Skidåkarens Ultimata Mulitool

• Trådstartare Trådstartare bo
  • Start datum Start datum

bo

Medlem
Undersökning av vad alla ni skidåkare där ute vill att erat multitool har för funktioner och egenskaper. När behövs det? Till vad? Vart någonstans? Vad är viktigast? Vilka verktyg ska det ha och vilka kan man skippa? Vilken skidåkare är du som behöver det? Alla synpunkter uppskattas!

Ex.
Vem?
Jag är skidåkaren som har ca. 100 skiddagar om året. Åker framförallt i skidorter men tar mig de sista fallhöjdsmeterna till den goa åkningen med egen kraft.

Behöver?
Jag behöver ett kompakt multitool som är lätt att få fram och använda även på kalla toppar med handskar på.

Till vad?
Skruva åt bindning. Skära bort belagsbitar och fixa allmäna fel som uppkommer på utrustningen.

Verktyg?

Kraftig kryssmejsel och vanlig mejsel. Kniv. Tång. (Höjdmätare?)

Viktigt?
Smidig. Bra grepp gärna med T-handtag för extra kraft. Inga lösa delar som kan försvinna.

Lägg till en kniv på Dakines pistolmultitool. Den har i övrigt allt jag tycker behövs.

Börja med att analysera dina behov lite närmre. Du säger att du "behöver" ett smidigt multiverktyg, varför? Precisera för dig själv mer noggrant vilka scenarion du kan tänkas hamna i och vad du då behöver. Du nämner tång, vad ska du använda den till? Med enbart en plattång kan man inte göra så mycket mer än att böja till eller nypa ihop mindre saker, vilka detaljer på din utrustning kan tänkas behöva en sådan operation i fält?
Vad är det du behöver skruva till på bindningen? Att justera fjädern kan förvisso vara bra ibland, men så mycket mer skruvar har man oftast inte att pilla på när man väl står på toppen. Skulle de skruvarna fallera så går det förmodligen ändå inte att laga med enbart ett multiverktyg.
Om vi tittar närmre på kravet att det ska vara "smidigt att få fram med handskar på", varför? Med tjocka handskar så förlorar man mycket av finmotoriken, något som behövs när man ska skruva och skära. Kalla händer blir snabbt varma i en torr handske, men att tappa en skruv eller eller bits i snön är ett större problem, likaså att råka slinta med kniven.

Det behöver inte vara en dålig idé, men man bör tänka kritiskt om varje pryl man stoppar ned i ryggsäcken annars riskerar man att åka omkring med en massa bra-att-ha saker som man aldrig har använt.

Rejält svar Tompan14. Tackar för det!

Kan nog dock vara så att jag inte var riktigt tydlig i min fråga. Undrar alltså vad folk i allmänhet vill att DERAS multitool ska klara av, vilka de är och vilka situationer som de behöver det i (precis som du skriver, gärna förklaringar på preciserade scenarion vad och när det behövs). Det som jag skrev i mitt första inlägg var bara ett kort exempel på hur ett svar kan se ut.

Nu när jag förtydligat får du(Tompan14) och alla andra gärna komma med tankar på vad erat multitool ska klara!

Senast ändrad:
Har en Letherman (gammal nu, så den modellen säljs väl inte längre). Har räddat mig massvis med gånger.
Tång, kniv, skruvmejsel (platt, stjärn), syl och lite annat.
Har använts i högt, lågt, kallt, varmt och inte direkt varsamt. Verktyget är fortfarande som nytt. Jag tycker kvaliten är överlägsen annat jag använt (t.ex Victorinox Swiss Army Knife - olika modeller).
Den är en kompromiss, exempel:
Kniven är ok att fixa trasiga belag med.
Tången är också ok (har även avbitar-funktion).
Skruvmejsel (platt) för bindningarna fungerar (duke och annat har jag provat på).
Stjärnmejseln fungerar för de flesta fall (stavar, pjäxor, bindningar).
Sylen är vass och har varit till stor hjälp att fixa ryggsäckar och annat.

Har använt den med och utan handskar. Det kan vara lite svårt att få upp verktygen ur den ibland - men mina fingrar är inga tjock-korvar så det löser sig oftast.

Den är alltid med tillsammans med lite annat jox.

Har verkligen gillat min Leatherman Wave, finns dessutom ganska billigt nu för tiden. Skulle jag köpa nytt idag skyllde det bli deras Crunch, då näbbtången på Wave är svår att greppa saker med.

http://www.leatherman.com/product/Crunch

Sen det där med att speca vad du ska ha den till tycker jag är rätt meningslöst, ett multitool har man väl för de oförutsägbara händelserna? Har lagat snökedjor, stavar, slipat stålkanter och fixat dörrhandtag och soffor (behövs alltid lagas nån möbel för att få tillbaka depositionen efter en säsong...).

Victorinox Swiss Army Knife tycker jag fungerar ypperligt för nödsituationer. Har allt man kan begära (om man köper "rätt" modell,). Framförallt är vinöppnaren samt saxen oumbärlig. Räddat mig många gånger :rolleyes:.

Visst, en leatherman eller dylikt är bättre för att skruva bindningar osv men ofta räcker det med en Swiss Army Knife. Den är dessutom klart mindre och smidigare att ha med sig.

Blide sa:
Sen det där med att speca vad du ska ha den till tycker jag är rätt meningslöst, ett multitool har man väl för de oförutsägbara händelserna? Har lagat snökedjor, stavar, slipat stålkanter och fixat dörrhandtag och soffor (behövs alltid lagas nån möbel för att få tillbaka depositionen efter en säsong...).
Men hur fan åker du egentligen?! Jag har aldrig stått på toppen av ett åk och helt plötsligt behövt laga vare sig dörrhandtag eller soffor. Dessutom låter snökedjor till skidorna som en betydligt sämre lösning än stighudar.

Tompan14 sa:
Men hur fan åker du egentligen?! Jag har aldrig stått på toppen av ett åk och helt plötsligt behövt laga vare sig dörrhandtag eller soffor. Dessutom låter snökedjor till skidorna som en betydligt sämre lösning än stighudar.
Finns nog ingen skidåkare som alltid åker skidor ;)

En avbitare räcker gott och väl. Det som är trasigt på dina skidor klipper man bara bort med avbitarn så är problemet ur världen. Sjukt nördig tråd för övrigt.

Jag får gå på Tompans linje här. Vad ska man egentligen ha med sig ett multiverktyg på berget för?
För en topptur anser jag att ett multiverktyg kan vara bra i gruppen, åtminstone en liten kniv kan vara användbart.

Själv har jag med mig ett multiverktyg med tång på skidresor. Jag använder det frekvent, men verktyget stannar alltid i resväskan. Jag har aldrig behövt det på berget, och kan inte komma på någon situation jag skulle kunna behöva det.

Är det bara jag som gillar att skruva ner bindningarna när det är dags för bc-kickers? Känner mig något obekväm med att lära mig nya trick med hög DIN

edit
Turar också med trekkers, skruvmejsel är bra att ha

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
Förvisso sant, men eftersom tråden handlade om skidåkarens multiverktyg känns det väl rimligt att utgå ifrån att det är för användning på berget. Annars finns det ju en bra tråd om vad man behöver ha med sig på en säsong någonstans nere i arkivkällaren, och där kan absolut lite verktyg passa in, men på berget?
Nej, Nojlas har fattat galoppen, de problem som kan uppstå är relativt få och förmodligen inte helt lätta att lösa även om man har med sig ett multiverktyg.

Jarle sa:
Är det bara jag som gillar att skruva ner bindningarna när det är dags för bc-kickers?
Jag tycker också att det hade varit najs med någon T-liknande skruvmejsel för att kunna justera bindningar "on the go". En krallig Pozidriv-mejsel som kan vändas till en rak mejsel och en infälld liten mattkniv eller liknande handtaget för att skära bort uppkorvat belag så hade jag varit nöjd. Jag är inte så avancerad att jag behöver ha med mig ett multiverktyg på berget, eller orkar ha med i ryggan/betala pengar för det.

Tompan14 sa:
Vattendroppe sa:
Förvisso sant, men eftersom tråden handlade om skidåkarens multiverktyg känns det väl rimligt att utgå ifrån att det är för användning på berget.
Men som sagt, skidåkare åker inte alltid skidor! Det finns förmodligen många aktiviteter som kan associeras med skidåkning där ett multitool kan vara bra att ha (t ex snökedjor till bilen, för att mecka med en kärvande snöskoter, bända till någon grej på ett gaskök som hamnat snett, skruva någon grej på en snowboardbindning i liften).

Själv har jag en tjej som åker snowboard, vi har alltid med oss ett multitool med mejslar ut, så att hon kan tighta till skruvar/ställa om något ifall det behövs. Jag har också använt det nångång för att finjustera DINen. Bra att ha för att pilla ut snö som fastnat i tådelen på techbindningar också. Ett multitool tycker jag absolut hör hemma vid offpiståkning, i alla fall om den inte sker i direkt anslutning till liftsystemet!

Hasse_Lindborg sa:
Noljas: Efter ett hajbett så är det alltid trevligt att kunna skära bort överbliven "hud"...
Jo men exakt!
Människans ständigt ökande fiskekvoter i världen och den ökande jakten av haj i Asien gör att hajarna ständigt får leta efter nya jaktmarker. Det tillsammans med en ständigt ökande andel tyskar uppfödda på bratwurst och alkoholhaltiga drycker i de skandinaviska skidorterna gör att hajarna söker sig hit i allt snabbare takt. Så i framtiden så kommer troligtvis av harpun i ryggsäcken vara minst lika vanligt som abs-system av dess olika slag vid offpiståkning.
Det finns dock delvis en lösning på detta kommande problem. Hajarnas höga känslighet för elektriska fält gör att man lätt med elstängsel kan hålla dom borta från pisterna. Det kommer dock ge en ökad elförbrukning för de svenska skidorterna. I och med att fler och fler tyskar immigrerar till de svenska skidorterna så kommer styrkan i dessa hajavskiljande elstängsel ständigt behöva ökas för att hålla hajarna borta. Så för att de svenska skidorterna ska få ha en ljus framtid här så ser ja inget annat alternativ än att vi måste begränsa tillströmningen av tyska skidåkare och även lägga en el-skatt på dessa som väljer att ta sig hit. Det finns dock bara en vinnare i denna stora näringsväv, Vattenfall.

Jag bifogar även en bild på vad som kan bli en vanlig syn i offpisten framöver
http://i155.photobucket.com/albums/s294/Malolo_photos/SnowShark.jpg

Senast ändrad:
Snow_flake sa:
Hasse_Lindborg sa:
Noljas: Efter ett hajbett så är det alltid trevligt att kunna skära bort överbliven "hud"...
Jo men exakt!
Människans ständigt ökande fiskekvoter i världen och den ökande jakten av haj i Asien gör att hajarna ständigt får leta efter nya jaktmarker. Det tillsammans med en ständigt ökande andel tyskar uppfödda på bratwurst och alkoholhaltiga drycker i de skandinaviska skidorterna gör att hajarna söker sig hit i allt snabbare takt. Så i framtiden så kommer troligtvis av harpun i ryggsäcken vara minst lika vanligt som abs-system av dess olika slag vid offpiståkning.
Det finns dock delvis en lösning på detta kommande problem. Hajarnas höga känslighet för elektriska fält gör att man lätt med elstängsel kan hålla dom borta från pisterna. Det kommer dock ge en ökad elförbrukning för de svenska skidorterna. I och med att fler och fler tyskar immigrerar till de svenska skidorterna så kommer styrkan i dessa hajavskiljande elstängsel ständigt behöva ökas för att hålla hajarna borta. Så för att de svenska skidorterna ska få ha en ljus framtid här så ser ja inget annat alternativ än att vi måste begränsa tillströmningen av tyska skidåkare och även lägga en el-skatt på dessa som väljer att ta sig hit. Det finns dock bara en vinnare i denna stora näringsväv, Vattenfall.

Jag bifogar även en bild på vad som kan bli en vanlig syn i offpisten framöver
http://i155.photobucket.com/albums/s294/Malolo_photos/SnowShark.jpg
Klickar "Gilla"

Har en liten Leatherman Micra ("saxen") i fickan när jag åker mest för att den är så liten så den knappt märks och för att jag fick den gratis. Ibland kan man som nämnt skära bort belagsbitar med den (vass liten kniv på) och i nödfall även justera bindningsskruvar (både platt och kryss!), men då känns det som den ska gå sönder.
Är det inte nödfall kan man oftast justera vid liftstationerna med rejäla skruvmejslar.
Har även flera gamla Victorinoxknivar men de är för stora och tunga eller har för få finesser ändå (så de får stanna hemma).
Behovet av ett verktyg finns där men jag har inte hittat det ultimata än (inte direkt sökt heller då jag har gratisgrejerna...)

Jag kan inte ens räkna hur många gånger jag lånat MnO:s Leatherman PST-2 på berget. "Har du lädermannen?" kan vara en av de mest droppade fraserna genom åren känner jag. Utan att ha reflekterat över det tidigare.

Så behovet har rent statistiskt funnits, även om jag personligen klarat mig utan en i ryggan under alla år...

Vad har jag då haft den till? Framförallt bindningsjustering skulle jag säga, när man testar runt bland skidor hela tiden (läs: det gör man alltså om man åker med den liraren...). Men även andra diverse saker faktiskt. Förbandsmeck, prylar som strular, grovfix av belagsskador, detuning av kant, eller helt enkelt meck och modd i största allmänhet.

Den är även väldigt bra på resor i största allmänhet, även utanför tiden på berget.

Tillbaka
Topp