Skidåkning - början av juni

BorkaCHX

Medlem
Hej, hej och hemskt mycket hej

Då "sommarlovet" går av stapeln undrar jag hur man bäst går tillväga för att kunna få ut så mycket bra skidåkning som möjligt i början av juni ända fram till midsommar. Vi söker efter områden att topptura i, gärna med mycket branta åk. Gänget innehar all utrustning i form av selar, rep, kilar, yxor... mm.
Vi är beredda att gå långt, även med skor vid långa approacher osv.

Så, någon som sitter inne med tips eller om vi är alldeles för sena under säsongen?
Tänker bl.a Abisko, Lofoten osv.
Tack!

Jag var för 2 år sedan i Leirvassbu, västra Jotunheimen efter midsommar. Vet inte om det var en väldigt bra vinter eller ej, men jag kunde åka skidor direkt från bilen, även om snön i vissa sluttningar var rejält solbakad/rutten sent på dagen.

Mycket toppar runt 2000 m med kort eller ingen approach. Jag tänkte själv försöka ta mig ditåt efter att sista tentan är skriven i juni.

Svårt att säga nu, och jag har inte koll på hur snöläge och så i Lyngen för tillfället, eller hur de kommer smälta framöver, men vet att när jag var där ett rätt dåligt snöår fanns det snö runt 20 maj. De är en del approach till många åk så sent på året, och man startar ju på väldigt låg höjd så Atlandvindarna kan ju ha bidragit till att smälta av en hel del snö framåt juni.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp