Skidåkning är dyrt

HenningO

Ny medlem
Skidåkning är dyrt
Läste tråden om hur ofta man byter grejor. Skönt att se så många sunda människor som inser att nytt inte är lika bäst.

Hursomhelst, kom att tänka på hur mycket man har lagt på skidåkningen. Bara för att summera de senaste 4 åren så har jag köpt:

1 par Fischer Sceneo S500 (skidor) - 5500 kr
1 par Rossignol Bandit XXX (pjäxor) - 2800 kr
1 st Helly Hansen Hellytech ställ - 3500 kr
1 st Scott Q-ST hjälm - 1200 kr
1 st Scott stavar - 200 kr
2 st Underställ (vanligt och microfleece) - 500 kr
1 par Hestra vantar - 350 kr
3 st par skidstrumpor - 250 kr

Summa: 14300 kr

Under samma tid har jag sålt:
1 par Rossignol pjäxor (de gula) - 700 kr

Det ger ett brutto på 13600 kr.

Ganska mycket pengar...

Men å andra sidan så kan man ju slå ut det på antalet skiddagar jag har haft under samma period så hamnar jag på runt 200 kr per skiddag. Dvs. i nivå med vad ett liftkort kostar per dag. Lägger man sedan till resekostnader och logikostnader så hamnar väl en bit över 1000 lappen per skiddag.

Det är iofs inte så mycket med tanke över hur kul skidåkning är!! (Trodde inte jag skulle komma fram till det när jag började skriva ;))

Skidåkning är dyrt
Allt som är kul är dyrt, get over it!

Dessvärre är det sant.

Själv undviker jag att sammanställa alla kostnader som du gjort ovan, verkligheten gör för ont ibland...

Skidåkning är dyrt
Oj jag orkar inte ens börja räkna på hur mkt jag har spenderat under min tid som skidåkare. Några kronor är det då jag har pajjat både skidor och bindningar..

Allt som e dyrt är inte roligt, men det mesta är det som t.ex skidåkning som är enligt mig det roligaste man kan göra under vinter halvåret då det finns snö i dom nordligaste delarna av vårat avlånga land :D

Skidåkning är dyrt
Sen är ju vissa av oss fattiga studenter och innan dess levde man ju på studiestöd och sina föräldrar...
..den tiden är över, och jag inser att jag har blivit fattig!
Men dum somman är har man satsat sinan sista csn pengar på en åre resa v4, efter det blir det bara nudlar och blodpudding fram till maj!

Skidåkning är dyrt
ÄÄ va fan sex är skit kul å gratis för dom flesta
finns ju säkert undantag :)

skulle man inte lägga pengarna på utförsåkning skulle dom säkert hamna på nått onödigt ;)

Skidåkning är dyrt
Jag klagar inte på att skidåkning är dyrt, jag kan ta det... Jag bara reflekterar över det faktumet... så kom inte och tro att jag gnäller :D

Skidåkning är dyrt
Med tanke på att man lägger 100-200 kr / 15 min när man kör gocart så...

Jag har lagt ut på följande dom 2 senaste sässongerna (som jag kommer ihåg)

Byxor burton 1500:-
Jacka HH 1190:-
Googles arnette 549:-
Handskar 200:-
Red scycap 500:-
Buff 149:-
Sockar ~250:-
Underställströjor 400:-
Underställsbyxor 350:-
Type-a bräda och drake f-50 3295:-
Flow morphan skor 950:-
Jacka 1200:-
Garn och sticka 200:-

Detta slutar på den netta summan av 10733 kr.. Och lägg därtill att jag inte har köpt mian handskar inför sässongen, och att jag torligtvis ska köpa ett ryggskydd..

På allt detta så lever jag på barnbidrag, föräldrar har bidragit med ~2500 kr, live to ride, not ride to live. ;)

Skidåkning är dyrt
100-200kr gokart? Beror väl på om man hyr gokart 10h v eller om man har egen cart och är med i klubb? ;P

Tänk på alla stackare som tävlar, då ska du inhandla:

Senaste pjäxorna: ca 4000:-
Minst tre par skidor: ca 15000:-
Stavar, hjälm, glasögon: ca 2500:-
Fartdress: ca 3000:-
Valla och andra atteraljer: ca 2000:-

Detta blir totalt: ca 26 500:- VARJE ÅR.

Sen ska man resa och ha minst 40 skiddagar före nyår.
Inte konstigt att det är bara en viss klass som har råd att tävla seriöst.

Tragiskt och inte det minsta magiskt...

Skidåkning är dyrt
Tragiskt mkt pengar.. uhuu.. Skönt att man är bra på att scoopa nya lagg när man railat sönder dom och att man har stugplats i åre och 5km till en skidbacke fär jag får gratis liftkort.. lucky me

Skidåkning är dyrt
har köpt helt ny utrustning för i år.. hela rubbet från stavar-byxor. när man tänker på kostnaderna blir man en aning mörkrädd :(

Skidåkning är dyrt
Prylnojan är hög hos många skidåkare. Man kan faktisk åka utan oakley glas och extrem skidor samtidigt som det omöjligt att åka utan liftkort och stughyra. Värt att tänka på den dagen då du har tom plånbok och sitter med utrustningen i knät och vinkar av polarna som drar till fjälls

Skidåkning är dyrt
b3neath, jag skulle vilja öka på din lista lite och påstå att det är ännu värre för tävlingsåkarna. Så här ser min lista ut om en ungdom börjar från noll:

Minst ett par pjäxor: ca 4000:-
Minst tre par skidor: ca 15000:-
Stavar, hjälm, glasögon, div. skydd: ca 3500:-
Minst två fartdressar: ca 6000:-
Valla och andra attiraljer: ca 2000:-
Träningsläger ca. 25dagar: 10000:-
Medlems och träningsavgifter: 2000:-

Detta ger en kostnad på 42500! Sedan beräknar jag att det årligen kostar 28000 för utbyte av utrustning, träningsläger och avgifter.

På 5 år blir det 154500kr!

Skidåkning är dyrt
Tycker det är synd att samtidigt som alla snackar om hur layed back och osnobbig skidåkningen är så skall alla ha de nyaste prylarna och de fetaste kläderna. Det finns inget grymmare än killar i overall och snuskigt gamla racingskidor som lägger ettor och sätter backflips! Respect!

Skidåkning är dyrt
Funderar på att åka i jeans, de börjar tryta me pengar :/

Dedär med liftkorten går att slippa undan ganska lätt:

1. Åk i knatteporten tills dom säger till dig.
2. Byt lift och åk i deras knatteport.
3. Dela på liftkortet med en polare och åk två genom grinden.
4. Strunta i kön, ställ dig brevid liftsnubben, snacka skit 5 min och hoppa på en singel.
5. Gå upp.
6. The evil trick that will do it all. No one except me knows it, so you better mail me. (vaför skrev jag på dålig engelska?)

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp