal skiddagar eller antal åk kan jag definitivt inte vara med och tävla på om, blir svårt när man bor på slättlandet mitt mellan Alperna och Fjällen.
Kanske kan jag vara med och tävla i vad varje åk har kostat i genomsnitt?💸😥
Det där har jag aldrig tänkt på, men nu när det kom upp kollade jag.
Till dags dato har varje skiddag kostat 31,46kr.
Det har kostat ca: 5kr att åka Kabinen men också 5kr att åka Byliften i Duved.
Lite osäker på vilken som känns mest prisvärd ?
Nu är det 12 dagar kvar så det går väl att pressa priset något lite till.

Skidåk under en säsong
Jag kan inte alls vara med och tävla i antal skiddagar med andra här, det blir svårt när man bor så långt ifrån bergen som jag gör, och samtidigt har ett heltidsjobb att sköta, och inte heller obegränsat med pengar att lägga ut på skidresor.
Men jag gillar omväxling, och jag har på mina 15 skiddagar den här säsongen lyckats med att åka skidor på 11 olika skidorter.
Va!😲
11 orter på 15 dagar. Har du eget olje och flygbolag?

Skidåk under en säsong
Va!😲
11 orter på 15 dagar. Har du eget olje och flygbolag?
Nej, men jag bokar gärna hotell på en ort som ligger nära andra skidorter och alternerar mellan dem (upp till en timmes körning på morgonen är ok).
Under en februari-vecka i Graubünden förra året åkte jag skidor på 5 olika orter/skidområden, och februari-veckan detta året blev det också 5 olika skidorter som dessutom låg i 3 olika länder. Allt utifrån att jag bodde hela veckan på samma hotell.
För en del är det viktigt med ski-in/ski-out, det är ointressant för mig jag åker hellre till olika skidområden.

Skidåk under en säsong
Rätt nöjd med antalet skiddagar den här säsongen, fick ihop 20 skiddagar och ett gäng pass på längdskidor. Började med 3dagar Idre i mellandagarna, körde 4 dagar i Kungsberget vid trettonhelgen som bjöd på lite puder trots allt. Sen en helg i Romme, sportlovet i Lofsdalen som vanligt. Grabbhelg i Järvsö, en dag i Romme med familjen. Sen blev det lite oväntat senaste helgen i Järvsö som bjöd säsongsavslutning och riktigt härlig vårslush med minusgrader på nätterna och soliga dagar. Kör än så länge liftburen skidåkning men planen är att skaffa turgrejer så man kan förlänga säsongen.

Skidåk under en säsong
97 dagar på skidor loggat på Strava än så länge, med start i oktober. Fortsatt snö från bil + solen skiner fan hela tiden nu för tiden. Snart öppnar Trollstigen också. Blev ju riktigt bra säsong. Ska det vara så här får man sikta på 150 dagar då med avslutning i augusti. September vilomånad (om det inte kommer snö tidigt då).

För övrigt shortspremiär idag. ☀️

PXL_20230419_173423092_exported_0.jpg

Skidåk under en säsong
40 dagar hittills utspritt på Zermatt, La Rosière, La Thuile, Chamonix, Courmayeur, Champoluc, Cervinia, Madesimo, Trysil, Åre och Romme.
I snitt 8000 fhm i Åre och runt 11000 i alpmiljö.
Visa bilaga 24591
4 skiddagar kvar den här veckan i Åre innan skidorna byts mot golfklubborna.
Jävlars, du kan knappast vara kontorsslav med fru och barn..?

Skidåk under en säsong

Det hade kunnat vara även min beskrivning. 11 orter (eller skidsystem) på 15 skiddagar. Då räknar jag de tre dalarna/orterna i Monterosa och Ischgl/Samnaun etc som ett system vardera. Första gången i Aostadalen som har ett gemensamt liftkort för alla orter från Courmayeur till Alagna (som faktiskt ligger utanför Aostadalens region) - rekommenderas. Men kräver att man har tillgång till bil.

Jag räknar medvetet inte höjdmeter etc då det i vissa lägen kan ge upphov till viss frustration. Av samma skäl vill jag inte ens tänka på pris per skiddag.

Många bekanta och släkt har undrat, ”Va, varför ska ni åka en hel vecka till??” …men ingen på detta forum skulle väl kläcka ur sig en så fånigt formulerad fråga.
Frågan är väl snarare varför man inte gör som många av er andra och ser till att få till betydligt fler skiddagar. Jag måste erkänna att jag lever mig in i era liv litet via detta forum… och det kan väl få vara ok.
Och av ovanstående 15 skiddagar var förstås inte alla idealiska. Men Kappl är en fin plats på jorden när det just snöat.

Skidåk under en säsong
Dryga 30 dagar i backe med +250.000 fhm och 10-15 dagar på längdskidor så här långt. Ski finals i Åre närmar sig så blir nog ytterligare några dagar. Har inte blivit riktigt så mycket som tidigare år men å andra sidan har jag haft bra flyt med med väder och backar. Lyckats att undvika perioderna med skitväder som varit denna säsongen.

Skidåk under en säsong
Bara 22 dagar hittills. Oki med tanke på att jag bor Danmark men som sagt säsongen är inte slut ännu. Stryn, Fogelfonna och Gränsen är under diskussion hemma..

Skidåk under en säsong
Halloj! Vart jäkligt intresserad över hur många skiddagar/liftåk ni fått under denna sösong 22/23?
Själv har jag fått in 1007 liftåk, 929 åk i Funäsfjällen och övriga i Åre, Vemdalen och Idre.

Kvittot på alla åk, över 3 meter långt🤣
(Kunde bara få ut kvitto på alla liftåk ja fått, inte hur många fallhöjd eller nånting alls, de tråkiga med funäs😅)
Kul! Visst inte att det gick att få ut kvitton. Är det så på alla skidorter? var det bara att fråga efter det?

Skidåk under en säsong
Många bekanta och släkt har undrat, ”Va, varför ska ni åka en hel vecka till??” …men ingen på detta forum skulle väl kläcka ur sig en så fånigt formulerad fråga.
Påminner om när vi för några år sedan tog en månad i Dolomiterna och standardkommentaren bland vänner och bekanta var "vad skönt, då måste man inte åka varje dag". Förstår fortfarande inte hur de menar.

Skidåk under en säsong
Påminner om när vi för några år sedan tog en månad i Dolomiterna och standardkommentaren bland vänner och bekanta var "vad skönt, då måste man inte åka varje dag". Förstår fortfarande inte hur de menar.
Nä, vill man inte åka skidor kan man ju stanna hemma och spara en massa pengar. Däremot ser jag inget självändamål i att åka upp i skidområdet när det är skitväder bara för att man har betalt för liftkortet.
Nu är det ju oftast inte skitväder i Alperna, men det händer ändå ibland. Då tycker jag det är trevligt att spontant göra en utflykt över dagen till något annat. Försäsongen 2020 var vi i Stubai och i stället för att en dag yra runt i white-out på glaciären, så tog vi bilen över Brenner-passet och besökte Sterzing (Vipiteno) i Südtirol. En liten trevlig stad med en mycket vacker ”Altstadt”, mysiga restauranger och god mat.
Nästa dag sken solen igen på Stubaier Gletscher och det hade fallit nytt puder.
Om man är i den regionen är Innsbruck också en fin stad för lite sightseeing.

I Wallis/Valais kan man åka ner i Rhonedalen och besöka någon vinproducent eller flanera i Visp, Brig eller någon av de andra städerna där (gjorde vi när det var dåliga dagar under sommarskidresorna till Zermatt en gång i tiden).
I närheten av de flesta skidorter kan man säkert hitta intressanta utflyktsmål som man aldrig hade fått se om det inte hade kommit en dag med skitväder.

Skidåk under en säsong
Däremot ser jag inget självändamål i att åka upp i skidområdet när det är skitväder bara för att man har betalt för liftkortet.
Nä, inte för att man har betalt för liftkortet. Däremot har jag haft en del riktigt bra åkdagar i skitväder som får de flesta att hålla sig inne. Och det brukar också finnas en del intressanta saker att lära sig i skitvädret. Å andra sidan så har du helt rätt i att det finns mycket att se utanför skidsystemen också.

Skidåk under en säsong
Halloj! Vart jäkligt intresserad över hur många skiddagar/liftåk ni fått under denna sösong hittills 22/23?
Sådär, fixade ursprungsinlägget åt dig!

Hittills för säsongen 22/23 har jag 45 181 höjdmeter turande än så länge fördelat på 36 dagar, totalt knappa 161 h med skidor under fötterna. 0 liftdagar i år. Men räknar med att få in åtminstone 15 dagar och förmodligen 15 000 höjdmeter till eller så innan säsongen är över! Veckan som kommer är årets första skidsemestervecka så och hoppas på att klippa av alla tre Norge-topparna över 2400 meter om vädret tillåter det :)

Skidåk under en säsong
Sådär, fixade ursprungsinlägget åt dig!

Hittills för säsongen 22/23 har jag 45 181 höjdmeter turande än så länge fördelat på 36 dagar, totalt knappa 161 h med skidor under fötterna. 0 liftdagar i år. Men räknar med att få in åtminstone 15 dagar och förmodligen 15 000 höjdmeter till eller så innan säsongen är över! Veckan som kommer är årets första skidsemestervecka så och hoppas på att klippa av alla tre Norge-topparna över 2400 meter om vädret tillåter det :)
Svettrem😅👍

Skidåk under en säsong
63 dagar såhär långt, vilket får anses vara godkänt.
Merparten har avverkats i Chamonixdalen, men även fått till några vändor till Courmayeur, Contamines, Saint Gervais och Les 3 Vallées.

Dock ljusår från mina glansdagar, innan flytten till Cham snittade jag 120-130 dagar per vinter, trots heltidsjobb. Det är skillnaden på att bo i Val Thorens och Chamonix det. Lift utanför huset kontra skidbussar och meck. :)

Skidåk under en säsong
Skidåk under en säsong
Av de som angett skiddagar så ser topplistan så här långt ut på följande vis:

@larchii 97
@Heddious 63
@Kalle_Luzern 58
@Neoh 56
@frippolov 40
@RandoScando 36
@Ziggy23 36
@FreeHeelBlumen 34
@Bobski 30+
@Emmis 26
@Kungpulan 25
@pd 22
@Hasse_Lindborg 22
@DrDim 20
@PisteCarver 15
@fredw 15

Räknar vi istället inlägg på freeride per åkdag så vinner @PisteCarver och @fredw överlägset.
Ber att få lägga in en protest!
Listan borde räknas om med olika faktorer, en dag i Hundfjället kan ju inte värderas lika högt som en dag i Ortler-massivet i Südtirol. ☝️;)
Och så kom jag på att jag nog räknat fel, jag tror jag hade 16 skiddagar.:unsure:
Kan vi inte göra en lista på hur många skidorter man har åkt på?:unsure:;)

Attans också, blir jag nu ändå tvungen att åka på sommarskidåkning i år för att klättra i den där förbannade listan….😡

Skidåk under en säsong
Kul tråd, själv har jag haft en helt fantastisk säsong, har aldrig åkt så mycket skidor ej heller varit så förskonad från skador och krämpor. Är i skrivande stund uppe i 150 skiddagar och räknar med att få in några till! Det är nu skidåkningen är som bäst. Räknar jag dagar jag inte åkt skidor tror jag det är 4 eller 5 sedan mitten på november. Drabbades av en rejäl förkylning efter nyår så blev en paus på några dagar där.

Senast ändrad:
Skidåk under en säsong
Ber att få lägga in en protest!
Listan borde räknas om med olika faktorer, en dag i Hundfjället kan ju inte värderas lika högt som en dag i Ortler-massivet i Südtirol. ☝️;)
Och så kom jag på att jag nog räknat fel, jag tror jag hade 16 skiddagar.:unsure:
Kan vi inte göra en lista på hur många skidorter man har åkt på?:unsure:;)

Attans också, blir jag nu ändå tvungen att åka på sommarskidåkning i år för att klättra i den där förbannade listan….😡
Kan vara beredd att hålla med. Behövs en formel som tar hänsyn till höjdmeter, snöförhållanden, väder, temperatur, utsikt, prisnivå, mat, dryck, kötid i lift mm. Utifrån det får man en score. Om någon kan göra jobbet för formeln och värdera vad som ska ge hög eller låg poäng på respektive parameter så kan jag fixa appen. 😅

T ex många av mina dagar är bara ca 500 höjdmeter upp/ner på hundpromenader i mörker, kyla och snålblåst. Förvisso ofta bra snö så det borde väga upp lite. En sådan dag genererar knappast höga poäng, jämfört med 10 000 höjdmeter en solig puderdag i Strandafjeller. Pris på liftkort drar dock mer betyget jämfört men min gratis tur.

Ja ni fattar. Så fram med förslag på formel och parametrar. 😆

Edit: frågar ChatGPT om formeln istället.
Edit2: ChatGPT 3.5 lyckades hyfsat, men behöver mer alternativ för varje parameter. 😅

function calculateSkiPoints(height, snowConditions, weather, temperature, view, priceLevel, liftWaitTime) {
let points = 0;

// Höjdmeter - varierande terräng och svårighetsgrader ger mer poäng
if (height > 500 && height < 1500) {
points += 5;
} else if (height >= 1500) {
points += 10;
}

// Snöförhållanden - puder ger mer poäng än hård snö eller is
if (snowConditions === 'puder') {
points += 10;
} else if (snowConditions === 'hård snö' || snowConditions === 'is') {
points += 5;
}

// Väder - soliga dagar ger mer poäng än molniga dagar
if (weather === 'soligt') {
points += 10;
} else if (weather === 'molnigt') {
points += 5;
}

// Temperatur - lagom temperatur på runt 0 grader ger högre poäng
if (temperature > -5 && temperature < 5) {
points += 5;
}

// Utsikt - vacker utsikt ger mer poäng
if (view === 'vacker utsikt') {
points += 5;
}

// Prisnivå - lägre priser ger högre poäng
if (priceLevel === 'låg') {
points += 5;
}

// Kötid i lift - kortare kötid ger högre poäng
if (liftWaitTime < 10) {
points += 5;
} else if (liftWaitTime < 20) {
points += 3;
} else if (liftWaitTime < 30) {
points += 1;
}

return points;
}

Senast ändrad:
Skidåk under en säsong
63 dagar såhär långt, vilket får anses vara godkänt.
Merparten har avverkats i Chamonixdalen, men även fått till några vändor till Courmayeur, Contamines, Saint Gervais och Les 3 Vallées.

Dock ljusår från mina glansdagar, innan flytten till Cham snittade jag 120-130 dagar per vinter, trots heltidsjobb. Det är skillnaden på att bo i Val Thorens och Chamonix det. Lift utanför huset kontra skidbussar och meck. :)
Skit i karriären och flytta tillbaks till Val igen då Heddious och bli en lycklig människa igen. Jag menar en lycklig människa på riktigt.
Go H go!

Skidåk under en säsong

Bilagor

• 3D3F8BD6-BD7D-4469-86F1-1EA53144475A.jpeg
    3D3F8BD6-BD7D-4469-86F1-1EA53144475A.jpeg
    15.3 KB · Besök: 158
Tillbaka
Topp